Volkswagen Golf IV: foutcode 00589

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20 valve

hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het airbag lampje dat blijft branden.(vw golf 4 1999)
Ik heb deze foutcode:00589 (n131)airbag-igniter 1 passenger side.
value of resistance too great.
Ik heb alle stekkers al gecontroleerd maar zonder resultaat.
Ook laten uitlezen en resetten,nog steeds hetzelfde.

Iemand nog ideeën??

groeten maurice

(ik heb alle berichten over airbags al gelezen)

Maurice_73_

Geplaatst door Maurice_73_ (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

Stekkers "controleren" heeft weinig effect. De melding is: weerstand te groot. Dus moet je zorgen dat de weerstand minder wordt. Dit zit inderdaad meestal bij de stekkers. Deze verwijderen en de draden solderen is meestal de oplossing. Wel eerst accu loskoppelen alvorens aan het werk te gaan.

Maurice_73_ (0), 15 jaar geleden

Het probleem heb ik inmiddels zelf opgelost!!
Lampje is uit na het resetten.
Uitleg wat ik eraan gedaan heb om het op te lossen volgt later.

groeten maurice.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

wat heb je gedaan om het oplossen? problemen posten en geen oplossing is niet de opzet van dit medium dus gauw een slotje op deze topic nemen we geen genoegen mee.

Maurice_73_ (0), 15 jaar geleden

Dit volgende heb ik gedaan om het probleem met foutcode 00589 op te lossen.



*0- Auto van contact en sleutel uit contact slot.
*1- Massa klem afkoppelen van accu.
*2- Wacht voor de zekerheid 15-30 min voordat je begint met de airbag te ontkoppelen!!!
*3- Dashboard-klep waar passagiers airbag achter zit verwijderen(gewoon lostrekken van buitenkant)
*4- De 4 torx-boutjes verwijderen.(toch ff hand aan airbag vasthouden,ook al kan deze niet vallen omdat deze in 2 gleufjes gefixeerd zit)
*5- Airbag draaien totdat kabel zichtbaar is en voorzichtig klipje van stekker indrukken en deze uit elkaar schuiven(niet trekken aan kabel omdat deze toch al zo gevoelig en te kort is)
*6- Als het goed is zie je nu aan de zijkant nog een klein stukje kabel (7 cm) uitsteken.Deze gaat naar de airbag-igniter n131(ontsteker)
*7- De airbag hoe deze in auto gemonteerd zit,ook rechtop zetten met zak-zijde naar boven op werkbank zodat je er veilig aan stekker kunt werken.(eventueel met 2 parkers vastschroeven aan werkbank)
*8- Airbag nóóit doormeten met multi-meter om weerstand te meten!!!!
*9- Zwart kapje aan zijkant demonteren en nog een stekker komt te voorschijn die genoemt wordt bij punt 6 die op de airbag-igniter n131(ontsteker) geklikt zit en deze voorzichtig losmaken met plastic spatel
*10- Stekker voorzichtig uit elkaar halen(één vóór één om verwisseling van draden te voorkomen)
*11- Als je nu in de stekker kijkt zie je 2 nog plaatjes zitten.
*12- Druk deze plaatjes voorzichtig op spanning in de richting waar de pinnetjes zaten zodat deze weer goed contact maken als je de pinnetjes weer in stekker schuift als deze stekker weer monteert.
*13- Bij mij was punt 12 het euvel dat de weerstand te hoog was bij foutcode 00589 airbag-igniter 1 passenger side (value of resistance too great.)Deze plaatjes maakte geen goed kontact meer met deze pinnetjes vandaar ik deze voorzichtig in de richting van de pinnetjes heb verbogen(wel eerst pinnetjes verwijderen volgens punt 10)
*14- Vervolgens hele zaakje in omgekeerde volgorde monteren,zeker er van zijn dat je alles hebt aangesloten en vast gedraaid hebt en als láátste de massa klem monteren aan accu.
*15- Start de auto en controleer of alles gaat.
*16- Laat vervolgens de auto uitlezen en de foutcode wissen.(dit heb ik zelf gedaan omdat ik zelf in bezit ben van een uitlees unit en de fouten kan resetten na het herstellen van de oorzaak)

Ik hoop dat het jullie wat duidelijk is wat ik gedaan heb om het op te lossen.
Als je geen kennis ervan hebt ,begin er dan niet aan aub(voor je eigen veiligheid)
Voor vragen kun je me altijd mailen.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

dank je wel maurice zo hoort het en wat betreft mijn reactie,het was niet kwaad bedoeld.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

Het doorsolderen was toch simpeler en sneller zo doe ikhet och altijd meestal is dit weer van korte duur! greetz

Maurice_73_ (0), 15 jaar geleden

Klopt,maar misschien zijn er mensen die het liever zo doen,en ik ben daar een van.

groeten

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

wat betreft het schokje bij stationair gasklep reinigen en in de basisafstelling zetten met uitlezer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.