auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: golf 4 schommelen stationair toerental abgas werkstatt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Beste forumlezers

heb al een tijdje last van een schommelend staionair toerental tussen de 500 en de 750 toeren
daarbij de melding abgass werkstatt.
heb inmiddels het gasklephuis schoon gemaakt en opnieuw in laten leren.
toen is de storing een tijdje weg geweest maar nu is hij weer terug.
gisteren begon de auto heel slecht te lopen en na onderzoek zijn er 3 bobine's kapot
die vervangen en auto loopt weer maar schommelt nog steeds
als ik de airco aan zet loopt ie mooi stationair.
als ik gewoon rijd en bv bij een stoplicht ineens van het gas af ga zie je als het toerental beneden is ook de verlichting even dimmen ( dit hoort volgens mij niet )
verder start hij soms heel goed in een keer en soms heeft ie wat moeite

herkent iemand deze problemen en zo ja zou je me hier mee kunnen helpen.

ik ga woensdag de auto met de computer uitlezen dus zal ik de foutcodes hier op zetten
alvast bedankt
groeten gielis

Geplaatst door

gielis18 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja inderdaad eerst even de foutcode's weten maar het lijkt te maken te hebben met het gasklephuis.

ricky 10
badge

9 jaar

hey ricky
we hebben vandaag uit ge lezen en ik krijg een aantal fout codes van die bobines die kapot waren :
p0301 cilinder 1 misfire detected
p0201 injector circuit open cylinder 1
p0352 ignition coil b primary/ secondary circuit
p0202 injector circuit/ open cylinder 2
p0203 injector circuit / open cylinder 3
p0204 injector circuit / open cylinder 4
p0351 ignition coil a primary/ secudary circuit
al deze codes zijn naar mijn inzien te verklaren omdat ik bij het testen van mijn bobine kabels de injectoren heb los gekoppeld en omdat hij door die kapote bobines natuurlijk niet goed heeft gelopen.
al deze codes gewist en die komen ook niet meer terug.
toen gingen we verder kijken en naar live data kijken en toen kwam het volgende er uit
tp % 2.4
o2b1s2 (v) 0.080
shrtftb1s2 % 0.0
eq_rat11 0.954
02s11 ( ma) -0.051
dtc_cnt 0
fuel sys 1 cl
fuel sys2 --
load_ pct % 0.8
ect 80
shrtft1 % -25.0


en nog 1 fout code 01039
coolant temperature sensor g2 sporadic - open / short circuit to positive

deze komt ook terug na wissen
temperatuur sensor is besteld maar kan dat deze klacht geven?
het is de ene keer wel en de andere keer niet dat ie op stationair toerental gaat schommelen en als ik de airco aan zet gaat ie netjes iets hoger lopen en is er niks meer aan de hand
hoop dat er iemand een idee heeft hoor het graag

gielis18 0

9 jaar

Ik zie een paar rare dingen aan je live data. Nu is dit een moment opname, controle over een langere tijd is beter.

Je voorste (breedband) lambda sonde geeft aan dat het mengsel rijk is (lambda 0,95).
De Short Term Fuel Trim geeft aan dat het over langere tijd zo is en ook behoorlijk veel rijker, want er gaat 25% af van de basis hoeveelheid.
De achterste lambda sonde geeft echter aan dat er erg veel zuurstof in de uitlaatgassen zit.
Dat zou dan een (veel) te arm mengsel zijn, een lekkage tussen de voorste en achterste lambda sensor of een defecte sensor (voor of achter).
Een keer de waardes van de lambda sensoren vergelijken met een 4-gas test kan volgens mij een hoop verduidelijken.

Heb je toevallig ook nog de waarde van de Long Term Fuel Trim? Want ook die is erg interessant.

oldford 0
badge

9 jaar

Beste oldford en ricky

duurde wat lang maar heb van de week bij de vw garage mijn gasklephuis opnieuw in laten leren
helaas heeft ie nog steeds hetzelfde probleem
in april moet ie voor de apk dan zal ik die 4 gas met lambda vergelijken en ook kijken of ik aan die long term fuel trim kan komen
alvast bedankt voor het meedenken in ieder geval

gielis18 0

9 jaar

Ik zou als eerste die temperatuursensor vervangen, dan alles wissen en eventueel weer gasklephuis op de juiste manier inleren en dan aankijken of de klacht opgelost is en/of er weer een storing terug komt.
Als de temp voeler verkeerde waarde doorgeeft (dus bv 40 graden terwijl de motor al 90 graden is) dan gaat hij ook anders inspuiten dus dan een verkeerd mengsel.

ricky 10
badge

9 jaar

update:

De temperatuur censor heb ik vervangen en daarna opnieuw bij dealer ingeleerd maar helaas geen resultaat

nu had ik gister een uitleeskast en ben ik nog eens verder gaan kijken want daar stond ook de ling time fuel trim op die zat zo rond de 30 %
toen ben ik om er zeker van tezijn dat het geen vacum probleem is nog maar eens met de remmeneiniger onder de motorkap gekropen.

na wat spuiten zonder resultaat begint de motor als ik op de stappenmotor spuit gewoon netjes stationar te draaien.
de stekker er uit getrokken en contact sprai er in en hij gaat gelijk hoger lopen
maar nu krijg ik het motorstoorings lampje wat aan schiet en blijft hij boven de 1000 toeren stationar lopen en als ik na gasgeven de koppeling in trap gaat mijn toerentellen nu een paar keer schommelen tussen 1500 en 2000 toeren alvoorens terug te gaan naar 1000
dus ene probleem heeft hoogst waarschijnlijk in de stekker van de stapenmotor gezeten.
maar nu dus weer volgende probleem en toen was het kasje weer weg dus kon ik ook niet meer uitleezen.
iemand een idee wat dit nu weer kan zijn ??

gielis18 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.