auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf II : Enorm olieverbruik 1600 Turbo Diesel

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 TD ( 1V )

Beste mensen

Ik zit met nogal een groot probleem,ik heb een Golf 2 1.6 Turbo diesel,auto rijd gewoon heerlijk,en met een verbruik van 1 op 21 gemiddeld kun je er nog eens wat km's mee maken.

In het kort zal ik even vertellen hoe en wat,

De auto heb ik nu een jaar,in het begin niks anders dan ellende ermee gehad,toen ik de auto kocht,bleek de koppakking defect te zijn,hier heb ik een nieuwe opgezet en alles volgens aanhaalmoment en volgorde etc..

Na een tijdje plezier te hebben gehad,begaf de kop het,deze was gescheurt,na een speurtocht toch een andere weten uit te halen,na de kop gemonteerd te hebben,net zoals gelijk een nieuwe waterpomp,thermostaat,distributie etc..weer gaan rijden,niks aan het handje,in de tussentijd is me ook nog de dieselpomp kapot gegaan,kortom bijna alles vervangen op het onderblok na,ik weet het niet zeker meer,maar toen ik de auto pas had leek hij amper wat olie te gebruiken,met de andere kop is het meer geworden,en nu is het zelfs zo erg dat hij 1 liter mee stookt op 150km..

Een motorspoeling helpt allemaal niet,de compressie heb ik laatst gemeten,deze hoort 34 bar te zijn,en had op alle 4 de cilinder bij warme motor slechts 15 bar.Toch start de motor binnen 2x rond draaien,loopt echt super,tijdens het stationair draaien rookt hij heel ligt,tijdens het rijden komt er soms een flinke blauwe walm mee,dit duurt soms een halve minuut en doet dat een paar keer achter elkaar,maar ook tijden dat hij helemaal niks rookt,tenminste zo min dat ik het zelf niet kan zijn door het achterraam.normaal zou je toch zeggen dat als de compressie zo laag is,hij ook slechter zou starten,dan wel lopen ?

De klepsteelrubbers heb ik laatst vervangen,maar dit mocht ook niet baten,nu is mijn vraag,zouden de olieschraapveren de boosdoener zijn,of kan het bv ook de koppakking weer zijn,in de pakking zitten 2 rubbere afdichtingen,die het oliekanaal afdichten,nu dacht ik zelf,dat als deze kapot waren,er olie de cilinder in kan stromen ?

Zoals gezegd was de compressie 15 bar,ook even een cilinderlektest gedaan,en bij alle 4 de cilinder hoor je gewoon lucht ontsnappen,het is moeilijk om waar te nemen waar het uitkomt,naar mijn gevoel een klein beetje door het inlaatspruitstuk en door de uitlaat,dit zou betekenen dat de kleppen misschien niet meer goed afdichten,wellicht ook wat compressieverlies ? de ontsnapte lucht komt niet door de olievuldop,dus niet via het carter,ook komt er niks in het koelvloeistofreservoir.

Wie o wie heeft er nog een paar handige tips die ik proberen kan ?

Sleutelen blijft gewoon mijn hobby,ook al moet hij 5x uit elkaar..

Moet er wel bij zeggen dat het motortje nu al zo'n 460.000 km gedraait heeft,maar dat mag voor mij de pret niet drukken.

Alle reacties zijn welkom uiteraard!

Bedankt,

Gr Olli

Geplaatst door

vwmuisje87 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zuigerveren vervangen. Eventueel ook de klepgeleiders en klepkeeringen. Dan heb je ook weer volop compressie.
Vergeet dan ook niet de lagerschalen te vervangen.

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

Patrick

Dus je denkt zelf toch ook de zuigerveren ? wat bedoel je eigenlijk met klepkeerringen ? de klepsteelrubbers heb ik laatst nog vernieuwt.

Zou het niet kunnen dat een olieschraapveer gebroken is oid ? ik rijd toch al de nodige duizende km's zo,maar dit word niet meer leuk zo met dat olieverbruik!de motor zelf is kurkdroog en wat ik ook niet snap is dat je niet altijd blauwe rook ziet,terwijl de olie wel in een mum van tijd verdwijnt.

Zou mijn koppakking verhaal niet kunnen denk je zelf ?

Ow ja,de kleppen hadden vrijwel geen speling in de geleider,ook kan ik niet echt thuis brengen waarom de motor nog zo goed loopt,en gelijk start ( ook bij temperaturen rond het vriespunt ) terwijl de compressie meer dan gehalveert is.

Ik neem aan dat het vervangen van de drijfstanglagers alleen nodig is,en de krukaslagerschalen kunnen blijven zitten ? dan wel met nieuwe zuigerveren,koppakking,kopbouten,kleppen opnieuw slijpen.

Is het ook aan te raden om even met een hoonsteen,die je op de boormachine zet,door de cilinders te gaan ?

[url=http://img195.imageshack.us/i/sdc10338j....][img]http://img195.imageshack.us/img195/8594/...[/img][/url]

Gr Stefan

vwmuisje87 0

15 jaar

Gooi er toch een ander blokje in, met 460000 km is het fijne er wel vanaf. En je bent minder kwijt dan een (deel)revisie!

Succes.

(ps superauto's die golf II diesel, heb er ook 1 gehad en eigenlijk nooit wat ernstigs mee gehad)

paulmichiel 0
badge

15 jaar

Paul

Sleutelen is gewoon mijn hobby,ook als deze weer uit elkaar moet,doe toch alles zelf..

En de prijs wat die paar onderdelen kosten,zullen het hem ook niet zijn toch.

Een andere motor is ook een optie,maar dan wel gelijk een 1.9TDI bv,als er geen redden meer aan is,kan ik deze optie nog altijd gebruiken.

Maar heb liever dat ik het probleem op kan lossen,je moet tenslotte toch wat doen met je vrije uurtjes :-)

vwmuisje87 0

15 jaar

Klepkeering = klepsteelrubber. Een defecte/gebroken olieschraapveer ( of veren) is mogelijk maar ik denk zelf eerder aan slijtage. Maar daar wordt het werk niet minder van. Ook dan moeten de zuigers er uit. De toename van het olieverbruik ook kan deels verklaard worden door de betere afdichtingen van de kleppen. Bij de inlaatslag (vacuum) zal de olie dan makkelijker langs de zuigerveren getrokken worden.
Kijk eens aan de binnenzijde van het inlaatkanaal of het daar ook erg olieachtig is. Bij een hoog olieverbruik willen ze nog wel eens op hol slaan.
Drijfstanglagers vervangen zou voldoende moeten zijn.
En koppakking denk ik niet. Die heb je immers al vernieuwd toen je de kop hebt vervangen. Althans, daar ga ik maar van uit.
En wat betreft het starten: deze blokjes moeten al wel heel erg gammel zijn willen ze niet meer aanslaan. Dus zo wonderlijk is dat niet.

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

He Petje

Ik ga morgen eens bellen wat me de onderdelen zoal gaan kosten,de kop e.d. is er toch zo vanaf getrokken..en de rest stelt ook niet veel voor..

Het inlaat traject is schoon van binnen,m.a.w. het ziet er net zo uit als de buitenkant.

Volgens mij blijven de zuigerveren als enige optie over,

Hij is me 1 x op hol geslagen,dit kwam toen door een defecte brandstofpomp,gelukkig heb ik hem nog uit gekregen,maar hij maakte zoveel toeren dat ik bijna dacht dat er een drijfstang of iets dergelijks door het blok naar buiten kwam,dit ging ook gepaart met de nodige rook..door het op hol slaan was me ook een verstuiver kapot gegaan,omdat deze een enorme tik in het blok veroorzaakte,dit deed hij na dat de motor op hol sloeg.

Eigenlijk is zowat alles vernieuwt op het onderblok na,vandaar dat ik nu ook niet voor een andere motor ga kiezen.

Groetjes..

vwmuisje87 0

15 jaar

Zuigerveren kosten de kop niet.
Het zijn inderdaad simpele motoren. Ik heb ze liever dan de huidige PD. Op tijd olie en filters er in en deze gaat weer 4,5 ton mee.

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

Zo,vandaag de boel compleet uit elkaar gehaald en nieuwe onderdelen besteld,zoals koppakking,kopbouten,zuiger + olieschraapveren en nieuwe drijfstanglagers..kosten voor de onderdelen waren amper € 150,-

Morgen de boel ophalen en weer monteren,de kop heb ik inmiddels ook al compleet onder handen genomen,en ook heb ik de kleppen opnieuw ingeslepen,nieuwe klepsteelrubbers erop,dus die is ook weer fris.

Overal zat de koolaanslag goed erop,met name in de kop en ook de bovenste rand in de cilinders,de veren zelf waren niet gebroken of zaten niet vast,maar de waren gewoon letterlijk versleten,wat me wel opgevallen was na montage van de kop,dat was dat op elke zuiger een lichte afdruk van een klep te zien was..

Een tijd terug,toen de brandstofpomp kapot was gegaan,was de motor ophol geslagen,word niet snel bang,maar op dat moment wel van het toerental dat de motor maakte met de enorme rook die erachter uit kwam,zelf vermoed ik dat het daardoor ontstaan is,misschien van zwevende kleppen door een te hoog toerental ?

De kleppen zelf zijn gelukkig niet krom,ook lijkt het verder wel mee te vallen met de afdruk op de zuigers..

Voor de rest geen gekke dingen tegen gekomen,

Ongeveer 5 uurtjes werk lag alles eronderuit,en was de kop weer nieuw..en het ergste is ook nog dat alles op straat gebeurt is,maar dat mag de pret niet drukken,alleen dat het allemaal wat lastiger werken is van de onderkant.

Morgen na het ophalen van de onderdelen ga ik weer met frisse moed verder,en als het droog blijft hoop ik dat hij morgen weer loopt.

Ik laat wel weten hoe het afgelopen is.

Gr Olli..

vwmuisje87 0

15 jaar

Mooi om dit te lezen. Dat gaat je vast wel lukken allemaal. Carterpakking niet vergeten te bestellen?
Vergeet niet om even met een hoon door de cilinders te (laten) trekken. Dit zal zeker ten goede komen aan het verminderen van het oliegebruik i.v.m. het beter inlopen van de nieuwe zuigerveren.
De slijtage van de veren kun je zien aan de hand van de slotspeling.

Petje57 0
badge

15 jaar

Even een update,ofja oplossing..

Vandaag de onderdelen opgehaald,alles weer volgens voorschrift in elkaar gezet,olie en koelvloeistof erin,starten en lopen!!:-)

Heeft net een uurtje gelopen,vanavond voorzichtig eens een stukje rijden en kijken wat hij doet,hij loopt mooi rond en klinkt lekker.

In feite is het bij deze opgelost,tenminste,daar ga ik wel van uit.

Bedankt!

Gr Olli

vwmuisje87 0

15 jaar

Als je tegenwoordig een motorkap opent en dat volgepakte motorcompartiment ziet, en dan dit verhaal leest over hoe simpel het kan, krijg je bijna weer heimwee naar die tijd..............
Succes er mee.

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

Tja, de tijd dat je rondom het motorblok kon wandelen bij bijvoorbeeld een oude Corolla is alweer een aantal jaren geleden.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Nog even een kleine vraag..

Heb nu 400km erop zitten,en het olieverbruik is tot nog toe nihil..aan de ene kant van de peilstok staat hij nog helemaal boven aan de Max,draai je de stok om,is hij 2mm gezakt,ook na diverse keren peilen,maar eigenlijk lijkt het probleem verholpen,eerst ging er een liter olie doorheen na ca 150km rijden..nu niks meer van blauwe rook te zien!

Of zou hij nog minimaal iets verbruiken omdat de boel nog even op elkaar in moet lopen ?

Ook heb ik een andere vraag mbt het druklager,deze heb ik een maand of 3 geleden vernieuwt ( door het groene deksel te verwijderen ) ik dacht eerst dat deze kapot was omdat hij een ratelend geluid maakte,trap je de koppeling in,is het geluid verdwenen,met het nieuwe lager veranderde er niks aan,nog steeds hetzelfde!

De vraag is,hoe kan dit nu ? wat kan er nog meer rammelen dan het druklager ? ik moet er wel bij zeggen dat hij dit doet als ik hem wat lager stationair draai dan als normaal..ik heb geen toerenteller,dus kan niet zien hoeveel toeren hij loopt,maar dit zou normaal toch ook niet mogen,ook al loopt hij wat langzamer ?

Ik heb ooit eens gehoord dat een lager in de bak dat ook kan veroorzaken,is dit jullie bekend ? dan graag eens een tekening o.i.d. van waar het lager zich bevind.

De koppeling is overigens in orde,ook de bak zelf,hij loopt goed,schakeld mooi maar net dat ene geluidje doet soms mijn slaap verstoren.

Ook had ik graag geweten wat de retouropbrengst van de verstuivers mag zijn ? dus als ik de slangetjes in een maatbeker houd,hoeveel mag er dan uit komen ?

Gr

vwmuisje87 0

15 jaar

Het rammelen v/d bak is een bekend gegeven bij deze diesels. Zeker bij een laag stat. toerental. Ik heb zelf geen idee wat de exacte oorzaak is maar mij is al eens gezegd dat dit o.a. zou komen door het onregelmatiger rondlopen van de diesel bij een lager toerental en dat daardoor als het ware het binnenwerk van de bak heen en weer "geslingerd" wordt.

Waarom wil je de retouropbrengst weten v/d verstuivers? Dat is bij deze diesel niet van belang. Wordt bij het testen ook nooit gemeten. Althans, nog nooit gezien en gehoord. Wel bij de moderne HDi diesels. Het voornaamste bij deze oude verstuivers is de inspuitdruk ( en dus niet lekken ) en dat ze goed vernevelen.

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

koppeling zal wel goed zijn, maar de veren in de koppelingplaat druken wat in in de loop der tijd en gaan dan rammelen als er geen spanning op staat. dit gaat goed totdat er iets afbreekt. kan heel lang rammelen. gewoon doorrijden totdat het zover is, (koppeling komt dan meestal niet meer vrij doordat er een stuk veer klem zit.)

heb vorig jaar nog zo'n golfje gehad, als tussenoplossing, die was deze kmstand al gepasseerd en het blok was niet open geweest....... ding had elke beurt exact op tijd bij de dealer gehad, hele historie bekend. Uniek ding waar nu weer iemand erg blij mee is.

audia4 0
badge

15 jaar

Nou dan laat ik het bij deze mooi zitten,

Het was gewoon een vraag,en misschien uit nieuwsgierigheid om even de retour te controleren..

Het gerammel neem ik ook maar voor lief,bij een normaal stationair toerental is er niks aan de hand,enkel als je hem iets langzamer draait wil hij gaan rammelen.

Gisteren nog zo'n 600km gereden,nu totaal 1000km na de revisie en de motor heeft eigenlijk geen olie meer gebruikt..Dat was het voornaamste en daar ging het mij zelf ook om..

En ja Harry,inderdaad,alleen jammer dat deze nog geen oldtimer is,want dan rij je letterlijk bijna voor niks!enigzins een beetje normaal rijden en je haalt de 1000km met een tank :)

Bij deze mag er een slotje op.

Groetjes

vwmuisje87 0

15 jaar

[quote=vwmuisje87]Nou dan laat ik het bij deze mooi zitten,

Het was gewoon een vraag,en misschien uit nieuwsgierigheid om even de retour te controleren..

Het gerammel neem ik ook maar voor lief,bij een normaal stationair toerental is er niks aan de hand,enkel als je hem iets langzamer draait wil hij gaan rammelen.

Gisteren nog zo'n 600km gereden,nu totaal 1000km na de revisie en de motor heeft eigenlijk geen olie meer gebruikt..Dat was het voornaamste en daar ging het mij zelf ook om..

En ja Harry,inderdaad,alleen jammer dat deze nog geen oldtimer is,want dan rij je letterlijk bijna voor niks!enigzins een beetje normaal rijden en je haalt de 1000km met een tank :)

Bij deze mag er een slotje op.

Groetjes[/quote]
deze worden ook nooit odtimer, alles gebouwd na 1986 zal niet als oldtimer aangemerkt worden dus belasting blijven betalen enz.

audia4 0
badge

15 jaar

Is dat weer een nieuwe regel ?

Laatst zag ik ook al wat geschreven dat auto's van 87 of jonger niet meer oldtimer kunnen worden ofzoiets.

vwmuisje87 0

15 jaar

[quote=Petje57]Het rammelen v/d bak is een bekend gegeven bij deze diesels. Zeker bij een laag stat. toerental. Ik heb zelf geen idee wat de exacte oorzaak is maar mij is al eens gezegd dat dit o.a. zou komen door het onregelmatiger rondlopen van de diesel bij een lager toerental en dat daardoor als het ware het binnenwerk van de bak heen en weer "geslingerd" wordt.

Waarom wil je de retouropbrengst weten v/d verstuivers? Dat is bij deze diesel niet van belang. Wordt bij het testen ook nooit gemeten. Althans, nog nooit gezien en gehoord. Wel bij de moderne HDi diesels. Het voornaamste bij deze oude verstuivers is de inspuitdruk ( en dus niet lekken ) en dat ze goed vernevelen.

Gr.[/quote]
Klopt,wordt veroorzaakt door de tandspeling van de versnellingsbak-tandwielen.
Wordt idd verergerd door laag toerental,dunne (warme) olie en hoge KM-stand.
Niet alleen VW heeft hier last van en kan geen kwaad.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

[quote=audia4]deze worden ook nooit odtimer, alles gebouwd na 1986 zal niet als oldtimer aangemerkt worden dus belasting blijven betalen enz.[/quote]
Dit bespreken we in een aparte topic anders klopt de topictitel niet meer met de discussie die dan gaat ontstaan.

moderator 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.