close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: distributieriem vervangen ( Hoe ?)

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 l GTI

Hallo!

Vandaag mijn distributieriem gedemonteerd .
Ik ben toen de riem eraf was wel aan het draaien geweest aan de polie van de nokkenas .
Nu heb ik de riem er terug opgelegd en gezorgd dat het streepje van het vliegwiel gelijk stond , en het streepje op de polie van de nokkenas gelijk stond met het streepje op de behuizing ( recht onhoog ) .
Nu heb ik voor alle zekerheid eens gedraaid met de krukas toen de nieuwe riem erop lag , maar op een punt geraak ik niet verder .
Ik raak dus kleppen .

Wat heb ik verkeerd gedaan ?

Ik heb de polie van de krukas en nokkenas er niet afgehad .
Doe ik iets verkeerd met de merktekens ?
In ieder geval ik raak de kleppen met de zuigers .
Moet ik de polie nog één keer rond draaien ?
Heeft het iets met de ontstekingsvolgorde te maken ?

Cilinder nr 1 is toch de eerste cilinder aan de nokkenas polie ?

Wie helpt mij ?

Thanx

Geplaatst door

Dollar (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien heb je het verkeerde merkteken op het vliegwiel te pakken.

Je kunt het beste het merkteken op de krukaspoelie gelijk zetten met het merkteken op het tussentandwiel.

In dat geval staat de krukas in BDP van 1e cylinder.

Parlato 0
badge

18 jaar

nokkenas op tijd zetten en krukas ook (ook op de bak kijken voor merkteken ( of rotor bekijken als e rgeen merkteken op de starterkrans zit)

dan de riem er weer op zetten.


mvg

blijegeit 0
badge

18 jaar

Oplossingen lijken me wel goed maar volgens mij is dit type motor een vrijloper en kunnen de kleppen de zuiger nooit raken of ik moet me sterk vergissen

Benny1078 0
badge

18 jaar

In welke richting draait de nokkennsas polie eigenlijk als je voor de polie staat .
Met de klok mee of tegen de klok in ?

Ik geraak er gewoon niet uit hoor.
Ten eerst heb je het merkteken op de nokkenaspolie dit moet toch recht naar boven wijzen dacht Ik of niet ?

Dan heb je het merkteken ( streepje ) op het vliegwiel , en dan heb je de bolletjes op de twee kleinere tandwieltjes waarmee de inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas met elkaar in verbinding staan .


Wie helpt me even ?

Dollar 0

18 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img99.imageshack.us/img99/6504/v1...[/img][/url]



‒ → Krukas in BDP cil. 1 zetten. BDP-markering op vliegwiel en markering op koppelingshuis moeten overeenkomen -D-.



Tijdens het draaien van de nokkenas kunnen de kleppen tegen in BDP staande zuigers stoten.


[url=http://imageshack.us][img]http://img210.imageshack.us/img210/3273/...[/img][/url]

Werkvolgorde

‒ Getande riem op krukastandwiel en tussentandwiel plaatsen (let op looprichting) en onderste gedeelte tandriemkap inbouwen.
‒ Trillingsdemper van krukas inbouwen (let op inbouwstand, versprongen boringen).

Nokkenastandwiel op markering BDP cil. 1 zetten. Markering op nokkenastandwiel moet met de pijl op het kleppendeksel in lijn liggen -A-.

Markering op nokkenastandwiel moet met de cilinderkop in lijn liggen -B-.




[url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/50/n130...[/img][/url]

‒ → Getande riem spannen; daartoe spanrol met moerendraaier (b.v. Matra V159) in pijlrichting tot de aanslag draaien.
‒ Spanrol weer losdraaien, tot de markeringen precies tegenover elkaar staan -pijl-.
‒ Klemmoer op de spanrol vastdraaien.
Aantrekmoment: 45 Nm
‒ Krukas tweemaal in draairichting van de motor verder draaien, weer in BDP zetten en afstelling controleren.
‒ Bovenste gedeelte van tandriemkap inbouwen.
‒ Spanrol voor geribde riem inbouwen.
Aantrekmoment: 20 Nm
‒ Geribde riem inbouwen => blz. 13-11.


paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Hé Paul Kelder

Bedankt man met jou schema ben ik eruit geraakt.

Ik heb het dus zo gedaan.
Depijl op de polie van de nokkenas gelijk gezet met de pijl op het kleppendeksel .
Dan het streepje op het vliegwiel gelijk gezet .
Kan wel zijn dat je wat moet zoeken omdat soms de zuigers de kleppen raken zodus het is even testen tot alle streepjes gelijk staan .
Dan de riem erop en de riemspanner goed zetten ( opletten merktekens op riemspanner ).
De krukas tweemaal rondddraaien en de streepjes terug controleren of ze juist vallen .

Meer is het niet hoor.

Met de stand van tussenpolie en polie waterpomt heb ik geen rekening gehouden want dar stonden geen merktekens op.



één ding had ik nog wel graag geweten .
Vervangen jullie die riemspanrol van de distributieriem ook ?
Dit heb ik nu wel niet gedaan aangezien hij nog goed draaide en geen geluid maakte .

Dollar 0

18 jaar

spanrol altijd ook vervangen dit om moeilijkheden te voorkomen je kan je zelf wel voor de kopslaan als de spanrol het een keer begeeft maar dat doet oh zo zeer
groeten jan

[quote=Benny1078]Oplossingen lijken me wel goed maar volgens mij is dit type motor een vrijloper en kunnen de kleppen de zuiger nooit raken of ik moet me sterk vergissen[/quote]
2.0 liter vw blok ramt alles te barsten als de riem breekt. Zelfs al een nokkenas in 3 stukken zien liggen..... Absoluut geen vrijloper dus.

Denk dat je in de war bent met de oude 75 pk 1.6 blokjes.....

audia4 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.