Volkswagen Golf IV: Distributieriem vervangen vw golf 4 1.8T 20V AGU

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T 20V AGU

Hallo iedereen,

Ben men distributieriem aan het vervangen van men golf 4 GTI (AGU blok) Maar ik zit met een probleem, ik kreeg hem er makkelijk af maar de nieuwe wil er niet meer op??
Ik heb een distributieriemset gekocht van Gates (riem + spanner + demper) en de waterpomp appart. Ze hadden deze niet in een volledige set (ik koop mijn onderdelen bij een auto-onderdelen verkoper en niet bij de dealer). Ik heb het gedaan met de info van autodata, ik had niets speciaals nodig, alleen een M5 55mm tapeind en een rondel en moer voor de spanner te ontspannen dat je de riem eraf kan halen en erop kan leggen. Je moet de riem eerst op het krukasriemwiel leggen dan op de waterpomp dan op de spanner en dan als laatste op het nokkenasriemwiel. Dan moet je zelf de riem al zo gespannen mogelijk leggen aan de niet gespannen kant, dus tussen nokkenasriemwiel waterpomp en krukasriemwiel. Maar dit is juist het probleem ik krijg de riem niet hard aangespannen aan de niet gespannen kant als ik de riem aan het nokkenasriemwiel erop wil leggen hangt hij ofwel veel te slap en als ik hem er 1 tandje verder wil opzetten zodat die meer spant dan geraak ik er niet dan komen de tanden van de riem tegen de tanden van het nokkkenasriemwiel?? En als hij zo te slap hangt dan zou hij eraf vliegen denk ik..en de tandjes komen ook niet overeen, als ik de krukas op merktekens zet dan kom ik EEN HALF TANDJE tekort aan het nokkenasriemwiel?? Dat snap ik dus totaal niet? Zou het kunnen dat de nieuwe riem een tandje te weinig heeft?? Of dat de waterpomp een tandje meer heeft dan de vorige (dat kan ik nu niet meer controleren omdat deze nu al weggesmeten is..)?

Wie heeft ooit zoiets meegemaakt en kan me hiermee helpen.
Alvast bedankt iedereen :)

Mvg

emile1

Geplaatst door emile1 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Tandjes tellen op oude en nieuwe riem...

kaleido 1 (1755) PRO, 11 jaar geleden

Komt wel vaker voor , als alles precies op merkteken staat , er toch iets verschil is.
De een iets brengen de ander iets halen , snaar monteren , als hij inderdaad evenveel tandjes heeft zoals hans aangeeft.
Dan alles opspannen en kijken waar je uit komt , qua merktekens.
Spanner staat wel de goede kant op trouwens ?

emile1 (0), 11 jaar geleden

Hoe bedoel je de spanner staat wel de goede kant op?
je kunt deze toch maar op 1 manier monteren?
Mvg

kaleido 1 (1755) PRO, 11 jaar geleden

Oke , maar als het een veerbelaste spanner is moet je eerst ontspannen , dus vast zetten in de minimale stand , of heb je nog een spanner die je met de hand moet spannen?

emile1 (0), 11 jaar geleden

Dit is de distributie dus zoals je kan zien voor te ontspannen moet je er een tapeind in draaien (in de demper die je apart monteert) om de spanrol te ontspannen..(dus bovenop de spanrol steek je de rondel omheen het tapeind en dan de moer die je moet aanspannen om de spanrol te ontspannen, zoals je duidelijk kan zien op de tekening..).
Ik weet egt niet hoe ik hem er perfect op krijg..
Misschien weten jullie me raad met de tekening die je hier kan zien :)
Alvast bedankt iedereen.
Mvg

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Daarom ook:setje van de dealer inclusief de waterpomp,heb je dit gedoe ook niet.
Er kan verschil zitten in de riem,kan een ander merk zijn of andere lengte.

kaleido 1 (1755) PRO, 11 jaar geleden

Tandjes al geteld ?

kaleido 1 (1755) PRO, 11 jaar geleden

Tandjes al geteld ?
Al geprobeerd met te middelen hoe je dan uit komt , de riem ligt er dan op .

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Ik zie dat je beschikt over Autodata...daar staat toch ook de komplete omschrijving in?

emile1 (0), 11 jaar geleden

Ja en die omschrijving heb ik ook gevolgd:


ik zal het eens moeten proberen met de riem er eerst gewoon op te zetten zonder de spanner maar ik denk niet dat dit iets zal uitmaken aangezien de spanner zich aan de andere kant bevindt.. het is juist aan de niet gespannen kant dat het probleem zich bevindt..
en neen heb de tandjes nog niet geteld, zal het morgen proberen doen..
wie nog tips zou hebben, dat is altijd welkom..
Alvast bedankt iedereen.
Mvg

classix (0), 11 jaar geleden

Heb dat zelfde probleem ook gehad met een 1.8 apt motor eerst met een gates riem toen een orginele gehaald
maar het probleem bleef hetzelfde Riem gemonteerd met inderdaad iets verschil en verder geen probleem gehad
Mischien kun je de oude riem even terug monteren kijken hoe die staat dan riem merken op de riem en poulies
merktekens van de oude riem even overzetten op de nieuwe riem monteren en kijken hoe hij dan staat
gr jan

emile1 (0), 11 jaar geleden

Je zegt dat je geen probleem hebt gehad..? Eerst dacht ik dat alles goed stond, en heb alles gemonteerd en de auto doen draaien.. stationair hoorde je NIETS en draaide prima, ook prima rijden maar alleen op 1500toeren tikte hij een beetje en hij trok naar mijn mening iets minder dan met de oude riem, dan ben ik onmiddellijk gestopt met rijden en heb de merktekens nog eens nagekeken en wat bleek: een halve tand verkeerd op de nokkenas. Heb gisterenavond nog wat geprobeerd maar krijg hem niet goed. Ik dacht van als hij een halve tand verkeerd staat op de nokkenas zal ik de riem demonteren en de krukas een tandje verzetten en riem er weer op, maar dan bleef het probleem nog altijd hetzelfde: nog altijd een halve tand verkeerd maar dan aan de andere kant van het merkteken (merkteken dat op je cilinderkop staat). Dus ik ga morgen nog wat proberen..
Maar als iemand weet hoe dit komt en wat je moet doen, tips zijn altijd welkom!
alvast bedankt iedereen.
mvg

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Als de riem los is, zit er speling op de nok.as met afstel pin gemonteerd?

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Ik heb trouwens met Gates vaker gewerkt, ze verkopen idd geen sets met waterpomp, maar nooit een probleem gehad met de tientallen auto's voorzien van nieuwe D.riemen, waaronder volvo, vw, opel, citroen, pugeot, ford, honda...

Point being; Het lijkt me sterk dat het aan de riem ligt. Ik denk dat de nok.as moet alleen een halve tandje de juiste kant op en weer monteren.

Succes!

emile1 (0), 11 jaar geleden

ah ok..en dat kan inderdaad wel mijn probleem zijn omdat als de riem eraf is kan ik het nokkenaswiel zo van links naar rechts klikken..dus er kan inderdaad speling opzitten..dus morgen ga ik mijn kleppendeksel maar eens gaan demonteren en kijken..maar ik heb alleen geen blokkeergereedschap voor de nokkenas..kan ik dat met iets anders proberen? En hoe weet ik dan dat het een half tandje verkeerd staat? je kan deze enkel blokkeren als hij zogezegd overeen komt met het merkteken ofzo? en autodata zegd niets over blokkeergereedschap voor de AGU motor? dus kan dit dan wel?
ik hoor het graag
alvast bedankt.

emile1 (0), 11 jaar geleden

Wat moet ik dan juist doen als er spelig op zou zitten? dan gaat het merkteken toch zoiezo nooit meer overeen komen? of wat moet ik doen om die speling weg te krijgen?
Ik ga vanavond nog eens zien, dus dat zou ik eerst willen controleren dan weet ik al of dat mijn probleem is of niet.
bedankt al voor de tips!
mvg

ovi (0), 11 jaar geleden

[quote=primera p11]Daarom ook:setje van de dealer inclusief de waterpomp,heb je dit gedoe ook niet.
Er kan verschil zitten in de riem,kan een ander merk zijn of andere lengte.[/quote]
In 30 jaar nog NOOIT een riem v/h merk zelf gestoken en nog nooit problemen gehad dus beetje kort door de bocht om zoiets te schrijven!
Bij mijn Punto bv. had je wel 2 veschillende riemen dus heb ik ze alle twee gekocht en gekeken welke het juiste aantal tandjes had en deze gemonteerd en de andere teruggebracht dus weet niet of dit voor deze motor mischien ook het geval is?

Heb je speling op uw onderste tandwiel? Dus dat v/d krukas! Haal het er eens af en kijk of je spiegroef niet uitegsleten is?

emile1 (0), 11 jaar geleden

neen maar ik denk dat ik speling heb op mn nokkenastandwiel..en zou graag weten hoe je kunt controleren of deze goed staat.. buiten het merkteken.
ik hoor het graag. alvast bedankt.
mvg

ovi (0), 11 jaar geleden

Als je speling hebt ga je het toch zien?
In dat geval zal je dus moeten zorgen dat die speling opgelost geraakt want anders ga je het nooit juist kunnen zetten.

emile1 (0), 11 jaar geleden

Ik denk dat het me gelukt is. Heb het nokkenastandwiel voorzichtig vastgezet aan het blok met een klemtang, zodat deze zich niet kan verdraaien terwijl ik de riem erop leg. Heb men vliegwiel op merktekens gezet en dus ook de krukas (logisch). Ik kreeg hem aan de niet gespannen kant niet strak genoeg en dan heb ik men krukas iets terug gedraaid, dan er verder opgelegt en spanner doen spannen en dan heeft de spanner men tekens weer overeen doen komen aan men krukas (dus wat ik terug heb moeten draaien om de riem erop te krijgen heeft de spanner weer teruggetrokken). Dan heb ik 2 omwentelingen gedaan met de krukas en dan nog eens gecontroleerd: mn vliegwiel stond op merktekens en als ik naar men nokkenaswiel keek van zij-aanzicht stond deze precies een kwartje van een tand verkeerd en als ik van bovenaanzicht keek kwam dit wel mooi overeen. Dit is puur gezichtsbedrog denk ik. Heb alles weer gemonteerd en gestart en draait mooi maar enkel rond de 1500 toeren hoor ik precies een heel klein getik..ik weet niet of dit vroeger ook zo was..zal wel denk ik..en als ik stationair bv volgas geef blijft hij haperen op 5500 toeren en schommelt hij..maar ik had al een foutcode staan over men inlaatspruitstukdruk dus dat zal hiermee wel te maken hebben denk ik, en niet met men distributie.
hopen dat alles goed blijft.
alvast bedankt iedereen.

ovi (0), 11 jaar geleden

Goed nieuw kerel!
Dat gesputter zal dan wel iets te maken met valse lucht die hij ergens aan dat inlaatspuitstuk binnen trekt!

Mr Splash (0), 11 jaar geleden

Zooo, wat stelt die emile1 veel vragen op deze site. Hij is een van koplopers van Problemcar met 10 verschillende vragen per week voor verschillende automerken.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Mr Splash]Zooo, wat stelt die emile1 veel vragen op deze site[/quote]
[b]Beste Mr Splash

Vragen op dit forum mogen onbeperkt worden gesteld.
Emile1 mag dan veel vragen stellen maar Emile1 geeft ook feedback en plaatst daarbij ook keurig de oplossing.

Dat kunnen we helaas van Mr Splash NIET zeggen want die heeft nog een aantal vragen openstaan en vermeld daarbij ook NIET de oplossing.

Moderator Problemcar[/b]

Alex7 (0), 11 jaar geleden

Beste Mr Splash,

Ik weet niet of u het al weet , maar het FORUM is er om elkaar te kunnen helpen, en wat technische hulp proberen te geven, en de een is er bedreven in, en de andere wat minder, en deze vraagt dan wat meer. so what?

Dus vragen die gesteld worden mogen ook beantwoord worden door die het willen ... HULP is altijd voor iedere sluitelaar van harte welkom !! En dat geld ook voor U .. Fijn weekend gewenst !

m.v.gr

Alex

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Dit is de reden dat ik krukas/nokkenas altijd eerst merk met een lakstift want bij sommige blokken kloppen de merktekens niet 100% zoals bij deze motor. Dit is mij ook al eens overkomen bij deze motor (alleen de oudere 1.8 20V van vw/audi) je hebt idd iets minder dan halve/kwart tand verschil maar als je goed kijkt (ten opzichte van hoe hij zat) en de rek van de riem meeberekend dan zie je wel hoe hij hoort te zitten. Maar is idd een behoorlijke instinker.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Heb ik idd net mee gemaakt ricky, bij een A2tje. Geen blokkeer gereedschap te krijgen voor de krukas, maar de markeren op de blok tenopzichte van de krukastandwiel waren niet goed, moest wel degelijk ernaast...Als ik van te voren had gemarkeerd was het geen probleem geweest. Bij deze moest ik twee keer...Toch wel vanaf nu iedere keer markeren.

En, loopt je auto naar wens emile?

emile1 (0), 11 jaar geleden

Ja hoor de auto loopt naar wens :) enkel heb ik nog 1x het probleem gehad dat m'n gas blijft hangen (bv als ik moet remmen voor het rode licht en tot stilstand kom, dan maakt de motor 1400-1600 toeren stationair, en na enkele seconden valt hij weer op 850-900 toeren. Maar dat heeft hij nog maar 1 keer gedaan en voor de rest niet.. dat vind ik raar. En sinds het begin zit ik met een soort van gefluit-gezoom.. ik denk dat dit allemaal met de foutcode te maken heeft dat er sinds het begin in staat (00575 - Inlaatspruitstukdruk
11-10 - Controle Limiet Niet Bereikt - Intermitterend) dit gezoom maakte hij ook al van in begin dat ik hem had, maar zou graag weten wat dit is, ik dacht eerst dat het 1 van de spanrollen zou zijn maar na alles te vervangen deed hij het nog. Ik denk dat het vanuit het inlaatspruitstuk komt, maar je hoort het toch wel redelijk hard binnen in de auto. Wie weet wat dit zou kunnen zijn :)?
Alvast bedankt iedereen!
mvg

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Als je dacht dat het een spanrol geluid was, heb je de multiriem en rollen inmiddels vervangen?

emile1 (0), 11 jaar geleden

Ja ik heb alles vervangen samen met de distributieriem :). en als je de motorkap open doet en van dichtbij gaat horen hoor je dat het precies van het inlaatspruitstuk komt, of is dit geluid nu eenmaal normaal bij deze motoren?
mvg

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.