Volkswagen Golf I : Golf 1 1.6D 1983: Watertemperatuur lampje blijft knipperen

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600 Diesel

Hallo,

Bij het op contact zetten van mijn Golf 1 gaat mijn watertemperatuur lampje knipperen. Dit houd verder niet op, ook niet na het starten. Ik weet niet of dit ook afkeur is voor de APK en het is toch niet prettig dus wil toch een oplossing.
Vloeistofpeil is oké, heb een aantal stekkertjes losgehaald en gekeken of het dan ook ophield maar blijft knipperen.
Pas wanneer ik een tijdje ga rijden en de motor echt warm is dan gaat het lampje uit.

In het expansievatje heb ik geen sensor/stekker kunnen zien, dit is wat ik in andere onderwerpen heb gelezen. Omdat ik dit niet heb, heb ik besloten om een nieuwe onderwerp te openen.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het is.

Alvast bedankt.

VWGolf16D

Geplaatst door VWGolf16D (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

temperatuursensor op het blok waarschijnlijk, je zegt als motor warm is dan is het goed dus meter werkt wel ?
nee is geen afkeur voor de APK.

de Dokter (0), 12 jaar geleden

en waar staat de temperatuur meter dan op?
Gewoon op koud of op warm?

VWGolf16D (0), 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]temperatuursensor op het blok waarschijnlijk, je zegt als motor warm is dan is het goed dus meter werkt wel ?
nee is geen afkeur voor de APK.[/quote]
waar zit de temperatuursensor op het blok? De meter werkt wel gewoon en blijft mooi in het midden wanneer hij warm is.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

als meter goed is dan heb je als ik me niet vergis een tweede sensor voor de maximale temperatuur deze stuurt het ledje aan, deze vervangen.

VWGolf16D (0), 12 jaar geleden

[quote=de Dokter]en waar staat de temperatuur meter dan op?
Gewoon op koud of op warm?[/quote]
Wanneer de lampje knippert is de motor koud. De meter staat dan ook helemaal links. Wanneer hij weer uitgaat is hij warm en staat hij in het midden. Soms duurt het dan nog wel een 10 á 20 minuten. Verschilt altijd.

VWGolf16D (0), 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]als meter goed is dan heb je als ik me niet vergis een tweede sensor voor de maximale temperatuur deze stuurt het ledje aan, deze vervangen.[/quote]
Waar zit deze sensor?

VWGolf16D (0), 12 jaar geleden

Niemand verder?

de Dokter (0), 12 jaar geleden

volgens mij zit er op de voorkant van het blok een koelwaterflens met 2 temperatuur sensoren naast elkaar of achter elkaar.
Zit er 1 draad aan, dan kun je die er af halen en kijken of het lampje nog brand.
Is er geen verschil, leg dan de draad aan de massa en kijk of het lampje nu wel uit gaat.

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

een 83er diesel heeft bij mijn beste weten altijd een sensor in het expansievat, als die er niet in zit zwerft er waarschijnlijk in de buurt van het expansievat een losse steker..... (vaatje vervangen voor een exemplaar wat er eigenlijk niet in hoort)

VWGolf16D (0), 12 jaar geleden

de Dokter: ik ga het proberen.

audia4: ik zal kijken of ik nog een expansievat kan vinden maar denk dat het probleem niet daarin zit omdat hij niet continu blijft knipperen. Wanneer hij warm is gaat het lampje uit!

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Ik had dit ook bij een 85er Jetta diesel. bovenop 't expansievat zitten stekkertjes. De draaidjes daaraan waren bij mij gebgen in een omhulsel(kous). Die heb ik rechtgebogen en floep lampje uit. Het was dus niet van de temperatuur maar van het niveau. Iets onder het onderste streepje hoort ie te gaan knipperen. Door rijden en dus verwarming zet alles uit en kan het lampje doven. Zo ging het bij mij. Misschien heb jij dat ook. Succes ermee.

VWGolf16D (0), 12 jaar geleden

Jetta diesel: Bedankt voor je reactie, alleen heb ik geen enkele stekker in de expansievat zitten. :S Onder de expansievat zit wel een aansluiting waar niks op zit. Deze heb ik met elkaar verbonden maar niks helpt.....

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Is er bij jouw in de buurt niet zo'n Golfje 1 of 2 diesel? Dan kun je vergelijken. Ik heb ook nog 'n Golf diesel van 1986 en die heeft precies hetzelfde expansietankje en electr. aansluiting. Het is 'n drieweg stekkertje. Dus dat is origineel en dient bij jouw ook aanwezig te zijn. Maak anders is 'n foto dan maak ik er ook 1 als je verder niet uit de voeten komt. Het is 'n krikkel stekkertje en lampje.
Of ga even bij de sloop kijken. Ik ben benieuwd. Er moet uit te komen zijn.

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Is er bij jouw in de buurt niet zo'n Golfje 1 of 2 diesel? Dan kun je vergelijken. Ik heb ook nog 'n Golf diesel van 1986 en die heeft precies hetzelfde expansietankje en electr. aansluiting. Het is 'n drieweg stekkertje. Dus dat is origineel en dient bij jouw ook aanwezig te zijn. Maak anders is 'n foto dan maak ik er ook 1 als je verder niet uit de voeten komt. Het is 'n krikkel stekkertje en lampje.
Of ga even bij de sloop kijken. Ik ben benieuwd. Er moet uit te komen zijn.

Ernst Tempel (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo

Ligt meestal aan het metertje zelf (heb er vroeger veel van vervangen)

succes gr. E. Tempel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.