Volkswagen Golf: Golf GTI 16v PL motor

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 GTI 16v PL

mijn broer was vorige week uit te rijden met zijn auto. toen hij 30 km gereden had begon de motor ineens te roken en is hij gestopt. v-snaar was nergens meer te bekennen. auto stond al een half uur stil toen ik erbij kwam om hem te slepen. nadat we hem aangekoppeld hadden. liep er ineens allemaal koelvloeistof uit het potje zonder de dop eraf te halen....

MAAR er liep ook koelvloeistof uit het luchtfilter vandaan.

nu heb ik de luchtfilterbuizen er allemaal af om te kijken en er zit een gelige smurrie in de buizen dus zal dit ook in het filter zitten zo te zien komt het dus bij de gasklep/inlaatspruitstuk vandaan..

Let op dit is de computergestuurde versie van 1800 gti dus de motor met code PL
hier loopt de koelvloeistof(van horen zeggen) oa door het spruitstuk heen en iets met de gasklep.

wie kan mij vertellen wat wss stuk is... want vind het zonde om dingen onnodig uit elkaar te halen

Graag zsm reageren

Monteuse

Geplaatst door Monteuse (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

tonny11609 (0) PRO, 18 jaar geleden

wat zou je zeggen van een lekke koppakking.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

kvs door de luchtfilter ??

heb het nog nooit gezien!! maar alles is mogelijk op vandaag..

heeft hij dan met een kokende motor gereden na het springen van de snaar ?? dan kan ik me er wel wat bij voorstellen!

maar 100% zeker dat het wel koelvloeistof was..normaal zuigt hij alles naar binnen en niet naar buiten!

en dat die kvs uiot het reservoir spuit,komt door de druk op het systeem,als de snaar springt en ermee doorrijd of de motor te heet word,dan gebeurt dit!

Stefan

Monteuse (0), 18 jaar geleden

[quote=tonny11609]wat zou je zeggen van een lekke koppakking.[/quote]
verklaar jij dan maar eens hoe de kvs uit de luchtinlaat komt

Monteuse (0), 18 jaar geleden

kokende motor ja... en inderdaad het hoort er niet uit te komen. de koppakking wil me niet aan want hoe kan het dan via de inlaat naar buiten komen.

ik heb gehoord dat er dan een koelkanaal in de inlaat gesprongen kan zijn alleen hoop ik van jullie te horen of jullie dat ook denken

Monteuse (0), 18 jaar geleden

[quote=stefan84]kvs door de luchtfilter ??

heb het nog nooit gezien!! maar alles is mogelijk op vandaag..

heeft hij dan met een kokende motor gereden na het springen van de snaar ?? dan kan ik me er wel wat bij voorstellen!

maar 100% zeker dat het wel koelvloeistof was..normaal zuigt hij alles naar binnen en niet naar buiten!

en dat die kvs uiot het reservoir spuit,komt door de druk op het systeem,als de snaar springt en ermee doorrijd of de motor te heet word,dan gebeurt dit!

Stefan[/quote]
200%

Monteuse (0), 17 jaar geleden

heeft er dan niemand een oplossing???

heb zelf nog even gekeken er is eigenlijk maar 1 koelaansluiting die dicht bij het inlaatspruitstuk zit

het is die met de bovenste radiateur slang

wat kan hier het probleem zijn aub een oplossing

snowman11000 (0), 17 jaar geleden

Als de motor even zonder koelwater circulatie heeft gezeten zoals je aangeeft dan ga er maar vanuit dat de koppakking eruit ligt,alles staat immers met elkaar in verbindingen als de bom barst.

succes!

stefan84 (0), 17 jaar geleden

siara

het is toch niet zo dat je olie drap in het luchtfilter + buizen + klepen en inlaat heb zitten ?

jij zij kvs maar is het geen olie achtig iets ?

dan kan het zeker via de carterontluchtingsslang naar binnen komen!deze zit op de luchtfilterbak aangesloten!

dit kan komen door versleten zuigerveren en noem maar op..en meestal als je even stevig gas geeft..

heb het zelf al eens meegemaakt en dit was het eerste dat me invalt,omdat het me heeeeeeel sterk lijkt dat er kvs mee de inlaat en luchtfilter inkomt,dat kan ik niet verklaren maar lijkt me nogmaals sterk..

ben benieuwd!

Stefan

Monteuse (0), 17 jaar geleden

het blok is 10000 km geleden gereviseerd dus versleten zuigerveren lijkt me sterk

wel vond ik in de luchtfilterbuis vanaf het inlaatspruitstuk witachtige drab een beetje maar heb nu de vacuumslangen met slangklemmen afgesloten dus dat moet opgelost zijn

het is echt kvs want het was blauw en de koelvloeistof is ook blauw

nogmaals hij is doorgereden na het verliezen van de vsnaar

auto begon te roken toen is hij gestopt

de kvs liep het potje uit

en ong. half uur later ook het luchtfilter uit

toen naar huis gesleept. staat nu in de garage bij mij thuis

waterpomp lagers maken lawaai wss heeft dat de vsnaar erafgegooid

dus echt waar het was kvs en daarom roep ik jullie hulp in omdat het echt een raar probleem is en niemand weet wat het is! inclusief ik. wil ook niet dingen beschadigen door m straks te starten

gr. siara

ace2k (0) PRO, 17 jaar geleden

siara, heb je toevallig de distributietiming gecontroleerd, doordat de motor warm is geworden en de koppakking kapot gegaan is komt er koelvloeistof in de cilinderruimte, als dan toevallig de inlaatklep openstaat druk hij hem zo weg en komt het uiteindelijk in het luchtfilter terecht. klinkt misschien heel onwaarschijnlijk, maar misschien iets om toch even naar te kijken. het is inderdaad zo dat bepaalde type motoren koelvloeistof door het inlaatspruitstuk hebben lopen is deze inwendig niet gescheurd door de hitte, aluminium kan wat dat betreft niet veel hebben. succes ermee en ben benieuwd wat het geweest is met dit probleem

snowman11000 (0), 17 jaar geleden

Ik wil je niet ontmoedigen maar zoals ik al tijdig heb aangegeven de koppakking lig eruit kan niet anders vooral als je dan ook nog gewoon blijf doorrijden als de snaar er al afligt dan vraag je er ook om>>Alles staat met elkaar in verbindingen als de bom barst, en het exspansie vaatje is dan de eerste zwakke schakel in het gehele koelsysteem.

Succes

Monteuse (0), 17 jaar geleden

hij is pas gaan lekken na uitzetten motor was na half uur pas dat hij daarmee begon

koppakking lijkt me stug omdat deze op geen enkele manier met de inlaat verbonden is..

dat verhaal over de cilinder lijkt me eerlijk gezegd ook stug omdat het pas na een half uur was

maar ik zal wel de opties even bekijken

is er dan echt niemand die zoiets gezien gehoord of meegemaakt heeft?

snowman11000 (0), 17 jaar geleden

Tot slot ......Vaak gezien en ook gehoord het was meestal de koppakking.!!!

Ik zal het nog eenmaal proberen uit te leggen wat er gebeurt als je een auto afzet die aan de kook is geweest.je kunt het dan vergelijken met een pan die op het fornuis staat zonder water erin en de stand op 12.De warmte in de motor of pan kan immers niet meer wegvloeien zonder water of KV en kruip dan in het materiaal met alle gevolgen van dien en pakt dan als eerste de zwakste schakel van het geheel de pakkingen.

Zoals: je wellicht zult weten... als een motor warm is na een rit en je zet deze uit dan zal de motor doorgloeien omdat deze dan niet meer gekoelt word en zal dan pas het warmst worden van de gehele rit,en daarom is het lekken bij jouw auto ook begonnen na een half uur in de warmste periode toen de piekdruk in het systeem op brasten stond.....zoals al voorgaand is uitgelegd!!.

Monteuse (0), 15 jaar geleden

was een lekke koppakking in combinatie met kromme kop enz enz....

Andere kop op gezet en nieuwe pakking en waterpomp vervangen.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.