auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: foutcode 17990 secundaire luchtpomp

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Hallo, weer een uitdaging (probleem) met mijn Bora. Sinds enige tijd geeft het hand uitlees apparaat een nieuwe foutcode namelijk 17990 - P1582 (stationair toerentalregeling Adaptiegrens bereikt). Het toerental schommelt af en toe (niet constant). Het lampje in het dashboard van het motormanagement brandt vooralsnog niet. Volgens de foutcode van Gerrit Speek (VAG-COM) heeft het te maken met de klep N80 in het actieve koolstoffilter. Wie helpt mij uit de brand en kan mij vertellen hoe dit opgelost kan worden. Het is een 2 liter APK motor. De slangen die op dit filter aangesloten zitten heb ik nagekeken en lijken wel goed.

Groeten Torsten Kort

Geplaatst door

torstenjankort (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou als eerste het gasklephuis reinigen en daarna weer met de testkast inleren en dan even aankijken.

ricky 10
badge

12 jaar

Ik heb is goed naar de motor gekeken en Haynes werkplaatsboek geraadpleegt en ben tot de conclusie gekomen dat er op de Bora met APK motor geen recirculatiepomp zit. Nu vraag ik mij af waarom er een foutcode 17990 - P1582 de hoek om komt kijken. Zou het te maken hebben met de absorbsiekoolstoffilter heb het ding gedemonteerd maar kon niets vreemds ontdekken de slangen zijn niet poreus en de magneetklep werkt ook wel als ik er stroom op zet alleen weet ik nog niet of de klep wel stroom krijgt als die gemonteerd zit. Weet ook niet welke zekering het is in het dashbord. Wie weet dit wel kan ik dat ook uitsluiten.

Groeten Torsten

Je gaat de verkeerde kant op. Foutcode 17990 is Afstelling stationair toerental limiet bereikt. Waar jij het nu over hebt (N80 en secundaire luchtsysteem) zijn 1 van de mogelijke oorzaken, zijn trouwens ook 2 verschillende dingen. Maar de meest logische oorzaker is een vervuild gasklephuis, zie mijn vorige bericht.

ricky 10
badge

12 jaar

bron : www.gerritspeek.nl

foutcode: 17990 P1582
Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.

nl Afstelling stationair toerental limiet bereikt
du Leerlaufregelung Adaptionsgrenze erreicht
en Idle Adaptation Limit Reached
Intermittent



Mogelijke verschijnselen:
Onbekend

Mogelijke oorzaken:
Brandstofdruk onjuist
Luchtinlaat Systeem op lekt (valse lucht)
Brandstofinjector(en) onjuist
Ckeck Klep (N80) actieve koolstoffilter tankontluchtingssysteem (EVAP) onjuist
Uitlaatsysteem lekt
Secondaire Lucht Injectie (AIR) lekt
Vacuümleiding(en) lekken
Gasklephuis vuil

Mogelijke oplossingen:
Check Brandstofdruk
Check Luchtinlaat Systeem op lekken (valse lucht)
Check Brandstofinjector(en)
Ckeck Klep (N80) actieve koolstoffilter tankontluchtingssysteem (EVAP)
Check Uitlaatsysteem op lekken
Check Secondaire Lucht Injectie (AIR) op lekken
Check vacuümleidingen op lekken
Check Gasklephuis

Extra info:
Verwijder het Gasklephuis, maak 'm schoon en leer 'm opnieuw in
Als deze fout is opgeslagen in een oude VW met het 2.8L VR6 (AAA) of het 2.0L (ABA) motorblok, maak dan het Gasklephuis schoon, maar het duurt wel een paar dagen rijden voordat de stationaire loop weer normaal is.

kdtvh 0
badge

12 jaar

[url=http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17...]Foutcode 17990[/url] iets aangepast.
Want een vuil Gasklephuis is inderdaad een vaak voorkomende oorzaak.
Vergeet niet dat Gasklephuis na het schoonmaken opnieuw in te leren.

speek 0

12 jaar

Foutcode 17990 is opgelost, was dus wel een vuil gasklephuis. Na deze gereinigd te hebben met carburateur cleaner (kwam aardig wat smeer uit) en weer opnieuw ingeleerd te hebben is de foutcode verdwenen. Alleen blijft de motor wel wat rommelig (lijkt net of de motor af en toe overslaat) stationair lopen, wat dit nu weer is. Misschien weet iemand hier iets op.

Allen bedankt voor de tips en wijze raad,
groeten Torsten

Kan misschien zijn dat er ergens valse lucht wordt aangezogen door een slang die gescheurd is (soms carterontluchtingsslang en met name de geribbelde versie's). Kan ook nog de bougiekabels/doppen of bougie's zijn. En nog een aantal dingetjes. Kan je het filmen denk je dat we het kunnen zien/horen en op youtube zetten?

ricky 10
badge

12 jaar

Hallo ricky en andere techneuten, ik heb het gasklephuis verwijderd en gereinigd (pakking was ook niet goed meer dus vervangen) en opnieuw in laten leren door de garage. Daar kwam naar boven dat er nog wat foutmeldingen in zaten te weten 17987 (P1570), 17973 (P1565), 17990 (P1582) en 16500 (P0116). Na deze gewist te hebben bleven er twee terug komen en werd het in leren afgebroken. Bij de garage vertelde men dat het gasklephuis ter ziele is. Monteur heeft de boel op nul ? gezet en de motor loopt vooralsnog redelijk, ook stationair met de fout codes er nog in. Ik wacht nu nog even af om een nieuw gasklephuis te kopen en zie wel hoe lang ik hier mee door kan rijden maar het voelt niet lekker. Nu heb ik weer een aantal kilometers gereden en met het hand uitlees apparaat nog een keer op fout codes gecontroleerd en waren alle vier de meldingen weer terug. Wie weet wat hier aan te doen is. Tijdens het demonteren van het gasklephuis viel er iets naar beneden en kon ik niets vinden, alleen op de combiklep van de secundaire luchtpomp (die er bij de APK motor niet op zit) hoort op de aansluiting van de drukslang een dopje te zitten denk ik. Weet iemand hier iets van.

Groeten Torsten

Sorry ik was dit probleem allang vergeten. Alles had te maken met een versleten gasklephuis en een defecte sensor. Loopt nu als een zonnetje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.