Volkswagen Golf: geen versnellingen meer!HELP!!!!!

Bouwjaar: 1991

Hey Allemaal,

Ik ben nieuw hier op deze site en heb een heel groot probleem.
Het zit namelijk allemaal zo.
Toen de koppakking van mijn bijna drie ton gelopen hebbende autootje eruit vloog heb ik op advies een ander motorblok gehaald(1800)en deze ingebouwd.Alles is goed gegaan op wat kleine dingen na zoals het opnieuw af moeten stellen van lpg omdat op de injectie het stelmechanisme is verdraaid.
Toen ik voor het eerst een proefrondje ging rijden(rijdt wel maar alleen nog op benzine)werkte eerst de koppeling niet.Later na hem eerst even naar voren te hebben geduwd sprong hij in een keer in alle versnellingen.Het test ritje ging toppie alleen helaas op de terugweg slipte de koppeling in zijn 3 en 4.
Thuis is de koppelingskabel opnieuw afgesteld en schakelde de versnellingen naar zijn 2 en 4 heel zwaar en 1 en 3 zat veel ruimte en ging heel soepel.
Vanmorgen stapte ik in mijn autootje om naar een garage te gaan die mijn autootje zou afstellen op lpg maar helaas kwam ik niet verder dan een dorpje verderop omdat mijn versnerllingen helemaal niets meer deden.Een grote ruimte maar geen enkele versnelling meer.
Wachten op de anwb die me naar een uur terug naar mijn huissie sleepte omdat hij me niet kon helpen en of vinden.Iets in de bak zei hij.
Nu zit ik dus met mijn handen in het haar omdat ik ook dit probleem moet gaan oplossen.Na een week sleutelen en met mijn laatste centjes kan ik mijn autootje niet naar een garage brengen om dit na te laten kijken.Ben namelijk een bijstandsmoeder.Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen met tips en adviezen.

Met vriendelijke groet, Brigitte

Eagle2433

Geplaatst door Eagle2433 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

nou vraag ik me af.......waarom niet de koppakking vernieuwen?

als je zelf een motor kan inbouwen....kun je zelf ook een koppakking vervangen lijkt me..

Eagle2433 (0), 18 jaar geleden

Hey Arie,

De kosten van de koppakking vernieuwen kwamen duurder uit dan het motorblok(200 euries)vandar mijn keuze.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

brigitte,

ik denk dat je voor ¤ 50,- a ¤ 75,- euri klaar was geweest aan materiaal!

zit de schakelstang goed ? en is deze goed afgesteld ?de stang loopt onder het hitteschild van de uitlaat..

als de koppeling slipt,kunnen het een paar oorzaken hebben,
denk aan een te straks gespannen koppelingskabel,versleten koppelingsplaat,lekkende keerring ( krukas/versn.bak),iets mis gegaan bij montage..

wat is er precies gebeurt bij het inbouwen?
is er ook een andere bak gemonteerd etc.?

Stefan

H&k (0), 18 jaar geleden

Moet die koppeling wel met normale kracht bediend worden?
Of gaat ie zwaar en lijkt het of ie maar op een klein 'traject van de pedaal' werkt???

Eagle2433 (0), 18 jaar geleden

Beste Stefan en H enK,

De koppeling slipte in eerste instantie en is inmiddels opgelost.
de versnellingsbak komt van mijn oude blokkie af.
ik wilde ook mijn olie verversen van de versnellingsbak en had (wat ik dacht dat de aftapplug was)een bout losgedraaid.
Dit bleek dus niet de aftapplug te zijn maar wat was dit dan????
Ik weet inmiddels dat de aftapplug de grote 17 imbus is.
Hield die bout misschien iets van het schakel mechanisme vast????Een kleine ronde bout, doorsnede ongeveer 2cm imbus of torks(dit weet ik niet meer zeker.Deze zit ook op de onderzijde van de bak.

de kosten die jullie noemen was ik een paar jaar geleden niet kwijt aan een koppakking van een opel kadet.hier was ik toen met alles erop en eraan bijna 300 euro kwijt en op aanraden van een garage waar ik altijd kom besloot ik om de motor te vernieuwen waar ik nu dus erge spijt van heb.

Met vriendelijke groet, Brigitte

Eagle2433 (0), 18 jaar geleden

Het pedaal gaat niet zwaar en werkt (voor zover als ik weet)niet anders dan voordat het blok is omgezet.

Met vriendelijke groet, Brigitte

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

op aanraden van een garage waar ik altijd kom besloot ik om de motor te vernieuwen waar ik nu dus erge spijt van heb.
-----------------------------------------------------------------------


leuke garage heb jij......

Eagle2433 (0), 18 jaar geleden

Yep!Heb je helemaalgelijk in maar inmiddels ben ik mezelf suf aan het zoeken of deze bout nu wel of niet met het schakelmechanisme te maken heeft.
morgenochtend begin ik met de bak eruit te bouwen en het zou fijn zijn als ik weet waar tezoeken. toch?

Groetjes, Brigitte

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img221.imageshack.us/img221/8428/..." border="0" width="700" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />

http://img415.imageshack.us/img415/8651/..." border="0" width="700" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />

misschien heb je hier wat aan?

paul,

Eagle2433 (0), 18 jaar geleden

Hey Paul,

THANKS!!!!
Vanmorgen heeft mijn broer gekeken en als je aan de schakelarmen aan de bak zit gaat hij wel in zijn versnelling.

Groetjes, Brigitte

Eagle2433 (0), 18 jaar geleden

Ik kan dus aannemen dat het probleem buiten de bak ligt en niet in de bak?

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

precies brigitte, waarschijnlijk zit dan het probleem in het schakel mechanisme... zou heel goed kunnen..

paul,

Santa (0), 18 jaar geleden

Daar lijkt het idd wel op, Brigitte. Heb je al uit kunnen vogelen welke bout je nu per ongeluk hebt losgedraaid?

Eagle2433 (0), 18 jaar geleden

Hey Santa en Paul,

Ik weet nog steeds niet welke bout het nu precies was maar wel dat het probleem nu opgelost is.
Het probleem zat inderdaad in het schakelmechanisme buiten de bak.De bout van de selectieas zat niet vast(vast de moeiigheid van een week sleutelen geweest,slik!)Maar wat ik mij dan nu toch echt afvraag is waarom de man van de anwb dit niet heeft gezien en meteen stuurde op iets binnenin de bak.
Het had voor mij een hoop stress gescheelt en ik zowat mijn gehele bak had gedemonteerd om het probleem te gaan zoeken.
Erg slordig!
Maar in ieder geval heel erg bedankt voor het helpen meedenken!
En nu ik toch mezelf hier op het forum heb aangemeld maak ik er nog maar eens gebruik van met het volgende:

De grote imbus van de aftap probeer ik los te krijgen maar deze zit zo muurvast dat ik eigenlijk niet eens meer een poging wil wagen i.v.m. het doldraaien van de imbus.Er zit nl. al een kleine speling in.
Heeft iemand hiervoor een tip hoe ik deze nog los kan maken of is het niet noodzakelijk mijn versnellingsbakolie te vernieuwen?

Vriendelijke groet, Brigitte

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

bakolie verversen kan...maar hoeft niet , gaat normaal gesproken een auto leven lang mee.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

hej arie, zeker nog nooit gezien wat er uit zo'n 02A bak komt van een golf na 3 ton. Het heeft weinig meer met olie te maken, maar is een kruizing tussen drooggebakken koffie en geschifte melk met wat andere vette rotzooi.

Bakken niet verversen is waanzin, er komen namelijk altijd slijtagedelen in de olie, die dan eeuwig in de bak rond blijven dobberen. Er zit maar een paar liter in, en heel veel werk is het niet.

Ik ververs ze altijd rond de 100.000 km, en meestal niet voor niets.

Ze knappen erg op met verse olie (synchroniseren dan ineens weer en schakelen een stuk soepeler)

H&k (0), 18 jaar geleden

Voor je verder gaat aan de aftapplug zou ik eerst even de vulplug proberen. Als je uiteindelijk de aftap WEL en de vulplug NIET los krijgt heb je helemaal een probleem. Of je moet de auto op zijn kop willen leggen om het weer te vullen :-)

Losdraaien van de plug heeft mij nog nooit problemen gegeven.
Plug kan wel eens iets ver ingedraait zijn waardoor je het schroefdraad in het huis van de bak eerst even moet schoonkrabben. kruipolie en beleid...... en een goede sleutel.
Moet, volgens mij, gewoon loskomen.

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

anders vraag je bij ede garage waar je de LPG laat afstellen even, of ze hem een keer los en weer vast willen draaien, die mannen hebben daar het juiste gereedschap wel voor.

Meestal als ze een keer los zijn geweest, krijg je ze zelf met de hand ook wel weer losgedraaid.

groeten Marcel\

wim75 (0), 17 jaar geleden

Om die plug los te draaien: Neem een bout die met z'n kop in de plug past. Op die bout draai je 2 moeren, draai ze in de werkbank enorm strak tegen elkaar in tot de hoeken gelijk staan en er een ringsleutel om beide moeren tegelijk kan. Steek de kop van de bout in de plug en de ringsleutel om beide moeren en ziedaar je zelfgemaakte imbussleutel! Omdat de moeren strak tegenelkaar ingedraaid zijn zullen ze niet draaien op de bout, maar de bout altijd meenemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.