Volkswagen Golf III: Golf 3 GTI (ADY, Simos injectie) "hikt" valt uit

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v GTI (ADY)

Dag allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik word er goed zat van.

Ik heb een '95-er golf 3 GTI Edition met een 2.0 8V ADY motor (Simos injectie) met handmatige airco.
geen koelvloeistof gebruik,
253 dkm
belachelijk weinig olie verbruik voor de soort auto i.c.m. kilometerstand

sinds december valt hij soms uit, maar loopt ook meteen weer, je kunt er niet snel genoeg aan reageren om de koppeling in te trappen of hij loopt dus gewoon weer. een enkele keer duurt het wat langer, maar vaak gaat het nog wel goed. tijdens dit tikt er een relais (wss brandstofpomp relais) en gaan het olie en accu lampje branden (logisch).

In het begin was de hik alleen bij de combinatie van 120 kmh in zn 5 bij 3100 toeren aanwezig, later willekeurig, maar wel altijd met warme motor (niet koud iig) sinds de laatste maand doet hij het soms ook als ik nog maar net in de auto zit, maar ook niet elke dag. het kan zo een week goed gaan. vollast schakelaar kan het in mijn ogen niet zijn, deze wordt door mijn rechtervoet namelijk nooit aangetikt.

In de tussentijd heb ik de volgende dingen vervangen (alles nieuw en origineel VW):

- Brandstofpomp relais (nr 167)
- Computer relais (nr 30)
- Brandstoffilter
- contactblokje achter het slot
- Bougies
- Bobine
- Ontsteking

Bij de grote beurt de rest:
- luchtfilter
- interieurfilter
- olie en oliefilter


vorige week ben ik voor het eerst stil komen te staan, (vrijdag? iig een warme dag) de auto wou niet meer starten. de ANWB is langs geweest, en wou de bobine vervangen, maar die is al nieuw. hij heeft ernaar gekeken en kwam tot het volgende: (ik was net onderweg voor een grote beurt die gepland stond)

- Hij vonkt
- Brandstofpomp niet hoorbaar
- Injectoren worden aangestuurd
- Hij start ook niet op handmatig ingespoten gas en inlaatspruitstuk, dus dat is het probleem niet volgens deze beste man. (deze methode wordt in twijfel getrokken door een VW-monteur, volgens hem helpt dit niet bij een injectiemotor??)

na een tijdje wou de auto weer starten. en bleef lopen, na 5 minuten valt hij weer uit, en niet meer te starten.

"gho, vraagje, sist je tank ook als je gaat tanken" - ja dus, bijna altijd, en goed ook. "leg je tankdop maar op de stoel en rij maar weer verder"

ik ben dus zonder verdere problemen bij de garage gekomen, die de grote beurt zou uitvoeren. Daar heb ik het hele verhaal doorgegeven, en inderdaad de tankotluchtingsleiding naar het koolstoffilter zat gekneld onder de luchtfilterbak, alsook de leiding die via de 2-weg klep naar het inlaatspruitstuk gaat. (deze leiding was op het filter ook afgedopt btw) dit hebben we uiteraard verholpen.


maar.... de problemen waren niet over, nog steeds hetzelfde hikken, maar hij heeft me nog niet weer laten staan.

vervangen:

- Brandstofpomp 3 bar

het ging twee dagen goed, en weer mis.

op de planning om te vervangen: (onderdelen besteld)

- Bougiekabels
- Relais nr 100 (contact relais)

maar vanavond was het weer mis, maar nu iets anders:

da auto was warm, ik had net een km of 20 gereden zonder problemen, en ben nog even lags mijn ouders gegaan. (2 km van mn huis) toen ik op de terugweg van mn ouders halverwege mn huis was begon er een relais te klikken (1 keer) maar verder niets, iets verder valt de auto weer uit, maar wou eerst niet aanspringen, even starten en jah hij loopt weer, voor 10 meter, toen begon hij heel kort en snel achter elkaar uit te vallen, en hij pakte weer op (ik trap de koppeling niet meteen meer in) maar nu was het echt weer over. (tankdop los halen gaf geen effect zoals het de vorige keer wel zo was)

ik ben vergeten om te kijken of de toerentalwijzer tijdens het starten wel omhoog komt, of dat die dood blijft liggen.

ik ben eerst maar even naar huis gelopen, en 5 minuten later de auto opgehaald, gewoon weer starten, en kon de reis verder vervolgen naar huis (Voor de auto dan)


* bijwerkingen:

- sinds het tankontluchtingsporbleem is verholpen, loopt de auto stationair rustiger bij warme motor (800 toeren, voorheen rond de 900 en schommelen)
- sinds de brandstofpomp is vervangen, is het gemiddelde verbruik van 8,6 naar 7,9 gegaan. (zonder de boordcomputer te resetten!) deze daling is in 2,5 week behaald, uiteraard bij een gelijkblijvende rijstijl, en bereden wegen (ik gebruik de auto elke dag, voor woon-werk verkeer, altijd dezelfde route zo ongeveer)


* aanpassingen aan auto:
- andere tellerbak geplaats, i.v.m. deffecte tellers 1,5 maand voor eerste keer hik. (incl. originele km-stand)
- golf 4 triplex dakantenne geplaatst, week voor eerste keer hik.(navi, radio en telefoon)
- golf 4 MFD navigatie geplaats, incl aansluiting op OBD, week voor eerste keer hik. (dit is het probleem niet, OBD van de radio is nu afgekoppeld)
- origineel DSP systeem geplaats (8 luidsprkers, kleine subwoofer, versterker, bedieningspaneel en cd wisselaar) origineel uit een golf 3 20 jahre edition.


* overige mankement:
- thermostaat defect, bij normaal gebruik komt de temparatuur niet hoger dan 70 graden, en olie niet hoger dan 85 graden. (wel bij file rijden en bij stadverkeer, bij veel stoplichten -> 90 graden en loopt niet verder op, koelvin slaat aan)



Mijn vragen:

- wie kan mij het verlossende antwoord geven (of heb ik hem links of rechts zelf al genoemd?)?

- kan mijn (wss verstopte) koolstoffilter (onder luchtfilterbak) de boosdoener zijn?

- waar krijgt de computer zijn toerensignaal vandaan? (hall-gever zit geintergreerd in onsteking en dus nieuw) van een losse toerental sensor, zoals een VR6 die ook heeft?

- de ontsekings module zit toch achterop de bobine bij een ADY?


Mvg Bert

EBH

Geplaatst door EBH (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bert,

Het kan inderdaad een probleem in de ontsteking zijn, weet even niet zeker of deze ook een losse toerental sensor heeft, zit normaal op het onderblok, in de buurt van de versnellingsbak en zal een 3 polige stekker hebben.

Het koolstoffilter heeft er niks mee te maken, wel kan de magneetklep ervan bv open blijven staan maar daar zul je andere problemen mee krijgen..

Het kan dus goed iets in de ontsteking zijn, dat deel word warm en gaat problemen geven,

Je hebt al veel gecontroleerd en vervangen, en word het steeds lastiger om het probleem te achterhalen, wat je wel eens kan doen, laat de motor eens warm lopen, en maak de motorkap open, laat de motor lopen en sproei met een plantenspuit de ontsteking eens nat, dus bougiekabels, bobine en verdeler, als je nu vonken ziet of de motor afslaat dan weet je hoe laat het is.

Heb je hem ook al eens laten uitlezen of de meetwaardeblokken bekeken ?

Gr Stefan

EBH (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,

de auto is meerdere malen uitgelezen, en geeft geen storingen weer.

hij is nog niet uitgelezen ten tijde van de storing zelf (had ik gister even aan moeten denken)

de meetwaardeblokken heb ik nog niet bekeken, welke zou ik moeten bekijken? ik beschik over een laptop met daarop VAG-Com en een OBD stekker.

Mvg Bert

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Bert..

Jammer is dat je bij deze oudere auto's niet heel veel kan zien tijdens het uitlezen van storingen, in de meetwaardeblokken kun je bv eens kijken naar de koelvloeistof temp, hoeveel graden geeft deze aan ? En komt dat een beetje overeen met de werkelijke temp ? Als deze veel te laag aangeeft terwijl de motor warm is kan het mengsel te rijk zijn, maar geeft deze bv 125 graden aan dan kan het mengsel te arm zijn. Dacht in groep : 01 - 08 - 001 en dan blok 2

Ik zou eerst eens proberen om de boel nat te sproeien, misschien kom je daar iets verder mee.

Gr Stefan

EBH (0), 13 jaar geleden

Ik heb de auto zojuist uitgelezen, en hij geeft geen fout codes weer.

als ik de meetwaardeblokken handmatig bekijk vallen de volgende dingen op:

* KVS temparatuur 71 graden volgens vag-com, 80 volgens tellerbak
even later 82 graden volgens vag-com, en 90 volgens tellerbak. (ben een tijdje bezig geweest met uitlezen)

de temaratuursensor is trouwens in oktober - november vervangen (2009) door een nieuwe, het gaat hier om de 4 polige sensor, er zit er bij mijn auto maar 1 op.

* de O2 sensor geeft een meetwaarde aan van tussen de 0.20 en 0.85 V en schommelt erg snel (LMM stuk?) bij stationair draaien. (toerental schommelt tussen de 775 en 815 ongeveer)


* het meetwaardeblok van de Lambda sensor geeft de volgende waardes:


waarde: 0.12 1.04 1.04 1
bereik 0 - 75 90-1 95-1 95-1

(wat er verder achter de 1-tjes moet staan kon ik niet zien. mn scherm is niet breed genoeg)

Lambda factor is 0.95 (meetwaardeblok 000)

Relais nr 100 is vervangen, en de hik is nog steeds aanwezig,

vandaag 110 km gereden met de auto, zonder een enkele hik, op vanavond na (10 minuten na wegrijden met koude motor)

Mvg Bert

EBH (0), 13 jaar geleden

Zo,

vandaag de bobine en bougiekabels vervangen. de hik is er nog steeds.

ben vandaag voor het vervangen van de kabels nog even naar de winkel geweest, (na net thuis aangekomen te zijn) en toen we bij de winkel weg wouden rijden, niet starten. de toerentalwijzer komt wel omhoog, hij start ook, maar zodra ik de sleutel loslaat, valt hij weer uit. gas bijgeven helpt even, maar niet lang. benzine krijgt hij naar mijn idee op dat moment wel, het begon er aardig naar te ruiken namelijk.

de auto meteen uitgelezen, geen storingen. we hebben ook meteen een log gemaakt, maar deze is niet heel erg mooi geworden, zoals ik heb gewend ben bij mijn vorige TDI.

ik heb de log gemaakt in de 3e versnelling, van 1000 tot 6000 rpm, maar hij heeft maar 4 momenten geregistreerd. (2 keer gedaan, 2 keer zelfde resultaat) op de terugweg van de winkel, en log gemaakt van de gehele terug reis, in de hoop de "hik" te registreren.

De logs krijg ik hier niet netjes geplaatst, maar als ik sorteer op toerental, dan valt het me op dat de LMM verschillende waardes aangeeft, bij (ongeveer) hetzelfde toerental.

mvg Bert

Denman (0), 13 jaar geleden

Relais 109?
http://wiki.tdiclub.nl/Relais109

Thermostaat zou ik ook vervangen.

EBH (0), 13 jaar geleden

Hey Denman,

Relais nr 109 heeft mijn auto niet.

wel nr 100, contact relais, deze is net vervangen.

de hoofdrelais van de computer (nr 30) is al vervangen, als ook de brandstofpomprelais (167).

de thermostaat zou worden vervangen bij de grote beurt, maar daar was geen tijd meer voor, maar deze staat nog wel op de planning om de te vervangen binnen kort.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bert

Als ik het eerste stukje tekst van #6 lees, dan lijk het wel in de brandstof voorziening te zitten, denk aan een te lage brandstofdruk, misschien zou je dit nog eens kunnen controleren, hang een meter tussen de slang en controleer de druk op het moment dat hij niet meer start.

De thermostaat zou ik gewoon mee vervangen met de beurt, maar deze veroorzaakt het probleem niet.

Gr Stefan

daanletteboer (0), 13 jaar geleden

Heb je je BDP sensor al nagekeken?
Deze zit achter het olie filter op het onderblok

Mvg

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.