auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf I : 'Whoo'- geluid motor

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1500

Hoi,

Ik heb enkele weken geleden zelf de distributieriem, v-riem en spanrol van de distributieriem vervangen.
Dit heb ik gedaan met een speciaal blokkeersetje van VW, alles op het juiste merkteken gezet enzovoort, motor draait en rijdt even goed als er voor maar ik hoor tegenwoordig een raar geluid.

Tijdens stationair draaien hoor je een "whoo-whoo-whoo-..."-geluid en bij een bepaald toerental hoor je het even veel harder, ik heb proberen te luisteren naar wat het is maar ik kan er niet direct opkomen. Ik dacht aan de alternator maar dit lijkt me een raar geluid aangezien de v-riem goed gespannen is.

Weet iemand wat dit is?

Alvast bedankt, Jannes

Geplaatst door

JStaels (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

staat de riem niet te strak dan krijg je ook "whoo-whoo-whoo-..."-

jan5047 0
badge

14 jaar

pak een spuitbus wd 40. spuit eens een keer op de v snaar van de dynamo. en zo loop je andere draaiende dingen af, tot het geluid weg is. zo zoek ik meestal dit soort dingen op. Dit alles met draaiende motor.!

jorini 0

14 jaar

Jannes,

Is de distributie juist gespannen ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

De distributieriem had ik na een week wat strakker gespannen omdat dit mij was aangeraden, hij is nu zo gespannen dat je hem ongeveer 80° (dus juist geen kwart) kan draaien met vinger en duim op het langste stuk.
De V-riem heb ik na een week een stuk harder aangespannen want deze piepte in het begin toen ik hem juist had vervangen.
De bovenste distributiekap heb ik er toen ook af gelaten in geval dat ik terug iets moest veranderen aan mijn riemspanning.

Het ligt misschien wel aan één van deze riemen, maar ik zou de distributieriem liever niet minder aanspannen want dan ligt hij zo los lijkt mij...
(was trouwens de eerste keer dat ik een distributieriem vervangde, ben nog in opleiding maar was wel onder toezicht van een ervaren persoon)

JStaels 0

14 jaar

Bij het vernieuwen van de riem, heb je toen ook het nokkenastandwiel los getikt ? Dit voor de spanning tussen nokkenas en brandstofpomp goed te krijgen..

stefan84 0

14 jaar

[quote=stefan84]Dit voor de spanning tussen nokkenas en brandstofpomp goed te krijgen..[/quote]
Daar is het niet voor, het heeft met timing de van doen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Er zit toch een gleuf in de nokkenas voor de timing ?

Ook tussen de 2 tandwielen moet hij mooi op spanning staan..Maar geluiden blijven lastig zo..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

ik denk bij een gleuf aan iets anders.......

de spanning van de riem moet bij dit type gecontroleerd worden met spanningsmeter vw 210

Nokkenastandwiel is er idd af getikt (terwijl de nokkenas geblokkeerd was met gereedschap van VW), de exacte reden kan ik niet opkomen maar kben er vrij zeker van dat er daar geen probleem is aangezien diegene die toezicht hield hier ook bij heeft geholpen om zeker te zijn dat we het goed deden, motor draait even goed als ervoor trouwens, het is alleen het geluid dat anders is dan anders.
Kheb het zonet nog eens bekeken, de distributieriem kan ik wel zo'n 80° draaien, daarna echt niets meer, vanaf 45° moet ik echter toch wat kracht gebruiken om hem verder te kunnen draaien.

Hij zal dus wel iets te strak staan, morgen eens wat minder aanspannen en kijken of het geluid dan weg is, eventueel nog tips om te weten of de spanning goed is zijn welkom!

Alvast bedankt voor de antwoorden die ik hier zo snel krijg!

JStaels 0

14 jaar

[url=http://img593.imageshack.us/i/398b35.jpg...][img]http://img593.imageshack.us/img593/3047/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

met zo'n apparaatje moet je de spanning controleren, afleeswaarde 12-13

gr john

geloof me maar het is de riem

jan5047 0
badge

14 jaar

[quote=johndoornbosch]ik denk bij een gleuf aan iets anders.......

de spanning van de riem moet bij dit type gecontroleerd worden met spanningsmeter vw 210[/quote]
Over die andere gleuf daar heb ik het niet over,

Als particulier heb je meestal geen spanningsmeter voor éénmalig gebruik, de monteur moet dat ook op gevoel kunnen want dit stelt niks voor..

stefan84 0

14 jaar

[quote=jan5047]geloof me maar het is de riem[/quote]
Dus gewoon wat minder aanspannen en dan zou het opgelost moeten zijn?

JStaels 0

14 jaar

Is dat nog zo een blikken distributie kap.Er kan een rubbertje af zijn waardoor deze geluid gaat maken.

De student 0

14 jaar

[quote=stefan84]de monteur moet dat ook op gevoel kunnen want dit stelt niks voor..[/quote]
stefan,

jannes zou wel een meter moeten gebruiken want die zit niet op zo'n ''hoog niveau'' als jij....


gr john

Stefan, om zeker te zijn, die meter gebruiken, en niet gokken, dat zijn adviezen waar de topicstarter niks aan heeft, want als hem de riem er af loopt, ga jij niet naar hem toe met een nieuw setje en een nieuwe kop om de zaak weer te repareren (en dan ook nog "pro deo ").

Student, ga jij eens ff verder studeren, want jouw antwoorden irriteren mateloos en raken vaak kant nog wal, dat is met hagel schieten in de schiettent op de kermis, gaat altijd wel ergens een stukje gips af, maar je hebt nooit prijs, bovendien mailen wij jou dit als moderators geregeld, maar dan geef je niet thuis.

John, je hebt volledig gelijk, de topicstarter heeft de zaak ook vervangen met blokkeergereedschap, hij zal vast ook wel ergens even die meter mogen vasthouden om te kijken of de zaak goed staat.


Voor de goede orde: we hebben de blik scherp op dit topic, dus verdere onzinnige zaken, vete-uitvechtingen enzovoorts, worden toch direkt gegumd...

Gr
Mercury, moderator problemcar.

Mercury 0
badge

14 jaar

Peco,

Ja als je hem hebt zou ik hem ook gebruiken, maar bij deze motor stelt het niks voor, daarbij heeft de student begleiding van een ervaren persoon, dus dit moet dan helemaal geen probleem zijn.

Daarbij gebruik ik zelf zelden een spanningsmeter, en nog nooit een gebroken riem gehad..Beetje gevoel moet je hebben, en dat kun je achter de pc niet zien of beoordelen..

Als hem de riem eraf loopt ligt dat niet aan mij, maar aan een verkeerde montage, als je niet weet wat je doet moet je gewoon niet aan een distributie beginnen, vaak denk je veel te besparen, maar ook pakt dit vaak duur uit achteraf.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=Mercury]Student, ga jij eens ff verder studeren, .[/quote]
[img]http://i.fokzine.net/s/schater.gif[/img]

Hoofdoorzaak van whoo is natuurlijk riemspanning(meestal te vast)De distributiekast gaat dan resoneren.Als oud student heb ik al tweemaal meegemaakt dat de lagerring van de hulpas defekt was.De resonantie in de distributiekast kan veroorzaakt worden omdat die niet goed gemonteerd zit.(rubbers met afstandsbusjes)Als je van de baas het moet doen zonder riemspanner,dan moet je gehoorzamen.

De student 0

14 jaar

Baas = leraar of de ervaren man die je helpt ?

stefan84 0

14 jaar

[quote=De student]Hoofdoorzaak van whoo is natuurlijk riemspanning(meestal te vast)De distributiekast gaat dan resoneren.Als oud student heb ik al tweemaal meegemaakt dat de lagerring van de hulpas defekt was.De resonantie in de distributiekast kan veroorzaakt worden omdat die niet goed gemonteerd zit.(rubbers met afstandsbusjes)Als je van de baas het moet doen zonder riemspanner,dan moet je gehoorzamen.[/quote]
volgens mij heb je het niet goed begrepen student wat Mercury tegen je heeft gezegd je bent gewoon aan het overschrijven wat de vorige hebben geschreven ga maar voor wat anders studeren maar van auto's heb je weing verstand

jan5047 0
badge

14 jaar

[quote=stefan84]Peco,

Ja als je hem hebt zou ik hem ook gebruiken, maar bij deze motor stelt het niks voor, daarbij heeft de student begleiding van een ervaren persoon, dus dit moet dan helemaal geen probleem zijn.

Daarbij gebruik ik zelf zelden een spanningsmeter, en nog nooit een gebroken riem gehad..Beetje gevoel moet je hebben, en dat kun je achter de pc niet zien of beoordelen..

Als hem de riem eraf loopt ligt dat niet aan mij, maar aan een verkeerde montage, als je niet weet wat je doet moet je gewoon niet aan een distributie beginnen, vaak denk je veel te besparen, maar ook pakt dit vaak duur uit achteraf.

Gr Stefan[/quote]
Stefan , je zegt het zelf al, als je niet weet wat je moet doen, moet je er niet aan beginnen, maar toch geef jij dan een advies over hoeveel spanning de riem ongeveer moet hebben, daar bedoel ik mee te zeggen, als iemand twijfels heeft over de riem, ga dan niet met een boerenwijsheid aankomen van zover indrukken maar laat hij de zaak laten controleren. vandaar mijn pro deo opmerking.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Eigenlijk gaat deze discussie zo langzamerhand een kant op die het niet zou moeten, en ik heb ook geen zin in het zwarte pieten gaan geven aan mensen. Stefan, je bedoelt het wel goed, maar de TS er heeft er eigenlijk niks aan, en idd een beetje sleutelaar kan het bij zo'n motor zo zien.

Student, hou nou eens op met je niet relevant geleuter, niemand die ook maar iets aan jouw bijdrages heeft.

nou, iedereen die wat zinnigs te melden heeft hierover, ga je gang, en anders ga ff op een ander forum lopen klieren.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Nou laat ik eens een constructieve post plaatsen.

@ Ts, haal eens de V-snaar er af, is het geluid er nog? Ja dan zit het em in de distrubutie. Verkeerde spanning waarschijnlijk de oorzaak.

Geluid er niet meer, V snaar op nieuwe spannen.


PS, ook de waterpomp vervangen? Als het geluid goed interpeteer, en omzet naar eigen ervaring kan het ook wel eens het lager van de wp zijn.

@Fordmonteurtje: Waterpomp is niet mee vervangen, de V-riem zit echter wel hard gespannen, ik kan em ongeveer een centimeter indrukken.

Ik heb daarjuist de riem wat losser gezet, het geluid werd iets lichter maar was nog niet weg. Ik heb de riem dan is vaster gezet (zeker wat vaster dan ie zou moeten staan) en dan was het geluid dus wel wat harder, dus het zal daar alleszins wel iets mee te maken hebben.

Nu komt het rare:
Ik heb het oliepeil nog eens gecontroleerd, ik wist al dat dit iets onder het bovenste streepje onder de peilstok staat terwijl het normaal juist gelijk staat met het streepje (auto verliest geregeld tijdens en na het rijden wat drupjes olie, is natuurlijk ook al 30 jaar oud). Nu was het toch nog wat verder gezakt dan toen ik het de laatste keer had gecontroleerd dus heb ik er gewoon wat olie bij gedaan. Het rare is dat het geluid bij stationair draaien daarna bijna zo goed als weg was, je hoort het alleen heel licht als je wist hoe het ervoor klonk en je er hard op concentreerd. Nu weet ik niet of het is omdat de motor ondertussen al wat warmer was, en voor hetzelfde geld doet hij het morgen terug even hard als er voor maar het is maar een vaststelling die ik deed. Ik zou het wel raar vinden moest dit de oorzaak deels zijn aangezien ik dan eerder een echt tikkend geluid zou verwachten.

Morgen ga ik er eens mee rijden want ik heb hem nu enkel stationair laten draaien, als hij het morgen nog doet dan ga ik maandag eens proberen langs te gaan bij een vriend die een vw-garage heeft dan kan hij er eens naar kijken en de boel controleren.

JStaels 0

14 jaar

Jannes ik denk dat of je waterpomp of je dynamo een versleten lager heeft en ik denk dat je oliepeilverhaal hier toch los van staat. Luister eens met een lange schroevendraaier aan je oor waar het geluid weg komt. En de v snaar staat goed strak als je deze op het langste stuk tussen duim en wijsvinger maximaal een kwartslag kunt draaien. michiel..

Een centimeter zegt me niks. waar heb je gedrukt, etc.

[quote=fordmonteurtje]Een centimeter zegt me niks. waar heb je gedrukt, etc.[/quote]
Van boven op het langste stuk van de riem, tussen de krukaspoelie en de poelie van de dynamo dacht ik.
Ik kan deze ook makkelijk een kwart draaien.

JStaels 0

14 jaar

kwart is erg veel spelling, das nou niet echt strak...

Waar zit de waterpomp op? D-riem of Vsnaar? Als ie op de V snaar zit gooi de V snaar er af, ik denk dat het je WP is ,

Jaha fordje toen deze karretjes populair waren had jij nog een topzware pamper aan............en is idd met een vsnaar

gr john

Korte update:
Ik heb even snel de v-riem er af gehaald en eens aan de waterpomppoelie en dynamopoelie gevoeld. Op de waterpomppoelie zit geen speling maar op de dynamopoelie wel een beetje, en als je hem rond draait kan je hem ook horen, dus ik veronderstel dat deze wel bijna versleten is?
Ik heb hem nog niet effe gestart om te zien of het geluid weg is als de v-riem er af is, batterij is momenteel plat en met het fijne weer van dit moment ga ik niet te veel buiten zitten rond lopen om een andere auto binnen te zetten etc., morgen zal ik hem eens starten en dan weten we ook al of we de dynamo mogen uitsluiten.

Ik ben toch wel benieuwd of de dynamo voor zo'n geluid kan zorgen.
Er nog even bij vermelden dat de v-riem voor vervanging nogal slap gespannen stond en na vervanging ook even voordat ik hem heb bijgespannen, vanaf toen is dus ook het geluid begonnen, toeval of niet, we zullen het morgen weten.

Ik wil wel nog even zeggen dat als student autotechnologie zo'n oud golfje een leuk ding is om aan te werken en om de mechanische basis te leren van een auto.

JStaels 0

14 jaar

Kijk ook even of de waaier van de dynamo niet tegen het huis aan loopt. Want dit kan ook jouw whoo geluidje produceren. michiel..

[quote=johndoornbosch]Jaha fordje toen deze karretjes populair waren had jij nog een topzware pamper aan............en is idd met een vsnaar

gr john[/quote]
toen had ik het levenslicht nog niet gezien ;)

@ TS,



spelling hoeft niet alles te zeggen. als het lager defect is hoeft er niet per se spelling aanwezig te zijnals de riem er af is, het lager staat dan namelijk niet onderspanning en gedraagt zich dan anders kwa geluiden maken en spelling

Gestart zonder v-riem: geluid was er nog
Dan v-riem maar terug gemonteerd en gespand en eens een testritje gaan doen aangezien dat ik dat al een tijd niet had gedaan.

Soms hoor je het geluid wel even maar niet meer zo hard als er voor, als je niet wist dat het er was dan zou je het niet horen denkek, zo stil is het.
Ik heb ook eens aan veel verschillende onderdelen geluisterd met een schroevendraaier maar ik kan echt niet zeggen van waar het ongeveer komt ofzo.
Deze week ga ik proberen om bij een vw-garage langs te gaan of eens naar mijn school te gaan met de auto (ik ga normaal met de trein wegens de afstand) om iemand er eens te laten naar kijken en de riem op de exact juiste spanning te zetten. Eventueel daarna nog eens horen met zo'n soort van stetoscoop of het geluid daar mee te vinden is.

Voorlopig ga ik er gewoon zo mee rond rijden denk ik, de auto komt alleen in het weekend buiten en doet maar 400 km per maand ofzo.

JStaels 0

14 jaar

[quote]Gestart zonder v-riem: geluid was er nog[/quote]
Dan zit hoogst waarschijnlijk het probleem in de spanning van de D-riem.

[quote=JStaels]Voorlopig ga ik er gewoon zo mee rond rijden denk ik, de auto komt alleen in het weekend buiten en doet maar 400 km per maand ofzo.[/quote]
Met deze slotzin sluiten wij het Topic.

Mocht Staels toch nog een oplossing vinden en dit willen vermelden, stuur ons een mail dan zetten wij het topic weer open.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.