Hallo beste techneut.
Ik heb een Golf 3 CL uit 1994, een 1.6 litermotor 75pk/55kW (Singplepoint injectie?) met 87.000 km op de teller. Er is eerder al een temperatuursensor vervangen en sinds dien liep en startte de motor weer goed. Nu de winter voor de deur staat heb ik regelmatig dat de motor slecht start (ik moet dan gas bijgeven, dan start hij wel) of ineens heel hard afremt als ik gas los laat.
Als ik in de auto stap zet ik mijn voet tegen(!) het gaspendaal (ik trap hem dus niet in!!!), ik zet het contact aan en voel, normaal, gelijk het gaspendaal naar beneden gaan. De tegendruk neemt in ieder geval af. Vervolgens start ik hem zonder problemen. En nu komt het probleem; Soms als ik hem wil starten voel ik het pendaal niet bewegen en start de motor dus niet, tenzij ik het pendaal zelf een stuk intrap. En dan gaat het nog niet van harte.
Vervolgens als ik dan wegrij en ik laat bij de eerste bocht gas los, remt hij ineens hevig hard af op de motor en daarbij loopt hij soms bij het intrappen van de koppeling een fractie van een seconde even onder stationair. Hierna lijken de problemen te zijn verdwenen. Dit doet zich overigens zowel bij een koude, als warme start voor.
Normaal (als hij dus gewoon goed functioneert voor zijn doen) bij het loslaten van het gas voor een bocht voel ik dat de tegendruk in het pendaal wat minder wordt. Waarschijnlijk geeft de motor zelf een beetje gas om niet te hard af te remmen op de motor. Ik hoor dan tegelijkertijd (meestal is dit zo rond de 1200 tpm) bij het 'automatisch gasgeven' door de motor soms zachte plofjes in de uitlaat.
Volgens de volkswagendealer zou dit 'automatisch gasgeven' niet mogen, volgens hun zou de gasklep niet goed zijn. Zou iemand mij kunnen vertellen wat het probleem zou kunnen zijn en of het normaal is dat de motor zelf gast bijgeeft in bepaalde situaties. En of het normaal is dat hij alleen goed start via het 'automatisch gasgeven', en dit niet behoort te doen via de gasklep? (lijkt mij sterk). Misschien is het gewoon een ochtendhumeur, alle stekkers zijn netjes schoon en tegen vocht ingespoten.
Zou ik dit makkelijk zelf kunnen verhelpen? Ik ben redelijk technisch (startmotor zelf vervangen is mij ook zonder problemen afgegaan).
Als er nog onduidelijkheid is graag melden, commentaar in ieder opzicht is welkom.
Alvast bedankt,
Robert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eens beginnen met het gasklephuis te reinigen (veel voorkomend euvel) en terug in de basisstand te zetten, dan storingsgeheugen eens uitlezen.
Ik heb het gasklephuis schoon gemaakt, er zat wat olie in doordat er een slang verstopt zat met 'sludge'. Rotzooi dat over blijft na de verbranding wordt via die slang opgeslagen in een filter. Door de verstopping trok het systeem vacuüm en kwam er olie in het gasklephuis terrecht. (De uitleg van een VW-monteur).
Heb dit alles schoon gemaakt en de auto aan de laptop gehangen, het schijnt dat de nullastschakelaar (mono-monotronic van Bosch) storingen heeft gegeven. Wie kan mij vertellen wat precies de functie van dit systeem is, stationair toerental en lucht/brandstofverhouding regelen bij warme/koude motor? Valt dit makkelijk zelf af te stellen en is dít het 'apparaatje' dat automatisch gas bij geeft als dat nodig is?
17 jaar
Deze regelt het stationair toerental, was het een permanente of een sporadische fout? Ik zou de fout wissen en even een paar dagen rijden en dan nogmaals uitlezen om te zien of deze terug is gekomen. Hij gaat idd wel eens stuk, zit links voor op de carburateur. Vaak zit er veel troep tussen het wormwieltje, hij is vrij eenvoudig te demonteren en te reinigen maar veelal is vervangen beter.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar