Volkswagen passat: dist riem vervangen.

Bouwjaar: 2000

geachte heren en dames.
ik heb een probleempje,namelijk ik weet niet percies waneer de dist-riem van mijn passat tdi 115 pk vervangen moet worden,is het nou 60.000km of 90.000km het is een beetje onduidelijk .en kan mij dan ook iemand vertellen wat het aanhaalmoment is van die beroemde bout van de spanrol?en waar moet ik specefiek nog op letten?

mvg barri

barri

Geplaatst door barri (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit ligt aan het modeljaar en productie datum van de auto.
Betreft het een AJM motor dan moet deze om de 60.000 km
Betreft het een ATJ motor dan moet deze t/m modeljaar 2001 om de 60.000 km vanaf 6-2001 elke 90.000 km.
Zit ook vaak een stickertje op de motorklep of voorfront geplakt hier staat het ook op geschreven.

Aanhaal moment is geloof ik 35 Nm en 90 graden. Maar hier ben ik niet helemaal zeker van. Heb ze al vaak vervangen de riemen met spanrol maar heb ze nog nooit op moment vastgezet. Krijg je naar verloop van tijd wel een beetje feeling voor.

barri (0), 19 jaar geleden

bedankt pim voor je info.ik heb dus een atj van half 2000 dus als ik het goed begerepen heb om de 60.000 dus?wat beterft het aanhaalmoment voor de bout is dat ik toch enge dingen hoor als je hem op gevoel vast zet.ze breken nogal snel heb ik in de wandelgangen gehoord.en dit is mijn eigen auto en ik trek de haren uit mijn kop als de riem breekt door dat ik de bout te vast heb gezet en dan afbreekt. je zegt ook dat je ze al een paar keer al vervangen hebt?nou was mijn vraag hoe heb jij de krukas en nokkenas geblokkeerd,want vw heeft er special tools die ik natuurlijk niet heb,

mvg barri

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

De nokkenas kun je blokkeren door een boortje van 6 mm te pakken. Deze moet je dan in het tandwiel stoppen. Zit een bepaald gaatje voor.
De krukas kun je ook gewoon aftekenen, gebruik hiervoor nooits het speciaal gereedschap dit werkt alleen maar lastiger.
Op het vliegwiel staat het teken dit moet overeenkomen met de rechterzijde van het gat waar je door kunt kijken.
Teken is een 0, zet dit eerst op tijd steek dan het boortje in de nokkenas tandwiel. Kan zijn dat je nog iets moet verdraaien. Als je dit hebt gedaan dan teken je de krukas pas af op de krukaspoulie.

Vervolgens Draai de spanrol los en ontspan je de spanrol, hiervoor moet je wel een blokkeerstiftje gebruiken voor de hydraulische spanner (dit gaat op geen andere mogelijkheid), de riem komt nu aan de spanrol kant los te liggen.
Hierna draai aan het krukas tandwiel zodat de riem daar weer op spanning komt. Dan kun je de riem bij de waterpomp ervan halen.
Zo moet de riem er ook opgelegd worden. (Dus als laatste over de waterpomp trekken).
Daarna de riem bij de nokkenas weghalen. Nu kun je hem helemaal eraf halen. Spanrol altijd mee vernieuwen.
Nieuwe spanrol erop zetten en helemaal terugdraaien.
Riem erop leggen eerst bij krukas dan over spanrol en daarna over nokkenas Zorg wel dat de riem daar vrij strak komt te liggen. Als laatste over de waterpomp trekken, dit gaat vrij zwaar maar gaat wel. Daarna krukas op teken draaien en de spanrol spannen. Moet 4mm +/- 1 mm speling hebben dus de hydraulische spanner en de spanrol. (boortje van 5 mm pakken)
Hierna de 3 boutjes van het nokkenas tandwiel los draaien en de krukas zuiver op tijd zetten. Daarna de boutjes weer aandraaien. Let er wel op dat je het boortje vrij kunt bewegen. Nu staat de riem zuiver op tijd. De motor 2 omwentelingen rond draaien (met de klok mee) Dan kijken of de speling van de spanrol nog goed is anders even bijstellen.

Kijk het tapeind waar de spanrol over loopt heel goed na, bij twijfel altijd vervangen. Dit wil nog weleens afbreken, heeft dus niks te maken met het aanhaal moment van de moer.

Succes, mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

petertje8912 (0) PRO, 19 jaar geleden

hallo Pim ,heb laats ook een atj riem vervangen via instructie: http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
maar daar werd niks verteld over vevangen tapeind.wat moet er dan te zien zijn aan het tapeind dat het vervangen moet worden.ps ik heb er verder niet naar gekeken .de auto is van 7-2000 en de eerste riem was bij 90000 vervangen(dealer) en de tweede nu heb ik bij 180000 vervangen???juist??

barri (0), 19 jaar geleden

hoi pim ,bedankt voor je nuttige info ik denk dat ik nu wel uit de voeten kan.maar net als peter ben ik ook benieuwd wat er aan het draadeind te zien is als het vervangen moet worden?en was eigenlijk wel benieuwd of jij bij een vw dealer werkt

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

De tapeinden willen nog weleens krom staan, staan dan onder een lichte hoek. Dit omdat op de spanrol een vrij grote spanning komt te staan. Vandaar dat ik zei dat je daar even heen moet kijken.
Ben werkzaam bij een dealer.

petertje8912 (0) PRO, 19 jaar geleden

auto arena is mij wel bekend haal er wel eens onderdelen(wel in panningen)

barri (0), 19 jaar geleden

he pim ,dan had ik nog een vraagje.ken je het probleem met koffersloten dat de werking niet goed is,hij opent soms niet en soms wel?en wat doen jullie bij zo n geval vervangen of reparen?

mvg barri

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

Meestal wordt deze vervangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.