Bij deze Transporter/Multivan van 2002 met net 100.000 km. op de klok, treedt een licht zingend/gierend geluid op. De frequentie van het geluid loopt parallel met de snelheid en treedt alleen op onder belasting. Zodra de voet van het gas gaat of de koppeling ingetrapt wordt verdwijnt het. Ik vermoed iets met het differentieel gezien het vorengaande.
Het is het beste hoorbaar in de 4e en 5e versnelling, bij lagere toerentallen.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Met vriendelijke groeten,
Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk gedonder in je versnellingsbak.
laat er eens naar de dealer door luisteren.
mvg
Tussenlager van de aandrijfas aan de rechterkant achter het motorblok kan ook heel geschikt dit probleem geven.
Hallo Harry, het lijkt of er 'speling' zit op de aandrijflijn, je kan het het beste merken met 'parkeren', in de 1e- of achteruitversnelling.
Niels
16 jaar
check eerst dat lager maar eens; en de aandrijfassen zelf. Versnellingsbak opereren kan altijd nog. (dure geschiedenis)
Vandaag olie afgetapt, en die zag er 100% goed uit, wat nu?
Niels
16 jaar
Hallo allemaal, ik heb van de week het tussenlager vervangen, dit heeft jammergenoeg niks geholpen.
Ik heb een eindje zonder onderplaat gereden, toen leek het gierend geluid verder weg te zijn.
Ik heb nog eens goed geluisterd, en het lijkt of het geluid met het motortoerental te maken heeft, en dus niet met snelheid.
Als je auto 'rolt' is er niks aan de hand, wel pas als je het gaspedaal al een klein beetje intrapt, of helemaal, dus als je de motor/aandrijving maar een beetje belast is het geluid er al.
Ik heb dit geluid in Januari voor de eerste keer gehoord, en het wordt langzaam erger.
Niels
16 jaar
Hallo allemaal, ik heb eens goed geluisterd;
Dit gierend geluid heeft met snelheid te maken, het is het beste hoorbaar tussen de 40 en 80 km per uur(in de 3e, 4e en 5e versnelling, en hoe lager het toerental hoe minder motorgeluid, en hoe beter je het kan horen), boven de 80 hebben de andere rij- en motorgeluiden de overhand.
Bij windmee kan je het bij ca. 120-130 ook nog horen.
Ik ben eens aan het snuffelel op het duitse forum, en daar staat aardig wat op over dit euvel, maar niet direct de oplossing? (mijn duits is niet zo heel erg goed)
Ik wil wel graag over 5 weken probleemloos op vakantie( met caravan).
Wie kan mij helpen? alvast bedankt.
Niels
PS kan het geen aandrijdas-koppeling of homokineet zijn toevallig?
16 jaar
als ik het zo lees is het denk ik het druklager van de koppeling is, want als je hem intrapt verdwijnt het geluid zeg jij
als je de koppeling intrapt verdwijnt het geluid niet, het verdwijnt pas als je je gaspedaal loslaat.
Niels
16 jaar
[quote=nielssterk1]als je de koppeling intrapt verdwijnt het geluid niet, het verdwijnt pas als je je gaspedaal loslaat.
Niels[/quote]
ok wil je dan dit aanpassen
Zodra de voet van het gas gaat of de KOPPELING ingetrapt wordt verdwijnt het
no offence btw
Wat is schreef klopt wel, alleen ik bedoelde de aandrijflijn ontlasten, als je de koppeling in trapt verandert er aan het geluid niks, en het geluid is alleen aanwezig als je het gaspedaal in trapt, en dus de aandrijflijn belast.
Niels
16 jaar
ok bedankt voor de opheldering
Ben ik weer,
Ik heb de aandijfasen en de wiellagers laten vervangen; helaas.
Dan blijft er weinig anders meer over; ik heb ook het hele duiste forum uitgespit, maar een directe oplossing staat er niet op, maar wel velen met ditzelfde euvel.
Er werd ook wel verwezen naar het hydrolager(ophanglager) van de versnellingsbak, zou dit kunnen?
Anders blijft er maar weinig over; dus de bak zelf.
Volgens het duitse forum is de versnellingsbak van een 111kw een 'sterke' bak, die maar zelden kapot gaat.
Ik was van plan om over een week of 3 op vakantie te gaan met de caravan, maar aangezien dit geluid langzaam erger wordt lijkt het mij niet verstandig om met dit geluid te gaan.
Wie weet er een oplossing?
Niels
16 jaar
Ben ik weer,
Ik weet nu wat de oorzaak was; de lagers van de hoofdas, dit komt volgens het revisiebedrijf doordat vanaf fabriek de lagers te strak afgesteld staan, dan lopen ze kapot, met alle gevolgen van dien als je er te laat bij bent.
Het slijpsel heeft ook de lagers van het differentieel aangetast, dus die zijn ook vervangen.
Doe hier jullie voordeel mee.
Niels
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar