Ik lees op diverse sites dat volkswagen en andere duitse auto's minder lang mee gaan op LPG G3 dan japanse wagens.
Ik rij zelf nu een mazda 626 uit 1997 gekocht met 200.000 km en stand nu is 310.000. alleen de verdamper is vervangen voor de rest doet die het altijd en weinig onderhoud.
Nu wilde ik hetzelfde doen met een passat of audi a4. dus kopen bij 150.000 en doorrijden tot 350.000 km.
Heeft iemand ervaring met gasrijden en zoveel kilometers op de klok. Welke kosten komen er dan om de hoek kijken of gaat het allemaak goed.
Alvast bedankt voor de reactie!
Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Let op dat je geen 1.8 20V neemt van audi, die raken rond de 2 ton op lpg aan een dure koprevisie. Verder de 2.0 liter 8V gaat prima en gaat lang mee. Maar uiteraard, alles gaat of staat bij gebruik en onderhoud. (maar waarom geen fijne TDI??)
ik zou ook voor een tdi gaan veel betrouwbaarder en meestak geen grote motor nokosten als je maar onderhoud geeft
diesel is volgens mij veel duurder en ik vind gas een mooiere schonere brandstof.
Ik rijd 35.000 km per jaar
19 jaar
Harry,
je schreef over de 2.0 liter 8V die goed zijn. In welke wagens zitten die dan? Zowel in audi als passat?
19 jaar
Hoe zit het met de
1.6 en 1.8 van passat?
19 jaar
hoi,
idd, de diesels van deze tijd doen zeker niet onder voor een benzine auto..
de bassis versie bij een passat dat is de 1.6.. deze motoren zijn niet echt stil deze zijn duidelijk aanwezig. ( het houd niet over )
de 1.8 is opzich een prima motor "zeker" stiller maar het kan een dure grap worden bij een evt, koprevisie..!
paul,
Ik heb ongeveer een jaar geleden gekozen voor een A4 1.8 20V G3. Hierbij heb ik bij 207d km de kop gereviseerd. Dit kostte zonder arbeidsloon iid. ongeveer 1000 euro. Nu staat er ondertussen 260d km op de teller en verder zonder problemen. Wat is verstandiger? Ik rijd ongeveer 55d km pj. Nu hoor ik echter van dat revisiebedrijf dat er ook genoeg TDI-tjes zijn die de kop of motor (krukas etc) gereviseerd moeten hebben. Wat dus verstandig is weet ik niet. Ik ga er vanuit dat mijn gas geschikte cilinderkop wel weer een paar ton mee gaat. Met diesels heb ik tot nu toe zelf geen ervaring.
19 jaar
hoi,
mijn mening is nog altijd GAS moet je op koken.
het voordeel van het rijden op lpg, dat verspeel je weer in het onderhoud.. ( revisie ) ook lpg, gaat een beetje op de schop..
dit om dat de diesels momenteel erg in trek. een tdi, in een mooie gebruikte staat is momenteel niet aan te slepen.
gezien hoeveel er rond rijden in ons landje.. kan ik niet echt zeggen dat de tdi, motor van een mindere kwaliteit is
wat dit revisie bedrijf noemt dat zijn er echter maar een goeie hand vol..( mag het ook ) in elke straat van nederland staan zeker 2 tdi-tjes.
ook speeld onderhoud van groot belang in de levensduur van deze motor.
niet iedereen is zuinig op zijn auto.. vandaar dat deze motoren ook net iets meer aandacht vragen in zijn algemeen.
800000km, is bij een tdi, geen uitzondering...
paul,
Ok, hiermee trek ik je geloofwaardigheid toch een beetje in twijvel. 800.000 km voor een TDI? Auto's met die motoren zijn zo'n beetje in de verkoop gegaan van af '95. dat betekend, nu 2005 (bijna) dat er mensen zijn die 80.000 km per jaar rijden en dat met een en dezelfde auto. Misschien enkele, maar je zegt, dat 800.000 km voor een TDI geen uitzondering is. Ik heb er nog nooit een gezien moet ik zeggen. Ik heb wel eens een Mercedes 300D gezien met 800.000 km op de teller, maar deze had bij 700.000 km een andere motor gekregen. (auto eerste eigenaar, altijd lange afstanden gereden!). Dit zijn toch wel de diesels onder de diesels dacht ik zo!!! Zelfs de Mercedes diesel van m'n vader starte (bij 650d km) in de winter niet meer door compressie verlies!
Ik denk dat wanneer je 450 - 500 d km met een auto rijd zonder revisie dat je in je handen mag klappen (uitzonderingen daargelaten)
En ja. ik weet het, LPG is zeker niet de beste brandstof voor een motor. Maar ik kan 's morgens, ook na 260d km op de teller gewoon mijn auto starten zonder herrie en rook. Ook accelereren op de snelweg zonder roetvorming etc. Olieverbruik, 0,0. Topsnelheid nog steeds 220km/u (op de teller), wat -8% afwijking overeen stemt met de fabrieksspecificaties...
19 jaar
hoi,
kijk maar eens in amsterdam.. hoeveel van deze vw passsat's er rond rijden... als taxi..
deze auto's worden behoorlijk mishandeld..
deze vw's hebben gemiddeld 3 tot 5 ton op de klok staan. ( stads km, )
dit bewijst de kwaliteit van de tdi, en zijn zuinigheid in het verbruik. mede daarom rijden die passat's daar.. verbruik ( 1:15 )
paul,
Als je zo nodig een passat zoekt op lpg neem dan idd de 1.6 of 2.0 liter, niet die 1.8, die is van audi en heeft dat 20V blok waarvan de koppen niet van gas houden. Ook is die 1.8 20V een herriebak (heb zelf een a4 met zo'n blok gehad, spreek dus uit ervaring) De 2.0 en 1.6 stiller zijn. De 1.6 komt alleen iets te kort, de airco moet uit als je inhalen wilt. Kortom, zoek een gewone 2.0 met 115 pk en 8 kleppen.....
De mening van paul over dat gas deel ik, Met deze km's per jaar gewoon lekker gaan dieselen, passat met 110pk TDI, rijd geweldig.
Veel succes.
Kijk daar heb ik wat aan
19 jaar
Let wel op, de Passat 2.0 115 pk is alleen geleverd van bj. 2000 tot 2002. Na bouwjaar 2002 zijn het weer 130pk 5V motoren. (en van voor 1996, oud model).
Maar nu heb ik toch even een vraag. Voor mijn A4 1.8 20V had ik een Audi 80 2.0E 115pk maar dat ding verbruikte bijna meer olie als benzine (1 liter per 1000km) met iets meer als 200.000 km op de teller. In tegenstelling tot mijn 1.8 die op het oog niks verbruikt.
Qua geluid, is het zo erg? Ik heb ook wel eens een A4 1.6 gereden, maar kan niet zeggen dat die stiller is... Of kan dit per auto verschillen? Ik heb een hands free Nokia carkit in m'n auto en zelfs op de snelweg (120km/u) vragen mensen nog of ik wel in de auto zit...
Ik persoonlijk vind het windgeruis in een A4 een veel groter nadeel. Ik weet niet of de Passat hier ook last van heeft. Het schijnt een audi kwaaltje te zijn.
Mocht je iig een auto op LPG kopen. Kijk dan of het mogelijk is de compressie even na te meten bij koude motor. Dan weet je snel genoeg of de kleppen ingebrand zijn. De rijstijl van de vorige eigenaar schijnt ook belangrijk te zijn geweest, hoge toerentallen/belasting.
succes
19 jaar
hoi alwin
de passat is op bassis van de a4, het onderstel en de construktie van het geheel zijn nagenoeg gelijk..
paul,
Jongens ik moet effe inspringen, ik heb zelf een Passat 1.8 20v met G3 die 250.000km op de teller heeft staan. Hij rijd alsnog als een speer, top van nog steeds 210km/h. Had eerst een Passat 1.6 op G3 en die komt zeker een groot te kort, en de olie verbruik als je toch blaast wil ik het er helemaal niet over hebben. Zo slecht is de 1.8 niet, heb met beide motoren ervaring en durf te zweren dat de 1.8 stiller is dan de 1.6.
19 jaar
In theorie is het aannemelijk dat de 5 kleppen per cilinder kleiner en met minder materiaal zijn uitgevoerd als een blok met 2 kleppen per cilinder. Dit geld dan ook voor de klepzetels.
Als dit zo is, dan is het aannemelijk dat de 5V meer te lijden heeft onder gas.
Uiteraard hebben we hier geen 1000 ervaringsdeskundigen waarbij we een echt vergelijk kunnen maken. Hierdoor blijft mischien vaak het probleem ontstaan dat we motoren vergelijken die een goed leven gehad hebben (voor dat we deze kochten) en motoren die behoorlijk afgetrapt zijn.
Ruud
19 jaar
Dat van die kleppen theorie klopt helemaal, doordat er minder materiaal in de kop zit worden kleppen en zittingen heter. Dan gas er bij dat een hetere verbranding geeft. Heeft meer te lijden. Als je wel eens zo'n 20V kop gezien hebt; het is echt en gatenkaas.
En dat van die herrie, zoek eens op de volgende site:
http://www.autoweek.nl/forum/search.php?...
Tja gas is om te koken. Die hoor ik veel. Ik rij in een Passat 2.0 8v, een AGG motor. Staat inmiddels op 350.000! Een necam G3 installatie waar alleen de stappenmotor van het gasverdeelhuis is vervangen. Kop is er nog nooit af geweest! Feit is dat dit blok oersterk is in vergelijking tot zijn 16 klepper. Overigens is de dynamo, starmotor en zelfs de koppeling nog allemaal 1e montage. De waterpomp (zwak punt) heb ik wel vervangen.
Ray
19 jaar
Moraal van het verhaal... Ik denk dat volkswagen/Audi goede motoren maakt die bij normaal gebruik lang mee kunnen, maar bij abnormaal gebruik ook stuk kunnen. Ik hoop het dus wel tot de 500.000km uit te houden met m'n a4... we will see...
19 jaar
hoi,
het blijven goede motoren op benzine..
voor lpg zijn ze niet gemaakt..
paul,
Voor iemand die zegt dat het geen uitzondering is voor een TDI 8 ton te lopen... ja ok.. ik neem met 4 ton genoegen op LPG :P
19 jaar
hoi, alwin
die 4 ton dat red jij wel..
paul,
hoi, alwin
die 4 ton dat red jij wel..
paul,
Vandaag een Audi a4 1.6 station g3 met 135.000 gekocht.
Meer vermogen hoeft voor mij niet en ik vind de herrie wel mee vallen. Ik kan in woon werk verkeer toch nergens boven de 140 rijden. Dan moet er weer zo'n idioot met een truttesnelheid een vrachtwagen inhalen. maar goed daar gaar dit topic niet over.
Ik hoop over een jaar of vier vijf ook te kunnen melden dat mijn a4 op de 350tkm staat.
Bedankt voor de reacties.!
19 jaar
[quote=peeterzon]Vandaag een Audi a4 1.6 station g3 met 135.000 gekocht.
Meer vermogen hoeft voor mij niet en ik vind de herrie wel mee vallen. Ik kan in woon werk verkeer toch nergens boven de 140 rijden. Dan moet er weer zo'n idioot met een truttesnelheid een vrachtwagen inhalen. maar goed daar gaar dit topic niet over.
Ik hoop over een jaar of vier vijf ook te kunnen melden dat mijn a4 op de 350tkm staat.
Bedankt voor de reacties.![/quote]
het is al weer jaar of 4 geleden.. ! hoe lang heb je (of A4) op LPG vol kunnen houdden?
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar