Volkswagen Sharan 1999: Gesprongen distributieriem

Bouwjaar: 1999

Zo'n 11 maanden geleden heb ik een VW Sharan gekocht van een autohandelaar, welke op zijn beurt de wagen heeft opgekocht van een leasing bedrijf (blijkt uit de historiek van de leasing maatschappij).
In de wagen zat spijtig genoeg een onderhoudsboekje van een andere Sharan, wat ik heb opgemerkt op het moment van de eerste onderhoudsbezurt. Bij de verkoper heb ik er toen op aangedrongen mij ten minste de zekerheid te geven van de te volgen onderhoudsbeurten, kilometers en herstellingen. Een paar dagen later heb ik per fax een onderhoudshistoriek van de leasing maatschappij ontvangen.

PROBLEEM NU:
- De wagen had 130450km bij aankoop en nu 157125km.
- Tijdens het rijden is plots de wagen stil gevallen, alles wijst op de distributieriem. Verdere expertise zal moeten uitmaken wat hiervoor de redenen zijn.
- Verder onderzoek wijst uit dat mijn wagen met motor type "AFN 975286" om de 90.000km een nieuwe distributieriem eist, dit volgens de voorschriften van D'Ieteren (VW IMPORTEUR BELGIE).
- In de historiek blijkt NU dat deze riem NOOIT werd vervangen, dit terwijl de wagen telkens bij erkende VW garages op onderhoud was geweest.
- Kan de verkoper - VW Garage - Leasing maatschappij zich volledig verschuilen achter de term "Wagen gekocht in de staat zoals hij zich bevindt"?

Wat kan ik het beste ondernemen om op kosten van de verantwoordelijke partij (voor mij in eerste plaats de verkoper) de nodige herstellingen te laten uitvoeren?
Bestaat hiervoor een bepaalde VW procedure?
Welke juridische onderbouw dien ik hier best te gebruiken?
Per slot van rekening ben ik het slachtoffer van grove fouten, waarvan ik niet kan wordn verondersteld te weten wat allemaal aan een wagen moet worden uitgevoerd!

Geert

GieCie

Geplaatst door GieCie (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Sharan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan5047 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk dat U een probleem heeft: zit er nog garantie op?
dat zal wel niet uit u verhaal te horen
als u bent overeen gekomen dat u de wagen kocht zoals hij zich bevond. zit u daar aan vast denk ik !
inderdaad de riem moest bij 90000 km vervangen worden, maar als een leasing maatschapij zegt dat hoeft voor mij niet scheelt dat weer in de kosten van onderhoud. ze nemen dan wel een risico dat de riem bij hun breekt .
Maar in dit geval bent u de klos.
Maar of u nog verhaal kunt halen betwijfel ik u heeft hem al 11 maanden.
het is toch al vaag een onderhouds historie per fax (kan mee gerommeld zijn) en eerst een ander boekje erbij?
U heeft neem ik aan ook geen aankoopkeuring laten uitvoeren?
ik vindt het zeer sneu voor u maar ik denk dat het als het lukt een lange weg wordt eer u de kosten terugkrijgt van iemand
veel succes JAN

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Lease stelt het vaker uit. Is voor hun voordeliger en de kans dat de riem gaat met 20.000 km meer dan voorgeschreven is klein. Bij lease auto en twijvel dus altijd gewoon de riem vervangen. (eigenlijk bij elke auto....) enne die dealer kun je niets verwijten, die moet alles aan de lease ter goedkeuring vragen en als de lease zegt niet doen gebeurt het niet.

GieCie (0), 19 jaar geleden

Indien de lease maatschappij aan de garage doorgeeft om bepaalde werken niet uit te voeren, dan veronderstel ik dat deze hiervan melding maakt in de opgemaakte facturen. Dit juist om verantwoordelijkheden te positioneren, niet?

Geert

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

het is heel simpel, wie de auto koopt is klos en draait voor de onkosten op. niet de vorige eigenaar. toen u de auto kocht was hij zoals u mocht verwachten, de historie van de auto was er ook al niet dat zou mij toch aan het denken zetten als ik zo'n auto zou kopen. bij twijfel altijd riem en spanrol vernieuwen , is wel een kostbare ingreep maar motorschade kost tenslotte meer

carmania2000 (0) PRO, 19 jaar geleden

hoeveel kilometers werden er vermeld bij verkoop? En hoeveel had hij er volgens de leasingmaatschappij toen zij hem verkochten? Als er ergens met de kilometerstand is geknoeid kan je een gerechtszaak starten tegen de handelaar.

GieCie (0), 19 jaar geleden

Lease onderhoudshistoriek: 136391km
Mijn aankoopfactuur: 130450km
Dus zo'n 6000km verschil, in mijn nadeel!

Om maar te zeggen, de historiek heb ik enkele dagen voor de definitieve aankoop van de autoverkoper via fax ontvangen...

GieCie (0), 19 jaar geleden

Alles is uiteindelijk goed gekomen, en zonder kosten!! In de hele historiek heeft de leasing maatschappij zijn verantwoordelijkheid genomen en op eigen kosten de motor laten reviseren.
Wel was duidelijk dat een erkende VW garage in de fout was gegaan om destijds de distributieriem niet te vervangen op 90.000KM.
Deze garage zal op zijn beurt de factuur van de leasing maatschappij op z'n hals krijgen.
Zo zie je maar dat wanneer je op de juiste mensen valt en deze ook hun verantwoordelijkheid nemen, je als eindgebruiker niet te snel moet bij de pakken (defecte motor) moet blijven zitten.

Geert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.