auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: GOLF IV 1.9 TDI AJM 85kw --> Stilvallen motor/niet starten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: AJM 1.9 TDI

Hallo,
We zitten met een klant die soms stilvalt tijdens rijden. Prompt stil, soms herstart deze onmiddellijk soms na wat wachten of proberen. Gisterenavond opnieuw dit probleem maar niet meer te herstarten, klant laat wagen achter. Ik kreeg hem deze morgen in gang en sedert dien blijft de wagen draaien. Relais 109 werd reeds vervangen en is ZEKER GOED.
Foutcodes uitgelezen: geeft enkel brandstoftemperatuursensor en koelwatertemp sensor. Laatste was te wissen maar de fout van de brandstoftemp.sensor blijft. Wanneer geen signaal neemt de ECU een noodwaarde van 40°C, ook als je de stekker afneemt valt de wagen hiervan niet stil ! Dus vermoed ik dat de brandstoftemp.sensor toeval is ?!
Probleem is dat de motor nu blijft draaien en ik niet weet waar te zoeken. Bedrading rond de batterij lijkt me niet geschonden... Als motor draait dan trekt deze stevig op en doet alles normaal. Kan iemand me helpen ???
Wanneer deze niet draait lijkt het alsof de 109 niet werkt; de motor wil wel ingang maar kan niet. (geen brandstof ???)
Wagen zou chiptuning ondergaan hebben maar ik heb daar niks van gevonden (niet originele bedrading) waar en hoe doet men dit van deze modellen zodat ik dit misschien even origineel kan zetten ?

Alle raad is welkom !

Steven

Geplaatst door

dochyizegem (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je zegt brandstof tempratuursensor.. wissel deze maar een uit, om te proberen.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Kan deze stilvallen van een foutieve brandstoftemperatuur-waarde ? Deze morgen werkte hij niet: de ECU nam 40°c. Dan werkte die plots terug en gaf 52°C aan. Toen ik de stekker aftrok ging die automatisch naar 40°C.
Maar Als U denkt dat dit de schuldige kan zijn dan zal ik deze uiteraard vervangen !
Bedankt !

dochyizegem 0
badge

18 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img133.imageshack.us/img133/7389/...[/img][/url]

Dit is zo'n sensor...

De diesel temperatuur sensor is een NTC temperatuur opnemer. Dit betekent dus dat hij bij een hoge temperatuur een lage weerstand heeft en bij een lage temperatuur een hoge weerstand. Dus als de diesel koud is heeft hij een relatief hoge weerstand en stuurt dus een laag signaal naar de ecu wat daar weer wordt omgezet in een lage temperatuur laten we zeggen bij bijv. 20 graden Celsius 1K2 en bij bijv. 130 graden Celsius 250R. De maximale laagste weerstand is dus 150R en geeft dus de hoogste temperatuur door aan de ecu.

De beveiliging die in de ecu zit is eigenlijk alleen een kortsluit beveiliging en kan dus bij erg lage weerstand van de tempsensor inkomen. Met als gevolg dat het gloeispiraal lampje gaat knipperen en dat er een foutcode in de ecu komt met een melding in de trend van: brandstof tempratuur sensor kortsluiting of verbinding met massa. De motor gaat dan bij mijn weten niet in een harde noodloop maar wel wordt er een gemiddelde diesel temperatuur aangehouden die er overigens wel voor zorgt dat er minder vermogen beschikbaar is.

[url=http://imageshack.us][img]http://img147.imageshack.us/img147/280/t...[/img][/url]

Deze sensor kun je altijd zo mooi beflikkeren... Tuning/ 25pk meer voor slechts 70 cent... En half nederland laat zich verneukelen door bakken geld uit te blijven geven aan dat zogenaamde chiptuning... :-----)

''In het land der blinden is één OOG koning''

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Bij veel VW/SEAT types kan een defect contactslot dit veroorzaken.
De keren dat ik deze storing zag brandde het gloeilampje(MIL)ook niet als
je hem dan op contact zette.(nu 3 keer gezien)

Dit zou je als de storing zich voordoet kunnen controleren.(of de klant).
Oiram

[quote=UNIVERSEEL11698]Bij veel VW/SEAT types kan een defect contactslot dit veroorzaken.
De keren dat ik deze storing zag brandde het gloeilampje(MIL)ook niet als
je hem dan op contact zette.(nu 3 keer gezien)

Dit zou je als de storing zich voordoet kunnen controleren.(of de klant).
Oiram[/quote]
bij dit type.. heb ik dit nog nooit meegemaakt. maarja.. alles kan stuk natuurlijk.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

De ECU gaf me ook de fout van de koelwatertemperatuursensor, deze kon ik wel wissen. En die keerde ook niet meer terug. Maar de wagen viel dan ook niet meer stil. Kan de temperatuursensor koelwater iets te maken hebben met het stilvallen en moeilijk herstarten ? Zoals dit bij andere types het geval is (slecht starten dan toch)
Ieder is alvast bedankt voor zijn inbreng.
Alle hulp blijft welkom

dochyizegem 0
badge

18 jaar

koelwater iets te maken hebben met het stilvallen en moeilijk herstarten ? Zoals dit bij andere types het geval is (slecht starten dan toch)

quote

het slecht willen starten dat kan.... afslaan absoluut niet.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Wat ik juist zat te denken, in de Golf IV AJM zit toch een opvoerpomp in de tank of heb ik dit verkeerd voor ? Zijn daar geen problemen mee gemeld. De wagen is ondertussen terug weg dus kan het niet meer checken. We hadden dat laatst van een hyundai, zelfde fenomeen, die zat met een opvoerpomp.
Iemand weet van ? Of reeds last mee gehad ?
Alvast héél veel dank aan alle die helpen meedenken !!!

dochyizegem 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.