Beste , mijn nieuwe Sportsvan ( 07 / 2019 ) 1.5 TSI 130 pk. motor vertoont als deze in eco mode draait en boven de 2000 opm een onaangenaam gedreun. De wagen waarmee ik heb proefgereden vertoonde dit euvel niet. Soms hoor ik bij het vertrekken ook een getik bij stationair draaien. Dat nadien verdwijnt en ook verdwijnt als ik de motor uit en opnieuw aan zet. Initieel was dit geluid niet aanwezig. Iemand een idee of een zelfde ervaring?
In een review uit Autoweek geeft iemand dezelfde klacht. Bij de meeste bezitters van een wagen met dezelfde motor komen deze klachten niet aan bod.
Hopelijk kan iemand mij helpen want de garage heeft zich al ingedekt met: het is de stand van de techniek.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Terug naar de dealer en anders de Hoofddealer aanschrijven.Misschien dat je hier van de heer Kelder {VAG specialist}nog iets hoort.
vp16msw,
Dit is een gekend euvel van dit type motor.
Is helaas niks aan te doen.
Is een product eigenschap, sommige hebben er last van andere weer niet.
De oude 1.4 COD had dit nog in veel ergere mate.
Het sterkst voelbaar als de motor in de modus rijd van twee cilinders.
In combi met het lage toerental zorgt dit voor resonantie/gedreun.
5 jaar
Dit is nieuw voor mij.Ik dacht dat alleen een Eend op 2 cilinders reed.Maar dat is een veel lichtere(560) auto.Mijn vraag is, gaan we met dat downsizen niet veel te ver.De auto,s blijven ongeveer van hetzelfde formaat en er wordt een grasmachine motortje ingezet.En dat allemaal voor het milieu.Hetgeen echter een politiek verhaal is.De winst is zoals alles in de politiek op korte termijn.De gemiddelde leeftijd van ons wagenpark is meer dan tien jaar.Dat halen deze opgefokte auto,s niet.Daar gaat je winst.
Ferry
5 jaar
Beste Primera p11.
Bedankt voor uw interesse. Het eigenaardige aan dit probleem is dat de motor in 2 cilindermodus maar onder de 2000 opm daar geen last van heeft. Het max. motorkoppel wordt echter reeds bereikt vanaf 1500 opm en eigenlijk zou het getril dan reeds moeten optreden. In garage wijt men het aan hoge koppel boven de 2000 opm. 200 Nm is toch echt niet zo veel. Dan zou de 150 pk sterke versie er zeker last van moeten hebben. Het is exemplarisch.
Beste ferdinand.
Ook jij bedankt voor de interesse. Ik heb, om de initiële vraag kort te houden, niet alles uitgelegd. De motor is niet echt gedownsized 1500 cc en hij draait normaal in 4 cilinder modus. Enkel wanneer het vermogen niet volledig aangesproken wordt gaat deze in 2 cilindermodus. Maar als je bvb. op de autoweg rustig meerijdt met het verkeer aan 110 km/h dan draait de motor ongeveer 2100opm en dan juist
( enkel boven de 2000 opm ) doet het probleem zich voor. Wel vervelend als je een lange trip maakt.
5 jaar
Dan hebben we het toch over 750 cc 140 meer dan een Eend en twee keer zo zwaar.Heel vervelend en kan je het niet uitzetten?
Ferry
5 jaar
Je kan dat niet uitzetten omdat de wagen onder die voorwaarden gehomologeerd is als een euro 6 en 116 gr Co2 / km. De wagen is er idd. zuinig door. Laatst een verbruik op 650 km enkel zeer korte ritten zonder dat de motor warm was en gehouden aan de snelheidslimieten 1 L op 16 km of 6.2 l/100 km. Maar het gedreun weegt niet op tegenover de zuinigheid. Je mag toch nog wat rijplezier hebben ook dacht ik. Als je de motor zou laten chippen dan verlies je weer je garantie .
5 jaar
Ja helaas wordt de milieugekte tot "kunst" verheven.
Ferry
5 jaar
De klachten zoals deze zijn wel bekent maar dan meer in combinatie met een DSG schakelbak.
Mogelijk komt er nog een software update beschikbaar. Momenteel is deze nog niet actueel.
Grt. Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar