Volkswagen Passat: Distributieriem leggen en spannen 1.8 20v turbo

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20vt

Geachte ,

Ik ben in het bezit van een passat 3b variant met 151000km op de teller.
Fabrieksvoorschrift voor wisselen distributieriem is 180000km maar daar wilde ik niet op wachten.
Het probleem is dat ik als de spanrol volledig ontspan de nieuwe riem er niet op krijg ( hydraulische spanner ).
Ik kwam dus op het idee de spanner volledig in te schuiven en te blokkeren , dan de aanslagnok los te halen en de spanrol nog iets verder te verdraaien zodat de riem er wel op gaat.
Tot zover goed maar zodra ik de spanrol weer terug draai en dus wat spanning op de riem breng om de aanslagnok terug te monteren verdraait de krukas wat dus niet mag.
Als ik de krukas blokkeer en ik doe hetzelfde zoals hierboven beschreven verdraait het nokkenasriemwiel.
Ik heb al vaker distributieriem gelegd maar heb dit nog niet gezien ( had vroeger opel ).
Het vreemde is dat de oude riem er wel makkelijk afkwam met alleen de spanner ingeschoven.
Nieuwe riem is dezelfde als de oude ( Gates 5492XS , 153x25 ) maar zal natuurlijk nog niet gerokken zijn.

Wie heeft ervaring met dit spansysteem en kan mij hierover meer informatie verschaffen ?

Het betreft voor de duidelijkheid een VW Passat 1.8 20v turbo , bouwj 2000 met motorcode APU.

Iedereen alvast bedankt die reageert ,Werner

Werner 24

Geplaatst door Werner 24 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Knoopie84 (0), 11 jaar geleden

En als de krukas 1 tand tegen de snaar in zet? Dan zou die na het spannen op tijd staan.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Werner

Wat jij opmerkt klopt, het betreft een handigheidje ;
Bovenste boutje van het hydraulische spanner eruit draaien, spanner opzij leggen. Riem er op leggen daarna de hydraulische spanner onder de rol drukken.

Gr. paul

Werner 24 (0), 11 jaar geleden

Paul jouw oplossing kan vast ook alleen loop je dan het risico dat er olie uit de spanner loopt.
Heb intussen zelf de reden gevonden en is belachelijk eenvoudig en heeft met de werkvolgorde te maken.
Riem eerst over de krukas leggen , dan over het tussenriemwiel ( bij mij zit er een externe waterpomp en tussenriemwiel heeft ook niks met ontsteking te maken ) , dan over de spanrol en nu komt het , dan zou je de riem over het nokkenasriemwiel moeten leggen , echter dit moet je doen gezien vanaf je tussenriemwiel om de lengte ( speling ) te verleggen naar je spanrol waar je hem dus later opspant.
Kort gezegd , ik deed het andersom , vanaf de spanrol de riem op het nokkenasriemwiel leggen waardoor de riem eigenlijk al strak stond op de plaats vd spanrol met als gevolg dat alles gaat draaien bij het verder opleggen en spannen vd riem.

Werkvolgorde:

Spanrol linksom draaien met inbussleutel zodat spanner volledig ingedrukt is.
Spanner blokkeren
Nok op spanrol demonteren voor meer bewegingsvrijheid vd spanrol bij het leggen vd riem ( je kunt hem dan iets verder naar links draaien )
Riem leggen zoals hierboven beschreven
Spanrol terug naar rechts draaien en nok monteren ( net ver genoeg om de nok te monteren )
Spanrol terug naar links en op de spanner laten rusten
Spanner deblokkeren en minimaal 2 maal de motor in het rond draaien met de sleutel op het nokkenasriemwiel en controleren of merktekens in lijn blijven.

Kortom mijn gebrek aan ervaring met distributieriem leggen ( nu 2e x ) en bijbehorende spansystemen heeft deze klus wat langer laten duren.
Met logisch nadenken kom je een heel eind , echter van VW hadden ze van mij die spanner wel 2mm meer slag mogen geven dan was t allemaal niet zo'n probleem.
Nu op naar de volgende 180000km ?

De krukas 1 tand terug had ik ook al geprobeerd maar kwam telkens niet uit.

Iedereen bedankt voor de reactie , Werner

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Werner 24]Paul jouw oplossing kan vast ook alleen loop je dan het risico dat er olie uit de spanner loopt[/quote]
Er kan helemaal geen olie uitlopen, dit = gesloten.
Hydraulische spanner ook altijd mee vervangen.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.