auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen TRANSPORTER: Giftige sterke uitlaatgassen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BRS, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 75

Goedemorgen,

Inmiddels ben ik zo’n 6 jaar in het bezit van een VW T5 met een verhuislift opbouw.

Vanaf dag 1 problemen mee, maar dat laat ik hier achterwege.

De wagen heeft een PTO waar de verhuislift mee bekrachtigd word. In geval van aangeschakelde PTO draait de lift circa 1300/1400 toeren zeg ik uit mijn hoofd.

De wagen draait dus veel stationair, extreem veel wordt er niet mee gereden: zo’n 15.000 km per jaar. Maar in drukke weken draait hij soms 6 uur per dag op de PTO.

Het probleem wat eerder verholpen leek, maar nu wéér terug is: de enorm sterke giftige en zeer irriterende, werk onmogelijk makende stank uit de uitlaat. Hij rookt wit en stinkt enorm. Een walm die op de longen slaat.

In het verleden is de roetfilter er tussenuit gehaald ivm verstoppingen door een ‘tuningtoko waar ik de naam maar niet van noem’. Vorig jaar door Jacobs & Gouw toch weer een in terug geplaatst, software ge herprogrammeerd, aangepast etc, uitlaat zeer dik ingepakt om extra verhitting te creeeren.

Het was toen beter maar nu is het weer om te janken en als onwerkbaar te beschouwen.

Jacobs & Gouw: fijne mannen, echt welwillend maar ze lijken ook geen oplossing te zien: het zou door het zo veel stationair draaien komen.

Het vreemde is; vroeger was dit niet! Gewoon totaal niet!

2 jaar geleden is er een revisiemotor in gegaan. Verstuivers zijn nog nooit vervangen, de ringen van de verstuivers wel.

Wie weet raad? Ik begin inmiddels radeloos te worden, temeer omdat er amper mee gewerkt kan worden omdat personeel er niet bij wil staan (en terecht!)

Overigens: collega verhuizers heb ik gesproken: die hebben nog nooit last gehad van enorm stinkende wagens!! En daar zijn collega’s die bij die non-stop liftverhuur doen, zowel nieuwe als oudere wagens.

Wie weet raad? Wat zien we over het hoofd??

Geplaatst door

Kris0903 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Overigens hebben we het advies om de wagen soms in de 4e versnelling een minuut of tien op hoge toeren te laten rijden ook al meerdere malen opgevolgd, on goede verhitting te krijgen. Dat mocht niet baten en naar mijn idee ligt het probleem dieper, ergens in de verbranding??

Kris0903 0

6 jaar

Meest waarschijnlijk lijkt mij dat de verstuivers het niet meer zo lekker doen door vervuiling van de nozzles door het vele laag belast draaien,
Dan wordt een regeneratie gestart door de ecu,wat het nog erger maakt. Let ook op smeerolie verdunning,,oliepeil in de gaten houden,mag zeker niet! stijgen.
Zou ook eens naar de egr laten kijken,die zou zomaar behoorlijk verstopt kunnen zitten.
Overigens,inpakken van de uitlaat is niet zonder gevaar,bij een geforceerde roet regeneratie kunnen de uitlaatgassen temperaturen van 900 graden bereiken(bij de uitlaat uitgang nog zo'n 300 graden),dus er niet achter gaan staan.

jaker 0
badge

6 jaar

Update, probleem niet minder groot:

Inmiddels weer een stap verder: Terlouw heeft hem beoordeeld: koppakking lekt wat, verstuivers zouden “ slecht kunnen zijn.

In 2016 is er een gereviseerde motor in gegaan, geen nieuwe verstuivers. Terlouw stelt nu dat de verstuivers slecht kunnen zijn, dat de kop lekt naar buiten, de kop uitgesleten kan zijn, de nokkenassen versleten kunnen zijn. Dit laatste mede door slechte verbranding/ slechte verstuivers.
Inmiddels 90.000 km op te teller en 3000 draaiuren op verhoogd toerental voor de PTO.

Advies: geheel nieuwe motor erin met nieuwe verstuivers om alles in een klap op te lossen. De motor is NIET open geweest.

Als het alleen de verstuivers zijn: Alleen verstuivers laten vervangen met toebehoren: 2250,00 ex btw. Kop moet dan sowieso ook gevlakt worden: zo weer 1500,00 ex. En dan is er aowieso de kans dat er veel meer schade is intern.

Offerte die ik heb voor een geheel gereviseerde motor, inclusief nieuwe verstuivers, incl inbouw en 1 jaar garantie etc. 5000-5500 ex btw incl arbeid en alle materialen.
Is dat een normale prijs?

Probleem nu: leverancier van de motor zegt: er is door 2 partijen met de software ‘gerommeld’ waardoor ze niet kunnen garanderen dat het goed blijft werken omdat het originele er niet op staat.
Softwarematig is hij aangepast: oa magerdere verbranding om stank te voorkomen.

Wie helpt me: HOE kom ik aan de originele software? Motor leverancier zegt dat er een lege nieuwe computer gekocht moet worden om het originele op te zetten, dat dat niet met de oude kan.
Ik geloof daar niet in en zie 2000,00 ex btw weer in de sloot verdwijnen.

Ook gaan de kosten een enorme rol spelen, de pot is niet oneindig. En wéér een nieuwe motor...

Hoe kom ik aan die originele mapping? Die waardes moeten toch ergens bekend zijn zodat die ingeprogrammeerd kunnen worden?

Ik word echt hondsdol inmiddels, de bakken geld vliegen eruit.

Help!!!

Wie kan me informeren?

Dank voor de hulp.

Kris0903 0

6 jaar

Als een " simpele" ziel zou ik denken dat de dealer originele software zou moeten kunnen installeren.
Wat de verstuivers betreft zou ik denken aan een Bosch specialist. Deze zal lijkt mij beter te kunnen beoordelen wat de staat van verstuivers is.

voyager 0

6 jaar

Het probleem van de software in de ecu is dat fabrieks nieuwe regelapparaten met software geleverd worden,
Eventuele updates worden met een zgn maatregelcode uitgevoerd,maar hiervoor moet de ecu in de originele staat verkeren en dat is nu niet meer het geval(controle gaat online via de fabrieksserver)
De dealer heeft dus geen cd met een software bestand.
Misschien kan een goede chiptuner nog soelaas bieden.
Een goede tuner slaat de oude software op,zodat deze altijd terug gezet kan worden als de tuning niet bevalt.

jaker 0
badge

6 jaar

Maatregelcode is niet van toepassing op deze auto. Daarnaast kan een dealer gewoon de tuning overschrijven, tenzij de laatste software versie al in de ecu staat. Ook dan kan er wel originele software op gezet worden, alleen dan niet met dealer apparatuur.
Ik zou daar in ieder geval mee beginnen.
Verder het inlaatspruitstuk goed controleren op vervuiling en eventueel schoonmaken.
Is er een origineel roetfilter gemonteerd?

Goedemiddag!

Bij deze wederom een update. Excuus dat ik niet eerder reageerde.

De huidige stand van zaken, nu dus met wat interessante informatie: in juni uitgevoerd:

Cilinderkop de- en monteren
Cilinderkop compleet reviseren
Pompverstuivers vervangen
Kabelboom van de pompverstuivers vervangen
Hogedrukpomp de- en monteren en pakking vervangen
Gloeistift-bougies vervangen
Complete distributie incl. waterpomp vervangen
Olie verversen en oliefilter vervangen
Auto uitlezen en resetten
Testrit maken
ECU opnieuw programmeren naar basisinstelling

Probleem leek opgelost, echter aantal dagen later meteen weer stinken en roken. 2 weken geleden was ik er weer helemaal klaar mee, dus teruggebracht. De software programmeur durft er niet meer aan te zitten, omdat er naar zijn idee al zo veel aan is gedaan.

Ter info: de ecu heeft vorige keer een keiharde reset gehad, omdat een of andere vriendelijke tuner de inhoud schijnbaar beveiligd had. De dader ligt uiteraard op het kerkhof.
Na keiharde reset (ik geloof middels een kortsluiting oid) originele spul erop gezet en EGR weer uitgeprogrammeerd.

Wagen dus weer teruggebracht, weer naar een andere diesel specialist, in Spaanse Polder.
Zijn bericht: nagenoeg alles is vernieuwd wat maar oorzaak kon zijn.

Hij ziet nog 2 opties:
Turbo schoep vervuild/verkoold en daardoor rook en stank, dus nu een cleaner voor de turbo erin gegooid.
Op hun verzoek gisteren uur stationair laten draaien en vandaag bijna 2 uur (zo'n 130 km) in de 4e versnelling 120 gereden om de boel helemaal door te branden en het mengsel ook zijn werk te laten doen. Voelt heel onnatuurlijk om zo te rijden, dus oordoppen ingedaan en verstand op nul.
Hij staat hier inmiddels alweer een 20 minuten beneden stationair te draaien, voorlopig geen rookpluimpjes of stank te zien. Sowieso ook bij het rijden vandaag en gisteren, stevig in de toeren optrekken géén rookpluimen gezien.
Zal dit het dan zijn?!?!?

Als dit het niet is, dan roetfilter er tussenuit en een of andere extreme schoonbranding van het roetfilter doen? Soort van Regeneratie XXL??

Ik blijf sceptisch, maar wat wil je na 4 jaar alleen maar gezeik met die lift...

Ik hou jullie op de hoogte!!

Kris0903 0

6 jaar

Zojuist naar beneden gelopen, PTO pomp en toerenverhoger aangezet, eens kijken hoe hij daar op reageert.

Wel diesellucht uiteraard uit de uitlaat, maar geen rook- en stankwalmen voorlopig...

Kris0903 0

6 jaar

Hoezo meteen weer egr uitgeprogrammeerd? Als je van die problemen af wil komen moet je beginnen met originele software.
Roetfilter ertussenuit zal al helemaal niet helpen. Naast veel stationair draaien rijdt de bus wel afstanden om op bestemming te komen toch? Egr en roetfilter zullen dan geen problemen veroorzaken.

Beste Arjen,

EGR is destijds dichtgezet en uitgeprogrammeerd omdat die telkens dicht zat en voor regelmatige motorstoring zorgde. Naar verluid door dat continue stationair draaien, dat alles dicht slibt.
Merkwaardige is: volgens de fabriek zat er geen dpf op, maar die tuning toko beweerde hem eruit te hebben gehaald.

Ja de wagen rijdt afstanden, maar niet heel veel. Soms wel, maar soms ook maar een paar kilometer.

Kris0903 0

6 jaar

Update: lift net uitgezet omdat ik vergiftigd word in kantoor. Geen rookpluimen, wel de dikke vieze zwavelwalm in kantoor.

Ter info: er is vorig jaar dus een roetfilter ingezet, maar de EGR nog steeds uitgeprogrammeerd.

Kris0903 0

6 jaar

Als het goed is schakelt je egr uit als de motor langdurig stationair draait, in combinatie met die 15000 per jaar denk ik dat dit gewoon moet kunnen.
Voor wat voor motorstoringen zorgde die egr en heb je die problemen nu niet meer?

Daar hebben we het echt over jaren geleden dat dat was, dus die vraag durf ik niet meer te beantwoorden. Die EGR zit ook al jaren dicht. Hij gaf motorstoring lampje, hield in, stotterde enz.

Maar het vreemde blijft: hij zou volgens de fabrikant geen roetfilter hebben??!?

Kris0903 0

6 jaar

Heb je kenteken/chassisnummer?

21-vks-9

Chassisnummer nu niet binnen bereik

Kris0903 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.