Volkswagen Golf II: Golf II NZ 1991: Lekke koppakking

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: NZ

Beste mede trouble-shooters,

Afgelopen zomer heb ik een golfje gekocht, het is een fijn ding maar heeft af en toe wat kuren.

- Zo heb ik de km teller kapot gehad -> vervangen door een van de sloop
- Dynamo was ook op, vervangen

Al sinds ik hem heb, verbruikt hij koelvloeistof, ongeveer 0.5 L per maand
Dat heb ik tot nu toe maar zo gelaten, peil regelmatig in de gaten houden en dan gaat het wel

Ook wordt de verwaming slecht warm, meer lauw ipv warm
Ik heb het koelsysteem al eens doorgespoeld en de thermostaat vervangen
Ook heb ik de oliedruksensors vervangen

Afgelopen maandag kwam ik er achter (nadat ik thuis kwam) dat ie olie lekte :(
Er lag ongeveer 0,5 L olie onder de auto, aan de dynamo kant van de auto

ik heb vandaag nog even goed gekeken (+ olie en koelvloeistof getapt) en daarbij vielen de volgende punten op:

- er zat een beetje bruine "slagroom" aan de onderkant van de olievuldop
- koelvloeistof was wel schoon, maar hij heeft veel verbruikt (zat nog +/- nog 3 liter in!!)
(koelvloeistof wel recent vervangen (maand terug))
- indemdito voor de olie, schoon maar niet veel meer olie over zat ook geen koelvloeistof in
- blok zit vooral aan de dynamo-distributie-brandstof filter hoek onder de olie
- carter zit ook flink onder de olie, ook de wielophanging aan passagiers zijde
- geen teken van olie tegen onderkant motorkap
- lijkt erop dat de olie rondom dynamo-distributie-brandstof filter tussen dynamo en uitlaat hoogte eruit komt
- boven uitlaat hoogte geen sporen van olie
- bak is "schoon"

koelvloeistof verbruik heeft ie al sinds ik hem heb (zomer 2010) en TOT nu toe heeft ie geen olie gelekt/verbruikt

dus alle symp. opgesomt:
- olie lekken
- koelvloeistof verbuik
- slagroom
- niet warm worden in winter, volgens meter (therm was OK, maar toch vorige maand vervangen)
- verwarming wordt ook niet echt heel warm
- af en toe inhouden

Ik vermoet dat de koppakking lek is en ik ben van plan deze zelf te vervangen. Als ik toch bezig ben, wat is dan verstandig om gelijk mee te pakken?

Ik dacht zelf aan:
- koppaking :P (duh)
- in en uitlaatpakking
- kopbouten
- bogies
- verdeler (contactjes zijn al aardig op)
- onstekingskabels


het idee is dat als ik hem toch half open heb liggen, ik ook gelijk wel een groote beurt kan doen :)


ben ik nog iets vergeten (kleine andere pakkingen of boutjes??)

je reactie word iig zéér op prijs gesteld, (1e auto, dus hij is me wel wat waard :P)

stephanteelen

Geplaatst door stephanteelen (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Olielekken boven de dynamo is een veel voorkomend euvel bij deze 1.3 motoren. Kan inderdaad alleen opgelost worden door het vervangen v/d koppakking.
Vervang gelijk de waterpomp en de distributieriem. De riem moet toch los om de kop te kunnen verwijderen.

stephanteelen (0), 13 jaar geleden

ik ben blij dat het waarschijnlijk 'maar' de koppakking is, als er een plas olie onder je auto ligt schrik je je rot :P

de distributie en waterpomp zijn afgelopen zomer al vervangen door de vorige eigenaar, maar zou het verstandig zijn om ze dan alsnog te vervangen?

NB. ik heb trouwens al wel een vraagbaak om me te helpen bij de demontage, montage, da's wel zo fijn :)

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Riem in ieder geval weer vervangen. Met een vraagbaak erbij zou het moeten lukken.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat hij zoveel bij de kop lekt betwijfel ik, probeer eens te achterhalen waar het uitkomt, misschien bij het oliefilter, een keerring bij de distributie of lekt hij aan de carterpan bv...

De koppakking vervangen stelt niet veel voor, vaak maak ik de uitlaat los en een gedeelte van de inlaat, en de rest laat ik gewoon op de kop zitten, scheelt ook een hoop werk.

Dat de verwarming niet warm word zal voor 90% aan de kachelklep liggen, deze is noraal bedekt met schuim en in de loop der jaren vliegt het schuim door de auto ( door de roosters van de aanjager door ) Je kunt die klep afplakken met ducktape zodat de volle lading lucht door de kachelradiateur gaat, gebruik even de zoekfunctie, heb toen ook wat foto's geplaatst.

De mayo aan de dop is sludge en krijg je ook van veel korte stukken rijden.

Misschien vind je hier ook nog wat info :

http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p... ( Even omlaag bladeren en de motorcode zoeken )

De waterpomp zou ik laten zitten, wel zou ik op zijn minste de riem vernieuwen nu hij er toch af ligt en waarschijnlijk onder het vet of olie hangt.

Gr Stefan

stephanteelen (0), 13 jaar geleden

hij lekt niet bij het oliefilter, daar is het nog schoon
ook lekt ie niet bij het carter, want de olie ligt ook op de wielophanging aan de passagiers kant (die ligt hoger dan het carter)
het zou idd mss de keerring kunnen zijn, verstandig om deze ook te vervangen?

zeker omdat de distributie ook flink onder de olie zit en alles daar beneden, maar nogmaals de ophanging zit ook flink onder de olie

de verwarming deed het afgelopen zomer prima, evenals mijn tempmeter die altijd keurig in het midden stond
maar nu in de winter, wordt de verwarming maar slecht warm en de meter komt niet in het midden

thermostaat heb ik al vervangen, dus de koppakking lijkt de veroorzaker van het probleem

dus dat word ook een nieuwe riem + keerring

thx voor de link trouwens, erg handig leesvoer :D

stephanteelen (0), 13 jaar geleden

Het is gefixt maar nu loopt ie niet lekker (3 clinders) en hij valt uit na gas geven

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.