Voor motorcode APE schijnen software updates te zijn voor de ECU, heeft de dealer vertelt. Dit schijnt te zijn i.v.m. een lambdasonde storing die zich in mijn voertuig voordoet.
De dealer vraagt voor uitzoeken of ik een update nodig heb erg veel geld, daarna heb ik dus nog niet eens de update, maar alleen de kennis of ik wel of geen update nodig heb.
Dit is naar mijn idee echt zonde van het geld.
Graag zoek ik eerst zelf uit of ik een update kan krijgen.
De software versie van mijn ECU is nu 00031 als ik me niet vergis, ik heb eventueel een screenshot van VAG-COM die verbonden is met mijn ECU waar alle informatie op staat.
Kan iemand mij wellicht meer vertellen over de verschillende updates die te krijgen zijn en welke updates ik eventueel kan verkrijgen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1999 is wel heel oud voor een update hoor maar het zou wel kunnen hoor dat ze toen net up te daten waren, dat weet ik ff niet meer. En die 31 staat me iets van bij dat dat de codering is en niet de software maar kan het fout hebben.
Maak idd even een screenshot ervan, mogelijk zijn er hier mensen die het voor je kunnen checken.
Maar eerst ff de vraag: wat is de foutcode die je hebt?
Dit is de informatie die er bij hoort:
Control Module Part Number: 036 906 032
Component and/or Version: ME7.5.10 3014
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 24406
1 Faults Found:
17526 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S2: Open Circuit
P1118 - 35-00 - -
De stekker van de Lambdasensor was losgetrokken, onder de auto ter hoogte van de middendemper. Daar hoort deze kabel vast te zitten aan een kabelboom die is afgewerkt in een zwart plastic bakje. De kabel is nu aangesloten maar de storing blijft terugkomen na het wissen. Wellicht zit de kabel nog niet goed vast/maakt deze slecht contact of kan het zo zijn dat deze kabelboom op een andere plek ook nog onderbroken is?
Waar het mij nu voornamelijk om gaat is de softwareversie, omdat er dus updates schijnen te zijn die betrekking hebben op deze storing. Dit weet ik niet zeker, maar heb ik via de dealer vernomen. Graag wil ik er meer duidelijkheid over alvorens veel geld te betalen voor een eventuele update. Het onderzoek m.b.t. tot de storing gaat ondertussen verder, want de kans is groot dat de kabel nog niet goed aangesloten is, maar tot op heden heb ik nog geen andere aansluiting gevonden dan degene onder de auto. Tevens heb ik ook geen stroomloopschema van de kabelboom kunnen vinden via ElsaWin, dus nameten is ook nog niet gelukt.
9 jaar
Ik denk niet dat je dit oplost met een update.
De verwarmings draden zijn de 2 witte op de sonde, een + na contact en een massaschakeling via de ecu.
Ik heb toch enigszins de indruk dat een update dit wellicht toch verhelpt.
Dit komt doordat wanneer de stekker van de lambda wordt losgetrokken er ook niet meer foutmeldingen verschijnen, terwijl als de verwarming alleen stuk zou zijn er daarna ook geregistreerd zou moeten worden dat de gehele lambda niet aangestuurd wordt, toch?
De lambda kan niet op een ander punt ook losgekoppeld zijn, ergens in de motorruimte?
Ik zou misschien de stekker van de lambda kunnen doormeten, of er spanning op staat bij ingeschakeld contact, dan weet ik wellicht of de kabelboom dus uitgesloten is?
9 jaar
Eerst zou ik meten of er stroom komt naar de lambda sonde, ook of er min pool door de ecu geschakeld wordt.Wel met de sonde aangesloten!!! Als dat werkt is je verwarmingselement in de sonde overleden. Dan kun je ook de bekabeling deels testen door tijdens de meting de kabels te bewegen. Geef dat dan onderbreking?
9 jaar
De lambda ga ik mee verder, wanneer ik daarover nieuws heb laat ik het weten.
Is er misschien iemand die meer weet over de software versie, en of er inderdaad updates beschikbaar zijn?
9 jaar
Er is een kleine vordering, ik heb ontdekt dat er drie updates bestaan:
Versie 7979, 7980 en 7981 voor onderdeelnummer 036906032.
Het is nu dus alleen niet duidelijk welke versie ik heb, omdat er bij mij nu 3014 staat. Ik zal dus verder moeten zoeken.
9 jaar
Niemand die iets over updates kan vertellen?
9 jaar
Heb je al gemeten aan de lambda sonde?
Heb nog niet gemeten, weet ook nog niet precies hoe ik dit moet doen (heb geen scope, alleen een multimeter).
Wel heb ik er voor gezorgd dat de stekkers t.h.v. de katalysator nu schoon zijn, ontroest zijn en goed vastzitten. Dit was eerder nog niet het geval.
Na een week rijden met de auto heb ik nogmaals uitgelezen in de hoop dat een slechte verbinding de oorzaak was. Dit blijkt tegen te vallen:
17606 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S2: Electrical Malfunction
P1198 - 35-00 - -
17526 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S2: Open Circuit
P1118 - 35-10 - - - Intermittent
16523 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Response too Slow
P0139 - 35-00 - -
16524 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: No Activity
P0140 - 35-00 - -
Vragen:
1. Mijn vermoeden is een defecte lambda, maar kan dit ook door iets anders worden veroorzaakt?
2. Kan ik de lambda demonteren en reinigen, kan dit misschien iets verhelpen? Zo ja, waar moet ik de lambda mee reinigen (remmen reiniger wellicht)?
3. Hoe meet ik met een multimeter de lambda en de verwarming van de lambda om uit te zoeken of de lambda echt defect is?
9 jaar
Zojuist zitten meten met de multimeter, of ik het correct heb gedaan weet ik niet, maar dit is wat ik gemeten heb:
1. Bedrading op Lambda, 2 stuks wit van de verwarming: 1300 ohm weerstand (lambda was tijdens meting niet aangesloten
2. Bedraging kabelboom, 2 stuks blauw/rood en groen/rood (gaan naar de twee witte verwarmingsdraden toe) 600 ohm weerstand.
3. Bedrading kabelbooom, 2 stuks spanningsvoorziening naar de Lambda toe: 0,42 volt bij ingeschakeld contact, motor niet gestart.
Heb ik deze meting zo juist uitgevoerd of moet ik dit nogmaals doen en iets anders uitvoeren?
EDIT:
Volgens mij heb ik mij vergist, punt 3. de 0,42 volt die ik daar gemeten heb, dat is de spanning vanaf de kabelboom naar het verwarmingselement toe als ik het nu goed gecorrigeerd heb.
9 jaar
Lambda aansluiten, starten en dan meten met lambda aangesloten.Dan pas kun je zien wat de verschillen zijn.Stationair als op toeren.Anders vervang de lambda(wel voor een oem model)en meet dan wel weer.
9 jaar
Allereerst kun je de weerstand van de verwarming controleren, deze weerstand zit in de sonde.
Sluit de multimeter aan tussen de 2 witte draden van je lambdasonde, als deze onderbroken is dan is de sonde defect. Normale weerstand bij koude sensor is 10 a 15 ohm.
Als dat goed is, zet de auto op contact. Ga nu meten op de draden vanaf de auto. Nu moet op 1 van de 2 witte draden 12 volt staan. Sluit daarop een lampje aan en verbindt de andere kant van het lampje met massa. Het lampje moet dan goed branden (gebruikt lampje ivm belast testen).
De laatste test die je kunt doen is eigenlijk alleen met een scoop goed uit te voeren, maar die heb je thuis vast niet.
Als tot zover alles nog in orde is, sluit dan het lampje aan op beide witte draden van de auto. Als het goed is gaat deze nu branden, waarschijnlijk wel wat zwakker dan wanneer ie rechtstreeks aan massa ligt. (kan nodig zijn om de auto even opnieuw op contact te zetten of de motor te starten om de verwarming te activeren)
Het beste kun je een lampje van 10 watt gebruiken, dan weet je zeker dat er niet teveel stroom door de ecu gaat.
[quote=arjenhofstra]Allereerst kun je de weerstand van de verwarming controleren, deze weerstand zit in de sonde.
Sluit de multimeter aan tussen de 2 witte draden van je lambdasonde, als deze onderbroken is dan is de sonde defect. Normale weerstand bij koude sensor is 10 a 15 ohm.[/quote]
Ik heb 1300 Ohm gemeten. De Lambda verwarming is dus defect begrijp ik hieruit.
Echter heb ik ook slechts 0,42 V gemeten op de aansturing van de verwarming, dit moet dus 12 V zijn begrijp ik uit voorgaande berichten.
Wellicht meerdere defecten?
9 jaar
Probleem opgelost, Lambdasonde is vervangen.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar