Volkswagen Tiguan 2010: foutcodes U0155 en P0420

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: CAW, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 200

de Tiguan van een goede vriend geeft de volgende foutcodes aan:
U0155 - 000 - No Communication With Instrument Cluster
en
P0420 - 000 - Efficiency Below Threshold - MIL ON

Auto heeft eind vorig jaar koolaanslag in de motor laten verwijderen met fijngemalen walnootdoppen. Sindsdien loopt ie weer als een zonnetje. Vandaag storingen uitgelezen met VCDS omdat het MIL-lampje ging branden. Bovenstaande storingen werden uitgelezen.
Opvallend is dat de olie-temperatuur op het MFD vanaf kouder start 120 graden aangeeft. Als ik in stuurapparaat 17 (instrument cluster) kijk naar meetwaarde 00196, dan lees ik ook die 120 graden uit.

Vraag is: heeft het één met het ander te maken?

frank2707

Geplaatst door frank2707 , lid sinds 13 jaar geleden

3 Reacties

oldford PRO, 3 maanden geleden

P0420 geeft aan dat de katalysator van Bank 1 niet meer genoeg werkt.
Een katalysator gaat meestal niet zomaar kapot, wat is de voorgeschiedenis qua storingen?

Ik denk niet dat het wat met de olie-temperatuur op het dashboard te maken heeft.
Dat is gewoon een losstaande storing.

frank2707, 3 maanden geleden

dank voor je antwoord. Ik dacht zelf ook al dat er geen relatie zou zijn tussen beide storingen.
De Tiguan heeft in de afgelopen 5 jaar geen andere motorische problemen gekend dan de koolafzetting in het inlaat traject. Ik weet niet welke storingscode het MIL-lampje liet branden omdat de eigenaar zelf met de auto naar de garage is gegaan waar ze hem gefixed hebben.
Nu, een maand of 6 later scan ik deze fouten omdat het gele MIL-lampje weer was gaan branden. De garagehouder zegt dat er waarschijnlijk een nieuwe katalysator onder moet. Misschien ook koolafzetting in de katalysator?

Wat raar is aan code "U0155 - 000 - No Communication With Instrument Cluster" is dat deze fout onder mudule 01 (motor) zichtbaar is, en niet in module 17. Module 17 is wel gewoon uit te lezen en geeft geen fouten weer.
Iemand een idee? Zoals eerder aangegeven staat de olietemperatuur in het MFD vast op 120 graden celcius.
Heb al gezocht op adaptiekanaal 039 in 17, maar die bestaat niet.

frank2707, 3 maanden geleden

moet er wel bij zeggen dat de vaste bestuurder er erg rustig en korte afstanden mee rijdt; dat zal ongetwijfeld het dichtkoeken van het inlaattraject versneld hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Tiguan of stel zelf een nieuwe vraag.