Beste leden
kennissen van mij hebben een Golf mk4 1.9tdi
Nu lijkt het mij of er niets bijzonders aan de hand is maar deze auto is na ongeveer 2 week stil te hebben gestaan ineens veel krachtiger geworden in het optrekken zo krachtig dat ( het is een normale tdi ) hij een Rooie tdi met gemak bij de verkeerslichten achter zich laat
Nu is dat geen groot probleem
alleen de auto zuipt nu wel meer als voorheen
Zou het kunnen zijn dat bij deze auto de EGR afgedopt is en dat hij gechipt is ?
Na het stilstaan was de accu leeg ( dus Ecu gereset door geen stroom ? )
GRoet Colin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit de wasgate van de turbo niet gewoon vast, de zorgt ervoor dat de turbo druk niet te hoog oploopt.
want als je een hogere turbodruk hebt krijgt hij ook meer brandstof, het vreemde blijft wel als hij buiten zijn staandaard waarde`s komt zou hij in de noodloop moeten gaan en het storingslampj zou moeten gaan branden.
succes groeten wessel.
egr afdoppen maakt de tdi niet sneller omdat als je vol gas geeft de egr word uit geschakeld.
zou goed de turbo kunnen zijn die vast blijft zitten.laat hem even uitlezen dan kan je ook zien of hij gechipt is en door wie
gr daan
[quote=danielknepper]egr afdoppen maakt de tdi niet sneller omdat als je vol gas geeft de egr word uit geschakeld.
zou goed de turbo kunnen zijn die vast blijft zitten.laat hem even uitlezen dan kan je ook zien of hij gechipt is en door wie
gr daan[/quote]
dus vol gas wordt de EGR uitgeschakeld..? of werkt een EGR in deellast..?
paul,
paul is dit een vraag of opmerking ?
ik heb altijd geleerd dat een egr word uitgeschakeld als de auto vermogen moet leveren ,anders zou je turbo niet op volle druk kunnen komen .
daan
[quote=danielknepper]paul is dit een vraag of opmerking ?
ik heb altijd geleerd dat een egr word uitgeschakeld als de auto vermogen moet leveren ,anders zou je turbo niet op volle druk kunnen komen .
daan[/quote]
wie heeft jou dit geleerd..? een EGR-klep werkt enkel in deellast. een EGR heeft kwa werking ook totaal niks met een turbo uit te staan.....
paul,
[quote=paulkelder][quote=danielknepper]ik heb altijd geleerd dat een egr word uitgeschakeld als de auto vermogen moet leveren ,anders zou je turbo niet op volle druk kunnen komen .
daan[/quote]
een EGR-klep werkt enkel in deellast. een EGR heeft kwa werking ook totaal niks met een turbo uit te staan.....
paul,[/quote]
Dus jullie bedoelen allebei eigenlijk hetzelfde....??
18 jaar
paul
als je vol gas geeft en pedaal naar de bodem trapt . gaat je erg toch dicht ?
denk dat we alle bij het zelfde bedoelen alleen leggen we het ander uit .
gr daan
DANIEL, volgens mij werkt het zo.
Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.
EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.
Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).
Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk
Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.
De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.
Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem... Een slecht/niet werkende EGR-klep wordt op den duur zo ook nog eens een turbokiller.
De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste diesel rijders zelf niet in de gaten hebben....
paul,
De werking en aanwezigheid van de EGR heeft dus NIETS met de turbo te maken. Het is slechts een manier om de emissie-eisen te halen danwel om het milieu wat te "sparen".
De SDI versie b.v. heeft dus GEEN turbo maar WEL een EGR.
Bovendien roeten direct ingespoten diesels altijd bij het plotseling vloeren van het gaspedaal...
18 jaar
dus om even terug te komen op de VRAAG van street power" kan mijn erg afgedopt zijn?"
een afgedopte erg geeft dus geen extra vermogen ..
zoals ook op tdi tech staat :onder egr afdoppen .. Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.
iedereen bedoeld het zelfde maar toch leuk om het eens anders uit gelegt te krijgen
gr daan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar