Hallo,
Wij hebben het volgende probleem van een golf 4 1.9 TDI pompverstuiver(PD) uit 2001. Klant komt bij ons voor het warm worden van de auto en regelmatig moeten bijvullen van de koelvloeistof. Hebben geprobeerd een diagnose te stellen maar daar kwam niet echt wat uit. Wel viel ons op dat de distributie aan vervaning toe was dus in overleg met klant vervangen compleet inclusief waterpomp, spanners e.d. Ook toen preventief thermostaat vervangen en systeem afgvuld met nieuwe (juiste) koelvloeistof. Na een aantal dagen belde de klant dat het probleem warm worden en koelvloeistof verlies nog niet was opgelost. Opnieuw gekeken koelsysteem onder druk gezet bleek een scheurtje in het expansievat te zitten. Dus deze een dag later gemonteerd samen met een nieuwe dop. Wederom een paar dagen later belt de klant met het zelfde probleem. Weer blijkt rechtsvoor rondom het expansietankje sporen zichtbaar van verse lekkage koelvloeistof (waarschijnlijk via de dop want tankje en slangen zijn goed en systeem bouwt dus druk op). Auto eens aan de kast gehangen om temparatuur uit te lezen tijdens een proefrit loopt deze al gauw op tot +- 118 graden. Toen viel ons op dat de slang van af de thermostaat (in plastic huis achter dynamo) naar de onderkant van de radiateur (steen)koud bleef. Dus wij dachten de nieuwe thermostaat is defect deze verv door een andere nieuwe. Later thuis in een pannetje water thermostaat getest en leek oke. Een dag later belt de klant opnieuw met hetzelfde probleem toen de thermostaat verwijderd en nu wordt de slang en de radiateur wel warm maar weer loopt de temapratuur bij een constante belasting van de motor op tot 120 graden(aan de kast) bij onze profrit en bij de klant wel verder tot 130 graden (op dashbord). Wordt de motor echter behoorlijk belast dan zakt de temaparatuur naar ongeveer normale waarden 85-95 graden. En ook de kachel wordt soms wel en soms niet warm?
Wij weten eigenlijk niet zo goed waar we het verder moeten zoeken? We denken zelf al aan misschien toch een waterpomp of een cilinderkop(pakking) Maar is het wellicht zinvol om een gloeibougie tijdelijk te demonteren om misschien een lekke cilinderkop te kunnen zien?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie medewerking
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wees heel voorzichtig met het volledig verwijderen van de thermostaat. Het lijkt erop dat de thermostaat niet wil openen door een onbekende oorzaak.
Zou het lucht zijn? Komt er voldoende koelwater uit de kachelslang? Toch lijkt het mij op een doorstromingsprobleem (toch weer waterpomp?)
Je weet zeker dat de radiateur goed doorstroomt? Spoel het systeem eens door?
Eigenlijk is het probleem nog steeds hetzelfde toch? Kun je -nog- meer info over de historie van de auto van de klant uitvragen? Schade/gechipt noem maar op.
Anders de auto een nacht onder de radiateurpers? Dan toch een koppakking?
succes!
Ik ga ook aan een koppakking denken.
Waterpomp kun je makkelijk controleren door te kijken of je stroming heb in je koelvloeistofreservoir(met wat verhoogd toerental)
Als je overal goede doorstroming heb dan zal er lucht in je koelsysteem aanwezig zijn en denk dat dat veroorzaakt word door
een lekke koppakking.
We hebben zelf wel al meerdere koppakkingen van een 115pk diesel vervangen(ajm-motor)
maar dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn.
M.Lenters,
Ik zie dat hij nog steeds koelvloeistof verliest, dit zal wel door het gaatje lopen aan de zijkant van het expansie reservoir, dop en reservoir zijn nieuw, dus kan het goed zijn dat hij teveel druk opbouwt en daardoor al deze problemen ontstaan zoals een koude onderste radiateurslang, soms wel en soms geen kachel, veel te hoge motor temp en ga zo verder.
Waarschijnlijk kom je het probleem in de kop ( gescheurt ) of koppakking aan het zoeken..
Gr Stefan
14 jaar
Hallo collega's
Allereerst hartlelijk bedankt voor alle reacties. We hebben inmiddels de doorstroming gecontroleerd en deze lijkt oke tenmintse in het expansievat. Wat betreft de radiateur die is voor ong 2,5jaar terug vervangen en de auto is niet gechipt voor zover wij weten en heeft ook geen schade geahd voor zover nog zichtbaar of bekent. Ons viel op toen de klant de auto kwam brengen dat het complete expansie vat vol stond met koelvloeistof na een rit van ongeveer 10 kilometer. Het systeem toen gelijk onder druk gezet toen viel ons op dat het peil met het opdruk zetten gelijk helemaal wegzakte tot ongeer een kwart in het expansievat. Dus waarschijnlijk lucht dachten wij zo. Ook zakte de druk eigenlijk al vrij snel ongeveer 45 minuten 0,1 bar. Het beteft een AJM motor zoals iemand al schreef. Dus wij denken zelf ook aan een koppaking maar we gaan een afspraak maken met de klant. Maar als de kop eraf is is het dan zinvol om deze af telaten persen om erachter te komen of deze eventueel gescheurd is of is dit alleen zichtbaar wanneer deze warm word? En heeft iemand miss een idee hoe lang werk het ongeveer is?
Alvast hartelijk bedankt voor de medewerking
Ik zou de kop zeker even laten afpersen als je hem er toch af hebt liggen, wellicht ook op krom trekken laten controleren omdat de motor al diverse malen flink heet is geworden.
Wellicht kan Paul Kelder het e.e.a. toe lichten..
Gr Stefan
14 jaar
Tja... het betreft een AJM motor een suggestie is al gegeven.
Gr. paul
Ik zou de cilinderkop wel laten afpersen en er ook bij vertellen dat hij probleem zich waarschijnlijk alleen voordoet als hij warm is.
Hoe lang je erover doet vind ik moeilijk te zeggen,bij ons staan er vaste tijden voor maar die red je meestal niet,ik in ieder geval niet.
Maar wat ik denk wat redelijk is is rond de 8 uurtjes.
Misschien heeft iemand anders hier een andere mening over??
Hallo,
Ja ik dacht zelf ook rond een dag werk of iets meer. Maar het lijkt mij inderdaad ook wel verstandig om de kop even af te laten persen en te vlakken maar heeft iemand misschien een goed adres in ed buurt van Hardenberg??? (wil gerust een uurtje rijden maar maastricht bijv is te ver) En zijn er misschien nog andere bijzonderheden waarmee we rekening moeten wat betreft het de en monteren van de cilinderkop?
Kijk even in je mailbox
Gr. paul
Hallo,
Heel hartelijk bedank voor alle reacties ga binnenkort zoals gezegt een afspraak maken met de klant en het probleem oplossen ik hou jullie op de hoogte
PS. kan nog wel 3-4 weken duren want klant wou de auto waarschijnlijk niet eerder missen dus ja klant is koning.
Waarschuw de klant wel dat het probleem zou kunnen verergeren en dus duurder kan gaan uitpakken.
Hallo
Het heeft allemaal even geduurd. Maar heb gister de kop eraf gehaald en er is duidelijk lekkage zichtbaar. Bij de 2e cil (vanaf distrubutie) sporen zichtbaar vanaf de cilinder naar de 2 koelwater kanalen direct daar achter(richting schutbord). Morgen wordt de kop gevlakt en nieuwe hoedjes en zo en dan alles weer opbouwen. Maar ik had bij de dealer setjes besteld voor de injectors (brandplaatjes ed). Maar hier zitten ook nieuwe afstelboutjes bij. Wie weet hoe men deze injectoren moet afstellen??
Bedankt voor de moeite
Mark Lenters
Hallo,
De kop heb ik inmiddels weer terug maar tijdens het vlakkken was heel erg goed zichtbaar dat de kop krom was op de plaats van de lekkage. Ook lagen 5 van de 8 klepsteelhoedjes los op de kleppen. Maar kan iemand vertellen hoe de injectoren afgesteld moeten worden of kan ik beter alles laten staan zoals het is en niet aankomen?
bedankt
Nou de klant heeft inmiddels al weer een week zijn auto weer en hij doet het weer perfect. Alle vloeistoffen blijven keurig op pijl en ook over trekkracht niks te klagen.
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.
Mark Lenters
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar