close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat V5: Distributie ketting

Bouwjaar: 1999

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een ratelend geluid in mijn passat V5 bwjr. '99 km.st. 80.000. Nu krijg ik van een VW dealer te horen dat waarschijnlijk de distributie ketting versleten is en mij een reparatie van ± 2.000 euro te wachten staat, onder andere omdat de hele motor moet worden uitgebouwd. De dealer zegt dat dit niet vaak voorkomt, maar van een motoren revisie bedrijf verneem ik dat ze daar in de afgelopen paar maanden van 3 V5's de distributie ketting hebben vervangen en dat dit een echt zwak punt is van de V5 motor. Als dit zo vaak voorkomt, dan zou hier toch een coulance regeling voor moeten bestaan. Het is toch belachelijk dat bij een motor die pas 80.000 km. heeft gelopen de distributie ketting moet worden vervangen. Zijn er meer mensen die van een dergelijk euvel op de hoogte zijn of zelfs "slachtoffer" zijn geworden van deze tekortkoming van Volkswagen.

Geplaatst door

rijcken (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan de ketting zijn; maar er zit ook een 2 massa vliegwiel in, en er zijn er ook die rammelen van de vacuumpomp voor de rembekrachtiger. Geheel stil zijn ze trouwens nooit (de ketting maakt toch een beetje metallisch geluid)

Ik zie dat je vlak bij de grens woont, doe eens een second opinion bij een duitse dealer; die hebben iets meer ervaring met deze auto's dan de nederlandse. (er zijn er in duitsland meer verkocht)

Dat de motor er uit moet is ook niet waar; de versnellingbak moet er af. Rest kan onder de motorkap gebeuren.

Kijk ook eens op WWW.VR6specialist.nl

(de V5 is een direct afgeleide van de VR6, en kwa distributie constructie gelijk)

succes

audia4 0
badge

18 jaar

Beste Harry,

Bedankt voor je reactie.

Tijdens het rijden hoor je het van binnen in de auto nauwelijks. Het is met name van buiten, tijdens onbelast ronddraaien van de motor, dat het meer lijkt op een koffiemolen, dan op een V5. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit koffiemolen geluid afkomstig is van een vacuumpomp. Ik denk dat ik inderdaad ook maar een second opinion haal in Duitsland, je weet maar nooit. Er is trouwens één spanner van de bovenste ketting die je van buitenaf vrij gemakkelijk kunt vervangen voor ± 30 euro, dus ik denk dat ik daar maar mee begin. Dat je ook de bak eruit kunt halen voor deze klus heb ik ook al ergens gelezen, vraag is natuurlijk wat is minder werk.

vr.gr.
Eugene

rijcken 0

18 jaar

Doe eerst die spanner maar. Als die stuk is krijg je in ieder geval herrie. Maar als er stukken van de spanner afgebroken zijn of weg zijn zou ik toch de rest demonteren, tevens het carterpan. Die losse brokken in de kettingafscherming en carter kunnen een aardige Russische roulette zijn voor de motor....

Bak er af is minder werk dan de motor er uit. Er hangt nog al wat aan, en de airco moet dan ook leeg.

audia4 0
badge

18 jaar

Hallo Eugene

Het vervangen van de distributieketting bij eenPassat(3B) met een v5 motor(AGZ)is het raadzamer om de motor volledig uit tebouwen.Het vervangen van de bovenste spanner zal vrijwel geen effect hebben het probleem zit meestal in de kantelwig waar de spanner tegen op drukt het voeringsmatriaal laat meestal los wat op de bovenzijde zit de ketting loopt hier langs af.Als het voeringsmatriaal weg is loopt de ketting langs de stalen rug van de kantelwig (ijzer op ijzer) dit geeft een ratelend geluid zoals jij het omschrijft.Een ander probleem wat het ook kan zijn dat de bovenste glijrial gebroken is deze is van kunstof als deze gebroken is gaat de ketting klapperen dan krijg je het zelfde geluid.Als dit het geval is bestaat ook nog de kans dat de distributieketting verspringd (timing krukas t.o.v nokkenas) met alle gevolgen van dien (motorschade)bij het vervangen van bijde onderdelen zoals beschreven dient de volledige distributieketting te worden verwijderd.Hoop je hier voldoende mee te hebben geinformeerd

rolf

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.