Hallo allemaal,
Ik heb het volgende probleem. Mijn Golf 3 (gegevens staan onderaan) had laatst het probleem dat bij constante snelheid (80km/h) de motor ineens afremt, met een grote blauwe rookwolk als gevolg. De motortemperatuur was constant, alleen het olielampje brandde tijdens dit euvel ongeveer 1 volle seconde. Vervolgens loopt hij weer als een zonnetje. Toen ik thuis de slang van het gasklephuis los haalde zag ik dat hier, in lichte mate maar toch, olie in zat. Dit verklaart wat mij betreft de blauwe rookwolk.
Mijn vraag is: waar komt dit mogelijk vandaan en wat kan een mogelijke oplossing zijn? Ik heb dit al eens eerder meegemaakt en gevraagd aan een monteur. Die zei dat een reservoir achter de motor wel eens verstopt raakt. Deze slaat onverbrande brandstofdeeltjes (?!?) op en dit vormt sludge wat het systeem kán doen verstoppen. De slangen aan dit reservoir zaten inderdaad verstopt met bruinwitte troep, dat heb ik schoon gemaakt en heb er al een jaar geen last meer van gehad. Tot op de dag van gisteren.
Ik zie dat er een dunne slang van het kleppendeksel naar het reservoir loop (voor olie waarschijnlijk) en vervolgens een dikke slang naar de luchtinlaatbuis op het gasklephuis... maar mij ontgaat volledig het nut van dit systeem. Wie kan mij eventueel uitleg geven en, het belangrijkste, wie kan mij met dit probleem verder helpen of herkent dit?
Alvast bedankt,
Robert.
[url=http://imageshack.us][img]http://img151.imageshack.us/img151/3034/...[/img][/url]
Foto van vorig jaar, toen ik het euvel dacht op te lossen.
-------------------------------------
Gegevens:
Golf 3 CL 1.6 55kW/75pk ABU
April 1994
96.800 km
Compr.meting:
cyl. 1: 11.2 bar
cyl. 2: 11.4 bar
cyl. 3: 11.2 bar
cyl. 4: 11.5 bar
Verder tank ik alleen Euro98.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die slang dient voor de carterontluchting,de dampen die van onderuit het blok komen gaan via de pot op de achterkant terug de motor in.
Het klopt wat die monteur zei,ze slippen helemaal dicht,en pas op:er zit ook vocht in wat geen leuk gevolg heeft in de winter als het vriest.Dan kunnen de dampen er niet meer uit (net zoals jij hebt gehad) en komt de olie uit de peilstok,met geen olie meer in het carter als gevolg.
Beste is om gewoon die pot te vervangen en de slang en het deel in het luchtfilter te reinigen.
Rij je korte stukjes met de auto?
17 jaar
Bedankt voor de tip Ricky.
Ik rij ongeveer om de dag een afstand van zo'n 15 á 20 kilometer, dat lijken me inderdaad vrij korte stukjes. Elke woensdag rijdt hij ongeveer 30 á 40 kilometer snelweg. In de zomervakantie heb ik 2200 kilometer gereden (naar Frankrijk en terug). Af en toe rij ik van Emmen naar Delft of naar Groningen, maar dit komt niet zo vaak voor. Hij wordt inderdaad regelmatig gebruikt voor 'korte stukjes'.
Robert.
17 jaar
Vroeger reed ik met m'n benzine auto's ook veel korte stukken. Met precies hetzelfde resultaat. Het bruine schuim is olie met vocht. Als de motor regelmatig goed warm wordt verdampt het vocht, anders blijft het achter. Ik heb nooit een oplossing hiervoor gevonden, maar ook nooit een probleem hiermee gehad. Wat Ricky zegt over bevriezen lijkt me echter wel mogelijk. Alleen hoe ga je het voorkomen (zonder je afstanden aan te passen?)
Overigens: is je thermostaat wel in orde? (Komt de motor wel vlot op temperatuur)
17 jaar
[quote=dutch123]Vroeger reed ik met m'n benzine auto's ook veel korte stukken. Met precies hetzelfde resultaat. Het bruine schuim is olie met vocht. Als de motor regelmatig goed warm wordt verdampt het vocht, anders blijft het achter. Ik heb nooit een oplossing hiervoor gevonden, maar ook nooit een probleem hiermee gehad. Wat Ricky zegt over bevriezen lijkt me echter wel mogelijk. Alleen hoe ga je het voorkomen (zonder je afstanden aan te passen?)
Overigens: is je thermostaat wel in orde? (Komt de motor wel vlot op temperatuur)[/quote]
Voor de 14 16v (golf/bora) is een gemodificeerde set te krijgen,deze blokken hadden ook heel erg last van bevroren ventilatiepotten.(met een nieuw onderblok en kop als gevolg).
Je krijgt dan een verwarmingselement in die slang,en je krijgt er ook diverse andere slangen bij en een ander luchtfilter deksel,de gehele carterontluchting loopt dan op een hele andere manier.
Maar voor de motor van Robert is dit denk ik niet van toepassing.
Op de Audi A2 zit ook zo'n verwarmingselement. Als deze hier stuk gaat, zoekt de garage zich een ongeluk omdat de computer aangeeft dat er iets mis is met de uitlaatgas regulatie.
17 jaar
De motor komt vlot op temperatuur, de klep in de luchtinlaat voor warme lucht bij koude motortemperatuur functioneert ook nog goed. Soms gaan de bimetalen "schakeltaartjes" in de luchtinlaat kapot waardoor deze klep open of dicht blijft staan.
Afhankelijk van de buitentemperatuur schommelt de motortemperatuur (bij warme motor) tussen de 70 en tegen de 90 graden.
Alvast bedankt voor de reacties!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar