auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Jetta: Foutcode P0238 noodloop

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAYE 1.6 TDI, Motorinhoud (cc): 1600

Wij hebben een vw jetta 1.6 tdi staan van 2011 gaat in de noodloop en motorstoringslampje gaat branden uitgelezen en geeft de foutcode P0238 (inlaatdrukregelaar positiesensor A) weer. sensor G31 al vervangen in de luchtbuis maar helpt niet. vacuumslangen nagekeken en waren allemaal goed.

Kent iemand dit probleem ?

M.V.G J.Z

Geplaatst door

jonny (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo. is het vacuumpotje bovenop de turbo niet lek?
Deze regelt de verstelling van de luchtschoepen in de turbo

jaker 0
badge

6 jaar

Druk sensor op Het inlaat spruitstuk vervangen?

Anders idd je regelklep van de turbo defect

Kan ook een tekort aan vacuum zijn

Groet Hans

Chipservice 0
badge

6 jaar

Dat denk ik bij een diesel niet direct!
En zeker niet bij een 1.6 tdi

heb het hier al vaak gezien Laurens..
vacuumverlies komt vaak voor bij het stuurdoosje op de egr koeler en binnenin het klepdeksel.

op afstand is het natuurlijk lastig te zeggen maar voor meer info ben ik via de helpdesk bereikbaar

Chipservice 0
badge

6 jaar

Klopt idd alleen niet met deze foutcode,

Wat staat er nog meer axhter je foutcode ?
Geen signaal? Functie foutief?

Ik zie het.. dacht dat we het hier over de aansturing van de turboactuator hadden maar de foutcode zegt wat anders.
P0238 sensor turbodruk signaal te sterk.

Check even of je met stilstaande motor rond de 1000mbar in je meetwaardeblokken ziet.
en controleer ook of het juiste type gemonteerd is.. zijn een paar soorten in..

Chipservice 0
badge

6 jaar

@jonny, wat staat er achter je foutcode?
Het gaat om de positie sensor, en die zit alleen op je turbo!

Hoe kom je bij signaal te sterk ?

Nou gewoon de foutcode opzoeken op de site van gerrit speek.
Als je deze informatie mag geloven gaat het toch echt om de druksensor

16622 P0238
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Sensor Turbodruk (G31) te signaal te sterk
du Geber für Ladedruck (G31) Signal zu groß
en Manifold Pressure / Boost Sensor (G31) Signal too High
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje brandt
Noodloop
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar Sensor Turbodruk (G31)
Sensor Turbodruk (G31) defect
Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar Sensor Turbodruk (G31)
Check (meetwaardeblokken) / vervang Sensor Turbodruk (G31)
Extra info:
Laaddrukregeling (G31)

Vr. Gr. Hans

Chipservice 0
badge

6 jaar

Succes!👍👍

Ik vraag @jonny want het is zijn probleem!

Vanmiddag weer bezig geweest met de Vw Jetta 1.6 tdi Bij mijn opus geeft hij het volgende achter de foutcode aan P0238 Circuit turbocompressor inlaatdrukregelaar positiesensor A hoog circuit. ook nog even met de vag com uitgelezen P0238 Manifolt Pressure/boost sensor (G31) signal to high. Deze sensor heb ik vervangen de oude was 03G906051E en deze was vervangen door de 03G906051M, Vacuumpot op de turbo is dicht geen lekage. Een 2e sensor heeft deze 1.6 Tdi niet in het inlaatsruitstuk. Maar even met de testkast gereden en gekeken naar de inlaatdruk die is stationair 107 kpa maar als ik de koppeling op laat komen gaat ie zo naar de 255 kpa? en onder het rijden gaat ie ook in de noodloop bij 255 kpa maar zelfs in de noodloop geeft hij nog 255kpa aan ? bij gas terug gaat hij wel weer terug naar de 107 kpa.

jonny 0
badge

6 jaar

Hoi Jonny,

Als je de koppeling op laat komen en hij gaat al gelijk naar 255kpa wat 2550mbar zou moeten zijn dan gaat er echt wat mis met het signaal van deze sensor. zit er niet ergens een draadbreuk dat met kantelen van de motor opspeelt?

Groet Hans

Chipservice 0
badge

6 jaar

Opgelost het was een draadbreuk. bedankt allemaal voor het meedenken .

M.V.G J.Z

jonny 0
badge

6 jaar

top 👍👍
Onder het luchtfilter ?

Mooi dat het is opgelost.. de plek en misschien een foto vind ik ook wel interessant.
Je ziet toch vaak dat breuken op dezelfde plaatsen ontstaan dus handig voor later;-)

Groet Hans B&B Autotechniek

Chipservice 0
badge

6 jaar

draadbreuk zat onderaan bij de verloopstekker (onder bij de radiateur)

jonny 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.