Volkswagen Passat: dynamo vrijloop-polie defect

Bouwjaar: 2002

Het volgende probleem doet zich voor.De vrijloop-polie op de dynamo-as is ongeveer 40mm naar voren geschoven.Hierdoor is de multiriem om de krukas-polie gedraaid en de distributieriem ernstig beschadigd ,echter is de distributieriem voor 50% door geschuurd.
Of dit heeft geleid tot het verlopen van de timming van de distributie zal nog moeten blijken(reparatie start 25-4-05.De Passat heeft nu 159000 km gelopen is altijd dealer onderhouden en volgens de VW dealer is dit probleem niet bekend wat inhoud dat er geen coulance-regeling bestaat hiervoor.Dit is ook niet onze doelstelling, wel om iedereen er op te wijzen controleer deze regelmatig op vastzitten of speling.Het beste kun je dit doen door de multiriem te verwijderen.Ik hou jullie op de hoogte.Vriendelijke groet Broemieke.

muijr012

Geplaatst door muijr012 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Kan iemand mij eens uitleggen wat je met een vrijlooppoelie op een dynamo moet?????? Ding moet toch gewoon meedraaien als de motor loopt..... (ik zou de neiging krijgen de hele handel aan elkaar vast te lassen)

Ernst Tempel (0) PRO, 19 jaar geleden

klopt Harry als de motor loopt draait de dynamo gewoon mee en met gas geven ook maar hij is bedoeld om de multi-riem te onlasten bij gas los laten ,want als je het gas los laat wil de dynamo (aangezien ze tegenwoordig veel zwaarder zijn)door en zou hevig aan de multi-riem trekken maar in dit geval slipt hij er door,dus daar is hij voor bedoeld !!!

gr.E.Tempel

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

aha, dus de multiriem langer laten leven met als kostenplaatje die dure vrijloopkoppeling die een enkele keer de strijd opgeeft.....

In mijn huidige vak kom ik vaker vrijloopkoppelingen (one way koppeling) tegen, ervaring leert dat dit toch gevoellige en lang niet onderhoudsvrije onderdelen blijven, met een aardig kostenplaatje.

Tja, ik zie het een beetje als het ene kwaad met het andere oplossen.....

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Tijd voor het 42V boordnet!! Stukken lichtere dynamo's, startmotoren, lichtere kabelbomen, groter vermogen beschikbaar voor bv. stuurbekrachtiging etc. etc. Wanneer wordt dat nou eens standaard??

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Toch gaat de riem ook klapperen wanneer die vrijlooppoelie kapot is,buiten een vreemd geluid dat optreed alsof de stuurpomp kapot lijkt. Ik ben er een keer met beide benen in gestapt.(pomp vervangen dus.........)

Jos.

muijr012 (0) PRO, 19 jaar geleden

De reparatie is uitgevoerd, en jawel we hebben eens 'nkeer geluk gehad.Timming was wel verlopen, maar niet dus danig dat dit tot motorschade heeft geleid.Klant tevreden en wij ook ivm geringe garantieclaim.

ps: Het deed me wel verbazen dat de vrijloop-polie op voorraad was bij de VW daeler.

peter (0) PRO, 19 jaar geleden

jongens het is maar een advies maar wij doen het wel elke keer als je dist-riem vern vrijlooppoelie ook vern een vrijlooppoelie kost +/- 75,- euro voor een VW je kunt dit zo met de klant overlegen de keuze is dan aan hem ( P.S vrijlooppoelie's gaan veel kapot en vaak na 90.000 km in het ergste geval trekt hij dist-riem er ook bij kapot)

G.E.P. (55), 19 jaar geleden

wordt een dure grap, bij VW, 2 riemen,2 spanrollen, 2 meeloopwielen, waterpomp en nu een vrijlooppoelie.

gep

G.E.P. (55), 19 jaar geleden

ik vergeet de spanrol en meeloopwiel van de multiriem

gep

peter (0) PRO, 19 jaar geleden

ik heb dit verhaal al een keer eerder verteld maar toe werd ik voor gek verklaard ( misschien ben ik dat wel een klein beetje )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.