Volkswagen Passat: Druk op koelsysteem vw passat variant 96Kw

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 130pk AWX

ik heb een probleem met mijn passat, er zit wat te veel druk op mijn koelsysteem, af en toe smijt ie wat kvs eruit via het kvs-tankje.

Er zit geen olie bij de kvs
er zit geen kvs bij de olie en geen sludge of zo aan de dop, olie is nog goed zwart
de temperatuur blijft altijd mooi op peil
kvs kookt niet of zo
geen witte rook
verwarming werkt perfect en airco en zo ook
start perfect en motor draait goed
geen vermogenverlies of zo


wat kan het probleem nu nog zijn, wanneer ik de druk van het systeem laat en daarna direct 1 km goed op het gas ga dan zit die druk terug op het
systeem

wie o wie kan me zeggen wat hier het probleem is?


groeten

dieter gouwy

Geplaatst door dieter gouwy (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Speedrazor (0), 15 jaar geleden

Zit er misschien te veel KVS in?...probleem doet zich zo ineens voor?..

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Probeer eens een nieuwe dop,anders kunnen het meerdere oorzaken zijn,te weinig circulatie (waterpomp of thermostaat) of verstoping ergens of lekke koppakking.

dieter gouwy (0), 15 jaar geleden

ik heb al enkele maanden koelvloeistof verlies, was een lek in radiator, die is vervangen geweest. Dan nog verlies, was een lek aan die fiche onderaan het
kvs-tankje. Heb toen een ander tankje + dop geplaats ( wel occasie ). Daarna kvs bijgevuld en waarschijnlijk iets te veel waardoor door de druk het kvs-tankje
het teveel aan kvs uitstak.

Nu staat het kvs tankje na het rijden juist onder MIN en bij het druk weglaten ( tankdop opendraaien ) stijgd het terug naar juist onder MAX.
De waterdarm die van de radiator komt bovenaan is wel hard als ik gereden heb en wanneer ik druk aflaat en terug 1km rijd ( wel goed gassen ) staat er terug
evenveel druk op die darm.

Ik wil gerust de pakking laten vervangen maar heb bang dat ze dan een scheurtje in cilinderkop vinden ( terug grote kost ) en als ze de dieselinjectors er niet af krijgen en eventueel afbreken nog hoger kosten. En deze wil ik het liefst niet ( loopt al gauw over de 2500euro dan )

dus hopelijk is het iets anders maar wat???

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je wel t juiste formaat tankje gemonteerd
zit verschil in

dieter gouwy (0), 15 jaar geleden

ik denk toch van wel? tankje ziet er precies hetzelfde ui , hoe kan ik dit het beste weten?


mvg

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

inhoud opmeten
neem een maatbeker en vergelijk

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Ook al zou in het tankje pakweg 100ml minder gaan,dit zal waarschijnlijk niet de druk op het systeem veroorzaken/beinvloeden..

Gr Stefan

dieter gouwy (0), 15 jaar geleden

nog eens goed in de gaten gehouden, alles is normaal. Heb geen verbruik van koelvloeistof, enkel de schommeling tussen MIN (na het rijden ) en MAX bij aflaten druk.

De leidingen staan wel goed op druk, vandaar die schommeling waarschijnlijk? Maar of het nu de koppakking is of een scheur in de cillinderkop of iets anders ????

Zou graag weten wat het is maar ja hoe vind je het he


groeten

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Die schommeling van min en max is normaal als er druk op staat en je die laat ontsnappen..

Indien nu alles weer normaal is..zou ik me niet te veel zorgen maken.

Gr Stefan

dieter gouwy (0), 15 jaar geleden

wel alles normaal, maak me alleen wat zorgen omdat die leidingen redelijk hard staan, dus er zit volgens mij te veel druk op. Verder blijft alles inderdaad ok

dieter gouwy (0), 15 jaar geleden

misschien nog iets dat kan te maken hebben met de druk op mijn leidingen en het dalen van kvs tot min en stijgen tot max bij weglaten druk.

Als ik aan het rijden ben hoor ik af en toe een brobbelend geluid in de auto. Mijn climatronic staat altijd op automatisch en koelt en verwarmd perfect. Heb daar nog geen problemen mee ondervonden.

Kan dit ook iets te maken hebben met de druk op mijn leidingen?

Heb vandaag gecontroleerd en kvs is iets gezakt, staat nu ongeveer een 0.5 cm onder MIN en stijgd bij weglaten druk tot halfweg MIN en MAX. Dus er is nu na een 600 tal km een beetje kvs verdwenen.

misschien kunnen jullie nu verder?


mvg

poppekast (0) PRO, 15 jaar geleden

als je ook al geborrel hoort in je kachelsysteem kun je de kop er wel afhalen en laten vlakken nieuwe pakking monteren klinkt makkelijk maar is wel even werk

dieter gouwy (0), 15 jaar geleden

dus de kans is groot dat het juist de pakking is , en geen scheur in de cilinderkop??

en waar zou het klein verlies van kvs dan naartoe gaan??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.