Volkswagen Golf: Zuinigheid Golf TDi

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 TDI 66Kw

Hoeveel km rij je gemideeld op een tank diesel bij een Golf Tdi met 90Pk?

Kan iemand mij vertellen hoeveel ongeveer?

Alvast bedankt

Golfje2

Geplaatst door Golfje2 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit hang van zoveel factoren af.... Dit wordt mede bepaald door het rechterbeen. 850km op een tank is mogelijk.

Gr. paul

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het zijn gewoon zuinige diesels en fijne motoren.
Zelfs met flink doorrijden blijft het verbruik binnen de perken.
Maar hoe zuinig is afhankelijk van je rechtervoet.

Santa (0), 16 jaar geleden

Ik haal met mijn Passat 110 pk ruim 1000 km op een tank.

Zit meestal zo rond de 1 op 17,5 tot 1 op 18,5.

Dit gemeten op een VOLLE verreden tank (incl. korte stikjes) en dus NIET met de wind in de rug ff op de verbruiksmeter kijken.

Golfje2 (0), 16 jaar geleden

Aha oke die van mij doet 750 km op een tank en twijfel als dat wel onegeveer klopt.

Heb het gevoel dat ie te snel leeg is.
Rij wel redelijk wat korte ritjes van 15km.

Zijn er er nog problemen die veel voorkomen bij deze type auto's?

Groetjes

Santa (0), 16 jaar geleden

Je zult eerst ff moeten uitrekenen wat je actuele gemiddelde verbruik is.

Tank volgooien tot het vulpistool afslaat.

Km. stand noteren en gaan rijden zoals je anders ook doet.

Bij de volgende tankbeurt (liefst zelfde pomp/vulpistool voor de precisie-freaks!) de tank weer vullen tot de afslag.

Dan de eerder genoteerde km. stand van de op dat moment op de teller staande km. stand aftrekken.
Kan bijv. 763 km zijn.

Vervolgens 763 delen door het aantal getankte liters, bij voorbeeld 51 liter.

763 (km) gedeeld door 51 (liter) is dan 14,960784, zeg maar bijna 15.

Het gemiddelde verbruik is dan 1 op 15 oftewel je rijdt op 1 liter ca. 15 kilometer.

Je zou dan in ieder geval ca. 825 km op een tankinhoud moeten kunnen rijden........

Maar als je met een TDI net zo optrekt/rijdt als met een benzinemotor, ga je dat niet halen.
Een beetje anticiperend rijden is dan wel nodig en beloont je direct met een zuinig verbruik.

Heel veel kleine stukjes van 15 km maken een auto idd NIET zuiniger........
Sterker nog: het is niet eens goed voor de motor.....

Hoe is de staat van je luchtfilter/luchtmassameter/timing brandstofpomp?

Golfje2 (0), 16 jaar geleden

Wat versta jij onder anticiperend rijden?

Luchtfilter is nog schoon.
Lucht massa meter gaf een waarde van ongveer 850mg/slag is mij vertelt is dat beetje goed?
Timing brandstofpomp weet ik niet dis riem is wel tijdig vervangen.
Het voor mij mijn eerste diesel dus ben echt benzine gewent.

dutch123 (65), 16 jaar geleden

Met 110pk TDI: Ik achter het stuur, ook regelmatig korte stukken= 1:18. M'n vrouw achter het stuur, lange stukken= bijna 1:20. Skikoffer op dak en racen door Duitsland naar de wintersport= 1:14.

Santa (0), 16 jaar geleden

Om te beginnen dien je je kijktechnieken te verbeteren. Ik durf wel te stellen dat nagenoeg iedereen veels te kort voor en naast de auto kijkt. Hierdoor anticipeer je niet op tijd op naderende situaties en moet je veelal je rem gebruiken.

Maar ik denk dat je als ex-benzinerijder je eerste winst al pakt door te leren het koppel van de dieselmotor beter te gebruiken.

NIET het gaspedaal ver indrukken bij het accelereren. Laat de motor rustig in zijn toeren klimmen zonder daarbij je rechtervoet steeds verder naar benenden te duwen.
Doortrekken heeft bij een diesel weinig zin. Het maakt veel lawaai en wekt de illusie dat je hard gaat maar helaas........ gewoon schakelen bij maximaal 2500 toeren.

Schakel niet via via terug, dus niet vanuit de 5 naar de 4, 3, 2 en dan de 1e versnelling.
Laat de auto uitrollen. Neemt hij namelijk geen brandstof.

Wie bovenstaande zaken wat kan combineren zal merken dat je juist NIET als een sukkel over de weg toekert, maar gewoon met het verkeer meekomt. Vergeet niet: remmen is dure brandstof omzetten in nutteloze warmte.....

Wie dus veel en ver vooruit kijkt, is op tijd "klaar", rijdt voor de bocht/kruising al in de juiste versnelling en hoeft zo zijn remmen niet onnodig te gebruiken.

Indien je wilt kun je ook het Nieuwe Rijden toepassen. Maar zoals Paul ook al stelde, brandstofverbruik wordt hoofdzakelijk geregeld door de rechtervoet.

Te vroeg in een hoge versnelling rijden en DAN gas gaan geven is funest voor je mechaniek, maar dat moge duidelijk zijn!

dutch123 (65), 16 jaar geleden

Kleine toevoeving op het verhaal van Santa: Bij uitrollen gebruikt de motor inderdaad 0.0 brandstof. Dan moet je echter niet ontkoppelen.

Santa (0), 16 jaar geleden

Idd Dutch, met dankzegging voor de correcte en zeker belangrijke aanvulling!

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

beter nog is in neutraal uit laten rollen.
weliswaar is er dan een minimaal brandstofverbruik (gem. 0,6 liter/uur)
maar je komt er veel verder mee in situaties waar dat mogelijk is.
bijvoorbeeld van de snelweg af zodra je op de uitvoegstrook bent in neutraal doen.

Santa (0), 16 jaar geleden

Nee, dat ben ik NIET met je eens. Jouw zogenaamde "besparing" ben je weer kwijt door te remmen.

Daarnaast is het altijd onverstandig om met een in zijn vrij geschakelde auto op de weg te rijden.
Je kunt dan in onverwachte situaties NIET meer anticiperen door gas te geven (kan wel, maar naast je adrenaline en hartslag gaat alleen je motortorental omhoog...)
Je bent dan alleen overgeleverd aan je stuurmanskunst en je remmen...............
Neem maar van MIJ aan dat je dan nagenoeg altijd kansloos bent....

Auto in de versnelling laten uitrollen, tijdig inschatten in welke versnelling je onderaan de afrit moet zijn en, indien mogelijk, rustig doorrijden.

Door de auto in zijn versnelling te laten zitten tijdens het uitrollen kun je namelijk ook altijd DIRECT (indien nodig) gas bijgeven, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, mini-rotonde's, etc.

Golfje2 (0), 16 jaar geleden

Hallo iedereen nog bedankt voor de reactie's.
Ik heb nu 3 keer ongveer 750km op een tank gereden.
Valt me nog een beetje tegen eigenlijk.
Wat is de invloed van de luchtmassameter op het brandstoffverbruik?

Groetjes

steef11065 (0), 16 jaar geleden

Hoeveel liter tankje dan?
Daarmee kan je je gemiddelde berekenen. (aantal gereden kms delen door aantal getankte liters)
1 op 17 is vrij normaal maar als je veel hard doorrijd dan is het verbruik hoog.
Bv volgas op duitse autobahn 1 op 10 is geen uitzondering

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.