auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: gasklephuis

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Na een viertal foutmeldingen geconstateerd te hebben werd mij door de garage verteld dat het gasklephuis vervangen moest worden. Een nieuwe besteld in Duitsland (veel goedkoper), gemonteerd en nu blijft er nog 1 hardnekkige melding in te zitten, nl. 17990 P1582 (stationair toerentalregeling Adaptiegrens bereikt). Is er iemand die dit ook een keer meegemaakt heeft en er een oplossing voor gevonden heeft.

Geplaatst door

torstenjankort (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb Je De Nieuwe Gasklep Al Wel In De Basisafstelling Gezet Met De Testkast.

Groetjes Jan.

jan T 155
badge vip badge

12 jaar

Hallo Jan T, nadat het gasklephuis vervangen is gelijk aan de kast gezet en eerst met de VAG COM fout codes gewist en daarna ingeleerd. De fout code 17990 kwam na de auto gestart te hebben weer terug. Daarna ander programma gebruikt (WOW) maar het probleem bleef. Motor loopt op zich wel goed (beetje rommelig) maar start slecht met warme motor.

Volgens RT kan het soms ff duren voordat de gasklep goed ingeregeld is. (zie onderin de onderstaande txt tussen de uitroeptekens)




BRON:http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php...

17990/P1582/005506 - Idle Adaptation Limit Reached
Possible Solutions

Check Fuel Pressure
Check Intake System for Leaks (False Air)
Check Fuel Injector(s)
Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
Check Exhaust System for Leaks
Check Secondary Air Injection (AIR) for Leaks
Check Vacuum Lines for Leaks
Check Throttle Body

Special Notes

It may be necessary to remove and clean the Throttle Body and perform a Throttle Body Alignment (TBA)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
When this fault is stored in the early VW models with the 2.8L VR6 (AAA) and the 2.0L (ABA), it may be necessary to drive the vehicle for a few days for the idle to return to normal after removing and cleaning the Throttle Body.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tyko 0

12 jaar

Toch nog verkeerd ingeleerd denk ik. Wis eerst ook even de leerwaardes (01 motor, 10 aanpassing, 00 leerwaades wissen, op originele testkast dan). Dan naar de basisafstelling gaan en dan code 060 of 098. Wat waren eerst die 4 foutmeldingen eigenlijk?

ricky 10
badge

12 jaar

Na een nieuw gasklephuis gemonteerd te hebben is deze ingeleerd met het VAG COM programma bij de garage. Eerst alle foutcodes gewist daarna ingeleerd. Daarna kwam de melding na het starten va de motor steeds weer terug. Met een ander programma WOW van Wurth veranderde er niets. De codes na het reinigen van mijn oude gasklephuis waren 17987 (P1570), 17973 (P1565), 17990 (P1582) en 16500 (P0116). Alleen 17990 (P1582) komt steeds weer terug ook bij het nieuwe gasklephuis. De basisafstelling code 060 of 098 heeft toch te maken met gaskabel 098 of drive by wire 060 ? Bij de garage zei men dat er misschien een sensor stuk is of een kabelbreuk deze storing geeft maar dat geeft de computer dan toch ook aan.

Als er iets met de bedrading is dan zou je storing moeten krijgen over de potentiometer oid maar die krijg je niet terug en die had je ook niet in eerste instantie. Welke code voor welke aansturing is weet ik niet uit mijn hoofd, ik kies met de originele testkast altijd het testprogramma en dan werk je niet meer met die code's. Maar je moet wel zoals ik al zei de leerwaardes eerst wissen en daarna pas inleren en probeer anders beide code's.

ricky 10
badge

12 jaar

wie zegt dat dei stroring 177990 uit het gasklephuis vandaan komt.......

ik kan er nog een paar bedenken die deze kunnen veroorzaken, in volgorde van meest voorkomend:

Lekkage uitlaatflens of spruitstuk op kop. ook kan het spruitstuk gescheurd zijn aan de onderzijde
Lekkage in de inlaat ergens tussen luchtmassameter en cilinderkop.
Lekkage carterventilatie en of indien gemonteerd stukkende klep van de carterventilatie
Lekkage N80 (zit op je luchtfilterhuis, magneetklep met 2 dradige stekker en 2 8 mm slangen. Ding hoort bij uitstaande motor potdicht te zijn, checken!!
Pissende injectors.


en omdat je motor warm slecht start (dan start hij op een arm mengsel) verwacht ik dat het gewoon simpel weg ergens luchtlekkage is.

mocht je geen luchtlekkage kunnen vinden, doe een 4 gas test.... kun je zien of de injectors doen wat ze moeten.

audia4 0
badge

12 jaar

Na de tip van audia4 of de storing wel van het gasklephuis vandaan komt ben ik eens verder gaan zoeken. Ik kreeg nog een tip van iemand dat het ook aan een van de sensoren kon liggen. Na wat zoeken op internet (VW forum) blijkt dat de koelvloeistoftemperatuursensor nog wel eens de geest geeft dus deze gecontroleerd. De zwarte exemplaren gaan bijna allemaal stuk, dus een groene gekocht bij Pauw de boel omgewisseld en de foutcode die er nog in zat gewist. Het probleem is nu opgelost, de motor loopt mooi rustig stationair en start weer goed. Dank aan allen voor de tips en wijsheden. Bijgevoegd een afbeelding van de boosdoener.
[url=http://postimage.org/][img]http://s18.postimage.org/a15zs7drp/senso...[/img][/url]

Groet Torsten kort

nou mooi dat het toch tot een oplossing gekomen is.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.