auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf V: Distributieriem vervangen BKC

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Goedemiddag,

Ben voornemens een distributieriem te vervangen op mijn golf V, 1.9 TDI.
De auto is uit feb 2004 (motorcode BKC).
Ben eens wat aan het rondneuzen op internet en de autovraagbaak van Olving aangeschaft.
Hopenlijk gaat het lukken en heb op voorhand daar geen vragen over.
Wat ik begrijp is er speciaal gereedschap nodig, T10060,T10050,3359,T10020 en T10115.
Dit zelf aanschaffen lijkt een dure grap en je hebt het eigenlijk maar ÉÉn keer nodig.Weet iemand een goedkopere weg (bijv 2de hands) of is het mogelijk dit hulpgereedschap te huren. De dealer lijkt me een slechte optie. Hij ziet je liever niet komen met dit soort vragen!?
Iemand een suggestie????

Geplaatst door

Leo25 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zou je het niet beter kunnen uitbesteden ben je zeker van dat het gebeurt met garantie anders kost het mischien meer, vraag eens bij verschillende bedrijven prijs op
succes jan

jan5047 0
badge

14 jaar

Als je het nog nooit hebt gedaan bij verschillende type motoren dan zou ik er niet aan gaan beginnen.
Wil je het toch doen zonder speciaal gereedschap (is niet aan te raden,maar kan opzich wel als je weet wat je doet),dan gewoon met een lakstift streepjes zetten op beide tandwielen,de streepjes moeten met de nieuwe riem weer met elkaar overeen komen,dan staat hij weer hetzelfde.
Maar het is beter om gewoon ergens te laten doen waar je er garantie op krijgt.
Ook de waterpomp mee vervangen.

ricky 10
badge

14 jaar

Leo,is het nog gelukt?

ricky 10
badge

14 jaar

Juist gisteren (16 januari) was de grote reparatie dag. Omdat ik van mening ben dat je goed moet voorbereiden had ik hier al eens gevraagd over de hulp tooling. Uiteindelijk heb ik op de duitse ebay het hulpgereedschap besteld. Volgens de verkoper had ik het hulpgereedschap T10050, T10100, T10115, T10020, 3359 nodig. Voor 55 euris gekocht. De T10100 had ik achteraf niet nodig maar de andere stukken hulpgereedschap waren onmisbaar. Dit even ter verduidelijking voor als iemand die ook eens de distributiesnaar wil vervangen.
Gewoon thuis in de garage. Een hefboomkrik is ook onmisbaar. Samen met mijn zoon aan de slag. Na twee uur sleutelen was de distributieriem bereikbaar.
Aan de onderkant eerst het wiel, wielbakbekleding en multiriem poeli wegnemen en aan de bovenkant het koelvloeistof reservoir en brandstoffilter verplaatsen. Daarna kan de motorsteun weg en het verbindingstuk tussen motorsteun en motor. Dat laatste was trouwens lastig en vroeg wat behendigheid. Het fixeren met het hulpgereedschap 3359 (pin) tpv de nokkenas is ook wel even lastig, goed opletten zal ik maar zeggen. Spanrol en omlooprol eraf.
Distributieriem eraf en nieuwe erop. Achteraf denk ik dat je eerst de nieuwe spanrol en looprol erop moet zetten en dan de nieuwe riem. Je kan de spanrol met hulpgereedschap verdraaien (ontspannen) en dan kan je de nieuwe riem aanbrengen. Wij hadden eerst een wat andere volgorde maar dat werkt niet zo goed. De spanrol goed aanbrengen volgens de beschrijving.
De bouten losdraaien van het tandwiel aan de nokkenas (slobgaten) is ook belangrijk (was een vraag eerder in dit forum). Je ziet de riem zich dan gaan zetten. Ook belangrijk is de krukas even een paar slagen te laten maken met de hand om de riem in de juiste loop van de spanrol te laten komen.
Alles vastgezet en maar eens starten. Direct lopen. Alles eromheen weer terug gemonteerd.
Heb het gevoel dat alles goed is gegaan. Zijn om half elf begonnen en waren om 5 uur klaar. Het is absoluut een hele klus maar geeft veel voldoening. Bij een volgende keer gaat het in de helft van de tijd. Mijn advies is dat het een beetje een hobby en uitdaging moet zijn. Anders gewoon naar de dealer brengen.

Dit even als reactie op de vraag van Ricky. Jij ben professioneel dus gelijk maar even een vraagje. Weet jij met welk gereedschap je de lmm los kan draaien. Het is een soort imbus maar in het midden zit dan weer iets zodat het toch niet past!?

Leo25 0

14 jaar

dat is een klein torx dopje met gaatje erin,als je zo'n universeel setje koopt zitten deze daarin met verschillende maten zo'n setje kost op een marktje 15 euro,je hebt dan uiteraard geen snap on kwaliteit maar voor knipperlichtjes en dashbord e.d is dit best goed

Nou top dat het is gelukt.

ricky 10
badge

14 jaar

[quote=robby10030]dat is een klein torx dopje met gaatje erin,als je zo'n universeel setje koopt zitten deze daarin met verschillende maten zo'n setje kost op een marktje 15 euro,je hebt dan uiteraard geen snap on kwaliteit maar voor knipperlichtjes en dashbord e.d is dit best goed[/quote]
Let wel op, Golf V heeft een vijftands torx met een gaatje. Wanneer de riem alleen met paspennen goed is gezet is het beter de timing middels (Vag-com of ander tooltje) te controleren.

Jos.

jos-br 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.