hallo, ik heb een GOLF 1 GTD met daarin een 1.9 TDI PD motor.
Ik wil daar een versnellingsbak achter maken van een golf 2 turbo diesel. ( 4s of een 4t bak, 5 versnellingen)
Past de motorsteun aan de versnellingsbakzijde van de golf 1 ook op de golf 2 bak, of is dit anders?
En hoe zit het met het schakelmechaniek?
Alvast bedankt voor de reactie,
Reinout.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Reinout,
Waarom wil je de bak veranderen ? Volgens mij gaat dat niet werken met een Golf 2 bak.
Nu zul je een kabel schakeling hebben, een Golf 2 heeft een stang vanaf de pook lopen.
Gr Stefan
Hallo Stefan,
Er zit nu wel een TDI PD motor in maar de orginele GTD bak zit er nog achter met schakelstangen.
Maar dit is een ECO bak en die is natuurlijk niet zo sterk ( heb ik meegekregen)
Er is mij verteld dat ik beter een versnellingsbak van een golf 2 TD er achter kon zetten (een 4S of een 4T)
Maar nu vroeg ik mij af of ik dan ook nog iets moest aanpassen.
Met de aandrijving,schakelmechaniek,of motorsteun aan de bakzijde.
Gr reinout
13 jaar
ga maar op zoek naar een bak die bij deze motor hoort. een golf 2 bak draai je met dit koppel ook aan gort.
enige sterke bak voor golf 2 is die van een G60, alleen heeft die een overbrengverhouding waar je met een diesel niets mee kunt.
inderdaad zul je naar kabelschakeling moeten, maar dat kunstje is in een golf 1 wel vaker vertoond. (bij vr6 o.a.)
motorsteun bakzijde is met alles wat geen golf 1 bak is een probleem, maar ook daar zijn oplossingen voor. Zelf construeren dus.
tipje er bij: gaan je de remmen enz ook aanpassen en dit verhaal ffe netjes op kenteken laten zetten??? Vermogen is zo'n beetje verdubbeld t.o.v. origineel. Het is dus wel een aanrader om dit mee te nemen.
Ik denk wel dat een golf 2 turbo diesel bak er goed achter past. Deze overbrenging is namelijk wel ideaal.
De orginele GTD bak is ook niet kapot gelopen maar de koppeling kan het natuurlijk niet houden.
Vandaar dat ik nu een nog iets sterkere bak er achter wil maken + een andere koppeling. (Geen grip koppeling)
Het is namelijk niet de bedoeling om altijd maar al het vermogen er uit te halen wat er in zit,
maar het vermogen moet natuurlijk wel goed over gebracht kunnen worden.
De remmen zijn dusdanig aangepakt dat er nu alleen nog maar 15" onder past de remmen zijn dus groot genoeg,
en hebben zeker genoeg remvertraging!!!!!!!!
GR reinout
13 jaar
Reinout,
Welke remmerij heb je eronder zitten dan ? Heb zelf G60 remmen, 280mm en daar kom je dacht ik net niet mee weg met 15''
Een 4S of 4T bak hangt ook onder een 1.6 TD en daar zul je niks mee opschieten gezien je nu een GTD bak hebt. Als je er dan toch een andere bak onder wilt hangen van een TD dan is het plug&play.
Gr Stefan
13 jaar
Ik heb zelf nog niet gemeten wat voor remmen er nu onder zit.
Deze remmen zaten er al onder toen ik de auto kocht.
Er zit nu 15"staal onder dit is tijdelijk ik ben nog aan het kijken wat voor velgen ik er onder wil.
Maar wat voor versnellingsbak kan ik er nu het beste achter maken volgen jou.
Zodat ik er het minste werk van heb en dat het wel een goede combi is.
Ik heb de versnellingsbak er namelijk al achter weg en wil er graag mee verder!!!!!
13 jaar
versnellingbak + vliegwiel + koppeling van een 1.9 TDI 130 pk pd motor van een golf 4. Einge wat tegen het koppel van de motor is opgewassen.
die originele GTD bak draai je zo aan brokken, Zo ook die van een 1.6 TD of TD intercooler van een golf 2. (die gaf in zijn toptijd 59 kw en iets van 160 n/m koppel) die kunnen ongeveer 200 n/m koppel aan, alles er boven is moordend. Reden: er waren tijdens de ontwikkeling en produktie van deze bakken geen motoren die meer gaven.
(bakhuis splijt simpel weg open of je breekt de prise as, of de zonnenwielen klappen als koek uit het differentieel, samen met de klinknagels van het kroonwiel. Als je al een koppeling weet te vinden die het allemaal weet over te brengen......)
echt sterke bak is die van een Transporter 4 2.5 TDI, maar die gaat niet 1-2-3- tegen jouw motor aan passen....
heeft wel stangschakeling.
En alle lol kan overgaan zodra je met zo'n auto tegen een technische keuring aanloopt ZONDER dat het zootje van tevoren is gekeurd door de RDW....
Is de aanpassing ook gemeld aan de verzekering? Zoals meestal: meestal niet, dus.....
Heel veel sterkte toegewenst omdat juridische problemen nu eenmaal moeilijker (en achteraf duurder) op te lossen zijn dan technische problemen....
En zo wordt er wat afgekl***.......
13 jaar
Santa,
Volgens de RDW in Elsloo doet het er niet toe welke motor je erin hangt, het vermogen is voor eigen risico van de bestuurder, dan praat ik wel over auto's t/m '97. Dus ook over een eventuele type goedkeuring, je hoeft dus ook niet naar de baan in Lelystad..
Gezien ze vaker wisselen van regel dan van onderbroek, kan het op korte tijd ook alweer veranderd zijn.
13 jaar
Hmmmmmm... Eigen risico.....
DAT bedoel ik dus precies...! Lees eens je polisblad van je verzekering door.........
En welk Elsloo...? D'r zijn er nogal een paar....
13 jaar
Elsloo in Limburg..
Zelf heb ik mijn Golf 2 ook als 6 cilinder verzekerd, en het kost geen euro meer en alles staat mooi op papier..:)
13 jaar
Je zegt het zelf: JIJ hebt het gemeld......... ;)
Maar melden van 4 cilinder naar 6 cilinder bij de verzekering is wat anders dan een goedkeuring van de RDW en vermelding op het kenteken........
Je houdt TEN ALLEN TIJDE de verplichting om je aan de wettelijk gestelde eisen te houden!
Lees de kleine lettertjes er maar eens op na.....
13 jaar
bij stront aan de knikker zeggen ze ijskoud dit is niet de auto die we in de verzekering hebben genomen; dat was een golfje met 51 kw en 155 n/m koppel, voorzien van een 1.6 TD motortje......
Sta je met je bek voltanden, als ze het niet vertrouwen komt er namelijk doodleuk een technisch expert de boel binnenstebuiten keren. Die man houd je helemaal niet voor de gek.
apk maakt het allemaal geen donder uit, rdw kan wel moeilijk doen en eventueel het kenteken innemen totdat een en ander technisch ok is.
Dat bedoel ik dus o.a.
Er is maar 1 juiste oplossing: de hele gemodificeerde zaak ter KENTEKENKEURING aanbieden bij de RDW en na goedkeuring de hele zaak doorgeven aan d verzekering.
Voor wie dit nogal raar overkomt: vergelijk maar eens met Duitsland, daar werkt het zo al jaaaaaren met de TÜV. En die zijn nogal wat scherper dan de RDW hier!
13 jaar
behalve met ombouw, soms krijg je hier in nederland iets niet voor elkaar wat in duitsland wel lukt.
in nederland wordt elk geval namelijk appart bekeken als het om ombouw betreft. Hangt dan op kennis kunde en welwillendheid keurmeester. Voor de TUV kijken ze eerst of er al een andere golf 1 met die motor is toegelaten, en conformeer jij je dan volledig naar zijn ombouw dan krijg je kenteken.
Daarna in nederland importeren......
en, als er in duitsland niets voor de TUV is toegelaten wens ik je veel succes, je moet er dan namelijk een telefoonboek vol gegevens aanleveren..... (kan de RDW hier trouwens ook verlangen)
Zo fijn om eens te lezen dat er meer mensen zijn die verder kijken dan "wat er mogelijk is" in boekjes zoals VW-Scene........
Plaatjes lijken zo leuk en dombo's denken dan altijd direct dat alles "mag".........
Ouwe Santa heeft zo al heel veel over zich heen gekregen maar krijgt daardoor alleen maar een dikkere huid....
13 jaar
golf 1 met een pd diesel krijg je schat ik in wel op kenteken, als je je naar de eisen conformeert die ze aan een vr6 in golf 1 stellen, en een goed verhaal er bij moet het in princiepe lukken.
ander probleem is gewoon hoe je de aandrijflijn en wielophanging sterk genoeg krijgt om ca 250??? nm te verwerken.....
dus om weer eens ontopic te gaan; de topicstarter zal een en ander gewoon moeten aanpassen. Zoek een bak van een golf 4 op, ga naar kabelschakeling. (zo lastig is dat niet, je monteerd de gehele versnellingpookconsole van een golf 4 in jouw auto) en maak de koppeling hydraulisch. Ook dat is haalbaar. Je zult ook nog aandrijfassen nodig hebben die sterk genoeg zijn; ook van de golf 4 dus. Die zul je alleen in moeten korten (of laten korten)
dan naar RDW, en bidden dat ze het accepteren.
Of: koop gewoon een Golf waar die hele zooi al in zit........
13 jaar
Ik heb dit nu vaker bij de hand gehad en zolang de herkomst van de motor bekent is en het spul netjes is ingebouwd kan er een hoop bij de RDW, verzekering moet uiteraard op de hoogte zijn. Carroserie van de type 1 kan met een kleine versteviging aan de onderkant tussen de draagarmen veel aan, ik heb 8 jaar met een 500nm sterke tdi in een Caddy 1 rondgereden. Wat versnellingbak aangaat moet er gewoon een bak achter die minimaal uit de TDI komt, de 5 bak met 228mm koppeling kan net de 450nm aan. Beter, maar meer werk is de 6-bak 240mm koppeling)te gebruiken. Dit heeft twee nadelen, de bak is behoorlijk zwaarder en het inbouwen kost behoorlijk meer moeite omdat assen en motorsteunen pasmaken meer werk geeft. Alle 020 (golf diesel/turbodiesel) bakken gaan gegarandeert stuk, de koppeling als eerste.
Jos.
Precies, zoals er al gezegd werd: doe de zaken goed, laat het keuren en meld het aan bij de verzekering!
13 jaar
Santa,
Dat bedoelde ik dus ook..
Had toen met de motorombouw alles in 1 keer gedaan, motor / bak / ophanging / remmen voor en achter etc...Toen een afspraak gemaakt bij de RDW en alles was perfect, kenteken kreeg ik binnen een week in de bus, en de verzekering ook gelijk op de hoogte gesteld, nieuwe papieren gekregen en de zaak is zoals het hoort en alles staat net op papier.
Als je je dan ook nog enigzins aan de regels houd, lijkt me dan toch niks aan het handje.
Gr Stefan
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar