Korte geschiedenis: Motor liep op 3 cilinders en rookte enorm. Compressie vierde cilinder was laag. Kop gelicht en zuiger vierde cilinder stond lager dan de eerste(?). Carterpan verwijderd en daaruit bleek de oorzaak, kromme drijfstang (hydro lock)!! De drijfstang vervangen en alles weer dicht gemaakt. Cilinderkop gedemonteerd om te reinigen echter bleek dat bijna alle klepstoters beschadigd waren, deuken, barsten en bolvormig! Geen idee hoe dat gekomen is. Stoters vervangen en alles weer gemonteerd (stoters een nacht laten inzakken). Motor gestart en draaide als een zonnetje, geen rook of trillingen. Rustig stationair laten draaien toen plotseling een hevig tikkend geluid en dan bam! Krukas was nog te draaien maar liep klem. Timing nog een keer gecheckt maar was niet verlopen. Kop weer gelicht en een uitlaatklep van de 2de cilinder lag in vier stukken op de zuiger. Tot nu toe geen enkele verklaarbare oorzaak kunnen vinden. Zou een te hoge oliedruk de klep gelicht kunnen hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klepspie niet goed gemonteerd en losgesprongen
valt klep in de cilinder naar de tegemoetkomende zuiger
controleer maar weer t drijfstangetje
Klepspieen zaten nog gewoon om de steel. Wat heeft de drijfstang ermee van doen?
15 jaar
[quote=scirturbo]Wat heeft de drijfstang ermee van doen?[/quote]
Indien de zuiger geraakt is zou het kunnen dat er opnieuw een drijfstang krom is.
Gr. paul
klepspieen zaten nog om de steel?
vreemd.......volgens mij past ie dan niet door de klepgeleider
Leg het eens wat beter uit,want je zegt de klep lag in 4 stukken op de zuiger (dus uit de geleider gekomen),maar de spietjes zaten er nog op.......dat kan niet.
Of bedoel je dat er brokjes van de klep op de zuiger ligt?
heeft ie toch een behoorlijke aanvaring met de opkomende zuiger gehad
opzeker als ie m kapot mept dat de drijfstang krom is
een van de items bij een motor die een opn**ker gehad heeft (de eerste kromme drijfstang) is de kleppen demonteren en kijken of die dingen niet krom zijn..... zo ja, wegflikkeren is het enige juiste wat je doen kan, bij twijfel, graag 8 nieuwe.
wat doet een kromme klep; die wordt elke keer dat ie sluit gebogen over de klepsteel. De sterke klepveer trekt hem wel dicht hoor. op een gegeven moment is hij dat zat en breekt af (vermoeiing), net in de overgang van de klepsteel naar de hoed.
Dit is wat jouw motor de 2e ronde fataal is geworden; waarschijnlijk restschade van de eerste keer.
harry
we beginne een schoolklas
[quote=CARS&MOTORS]harry
we beginne een schoolklas[/quote]
Online?
[quote=CARS&MOTORS]harry
we beginne een schoolklas[/quote]
School is net een circus...., ieder uur een andere clown.
Gr. paul
ok, waar waneer en wie zorg er voor lekkers bij de koffie??
[quote=Hans4040][quote=CARS&MOTORS]harry
we beginne een schoolklas[/quote]
Online?[/quote]
ik was altijd al aardig in spijbelen; dat wordt zo helemaal een makkie :-)
ik regel wel koeken :) bakker werkt toch altijd in de nachtelijke uren
dat wordt weer niks met die jeugd mentaliteit
en dat doe je allemaal vrijwilleg
ze zijn al weg voor je begint
hmm, de motor van de polo van scirturbo zal nu weer zo'n beetje kunnen draaien; die zal door deze ellende niet op koek zitten te wachten.
misschien nog wel een tip voor hem, donder het hele blok maar weg en pak de volgende uit een donorwagen, uit seat inca, ibiza, caddy, polo, golf, ga nog maar even zo door, als de motorcode gelijk is past het geval er in. Aanbod zat.
Dat lijkt mij ook.....maar de TS is foetsie......of hij is het blokkie eruit aan het lepelen.
zit in t carter uit te huilen en moed te verzamelen
Ok, wat meer details. De kromme drijfstang was van de vierde cilinder en daar is nu niets mis mee. De tweede cilinder heeft de gebroken uitlaatklep. De klep is in vier stukken. Het eerste stuk is wat op de zitting sluit en de rest is van de steel. Het enige vreemde hieraan is dat de steel net onder de groefjes van de spieen is afgebroken. Ik denk dat hier de hele ramp is begonnen. De klep breekt hier af valt in de cilinder en wordt dan geplet door de zuiger. Schade valt eigenlijk nog mee omdat de verbrandingskamer in de zuiger best groot is, wat deuken en krassen in kop en zuiger.
Blijft de vraag waarom. Kan metaal moeiheid zijn maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
15 jaar
deuken in zuiger
DIRECT WEG GOOIEN
betekend dat de zuigerbodem is gedeformeerd en kans dat de zuiger afbreekt op de zuigerpen
waarschijnlijk verkeerde montage van de klepspie
en met een deuk in de zuiger is de drijfstang zwaar belast geweest en ook of krom of gestuikt
DIRECT IN OUD IJZER BAK
kan beter een sloop motortje erin hangen voor jer nog meer uitgeeft aan een risico verhaal
Het allereerste probleem , die 'hydrolock ' was al een reden voor een andere motor geweest.
Dat had je een hoop geld bespaard.
Met Jerry eens om dit alsnog te doen , wil je niet nog meer ellende riskeren.
15 jaar
Ach, tot nu toe heb ik er niet veel geld aan uitgegeven. Drijfstang was gelukkig dezelfde als van een tdi (part #gecheckt met etka) en die had ik nog liggen. Alleen een koppaking en wat kopbouten bij elkaar nog geen 100euro. Sloopmotor kost 5x zoveel dus het was wel gokje waard.
15 jaar
leergeld is soms onbetaalbaar ;-)
[quote=sjaak10918]leergeld is soms onbetaalbaar ;-)[/quote]
Tja!! Sommigen zijn gratis naar school geweest, anderen weer voor niets!
Gr. paul
en de laatsten zijn in de meerderheid
Volhouder wint! Nieuwe klep geplaatst, alles dubbel gecheckt en draaien als een zonnetje!!
15 jaar
en nu hopen dat hij ook blijft lopen als een zonnetje ;)
15 jaar
Eindelijk een man met karakter die beloond wordt, tenslotte de aanhouder wint. Ik hoop nu dat alles voorspoedig gaat en de zaak keurig blijft lopen. Hobby en professie zijn gescheiden zaken en daarom is het zo leuk dat je je eigen koers heb gevaren en toch nog je doel weet te bereiken. Het wisselen van de gehele motor geeft minder voldoening dan het probleem te achterhalen en vooral voor een niet al te veel geld te repareren. Proficiat!!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar