Volkswagen Golf IV: Golf IV TDI airco herstellen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Ik heb een IV TD(rode)I waarvan de airco niks doet.
Nu wil ik de pomp nakijken/vervangen, vloeistof vervangen en de filters vervangen.
1 probleem ik ben blind en heb nog niet eerder aan een vw gesleuteld(type IV wel type 3)
Wie kan mij precies vertellen waar de airco pomp zit? (volgens mij links voorin bij ratiateur onderaan als je er voor staat)
Kan ik de vloeistof aftappen en toch nog rijden zonder vloeistof en pomp?
is de 200 gram vloeistof los te koop?
Ik hoop dat er iemand stap voor stap mij wil vertellen wat ik moet doen.
Voor de goede oorde ik zie niks maar dit is niet de eerste auto waar ik aan sleutel dus snap wel het een en ander.
Maar ik moet wel weten waar wat zit.
Ik kon helaas niks op internet vinden waar het staps gewijs uitgelegd wordt.

Al vorens bedankt.

Ries77

Geplaatst door Ries77 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

ERwin_jah (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt me beste dat je naar de specialist gaat, denk dat jij totaal geen kennis hebt van airco, dus zou ik er wel afblijven. Niet om u de grond in te boren, maar dit wordt nix greetz

sinterklaas (0), 13 jaar geleden

voor 130 euro kan je klaar zijn bij de meeste airco specialisten.
dan wordt je systeem gecontroleerd op lekkages, afgeperst, leeg gehaald en opnieuwe gevuld met nieuwe koudemiddel en olie indien er geen lekkages zijn.
Het kan zijn dat je systeem leeg is, dan slaat de pomp volgens mij ook niet aan.
is 200 gram niet een beetje te weinig (moet je niet op 750 gram zitten ??????)
Neem voor de zekerheid de filter/droger mee (heb ik bij mij laatst ook gedaan)

Ries77 (0), 13 jaar geleden

200 gram had ik van sanato begrepen. Ik ga vanavond eerst kijken of er nog iets aan vloeistof in zit.
Voor de zekerheid zal ik ook even de zekering nakijken.


Maar moet ik wel weten of de pomp links voor onder zit.Ik wil even een brug maken naar de pomp zodat ik zeker weet of deze het gewoon doet.
Ik hoor namelijk geen verschil als ik de airco aan doe.
Normaal moet je doe pomp volgens mij horen. de radiateur moet gaan lopen (koelvin) en de toeren moet veranderen (weet ik niet zeker of dit bij diesel ook zo is)

Maar ik las voor 130,- een volledige check up. Waar dan? niet bij sanato.

De vorige keer heb ik op deze manier een volledige koppakking van een type 3 vervangen is is prima gelukt.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Toch is de airco iets waar je niet zomaar op de gok wat kan proberen..

Zeker niet 'even kijken of er nog vloeistof in zit' want dat werkt helemaal niet, ja averechts..

Gewoon even langs een airco specialist rijden.

Dat de pomp en fan niet aanslaat kunnen meerdere oorzaken hebben.

Ries77 (0), 13 jaar geleden

Beste Stefan, kun je airco ook uitlezen met vagcom? en als je de airco vloeistof aftapt kun je dan nog rijden?

Woon je in de buurt van Bunnik

sinterklaas (0), 13 jaar geleden

het kan heel goed hoor dat de airco niets doet als hij leeg is.
tenminste dat heb ik begrepen.

sinterklaas (0), 13 jaar geleden

hoe wou je aircovloeistof aftappen als ik vragen mag.

sinterklaas (0), 13 jaar geleden

als je hem leeg haalt bestaat wel het gevaar dat er dingen kunnen uitdrogen waardoor lekkages ontstaan.

Ries77 (0), 13 jaar geleden

iK BEN NU IN ELK GEVAL EEN STUK VERDER.
dEZE KAN IK NIET UITLEZEN MET VAGCOM OMDAT HET DIGITALE EIRCO IS.
iK HEB EEN BRUGJE OP DE POMP GEZET ZOJUIST EN DE POMP WERKT GOED. dE AANDRIJVING EN POOLY WERKEN OOK. iK HEB HET VUL FENTIEL OPEN GEHAD EN GEEN GAS WAT ER UIT KOMT.
kORTOM ER MOET LEKKAGE ZITTEN IN MIJN CIRQUIT.
kAN IK DIT MET EEN COMPRESSOR ONDERDRUK ZETTEN OM TE KIJKEN WAAR HET LEK ZIT?

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

De airco is gewoon met VAG. com uit te lezen.

Gr. Harry

Ries77 (0), 13 jaar geleden

Ik heb vagcom erop gahd en krijg geen foutcode. Ik heb niet het AMG blok van 2001 en een druk knop voor airco en zover ik begrepen heb is deze niet uit telezen. Er zit dus nu geen druk op mijn leidingen en dan had vagcom toch aan moeten geven dmv de druk meter dat daar een probleem zit. Of ik heb een veroudere versie van vagcom 3.?
Maar er kwam geen gas meer uit toen ik de nippel eraf draade. Ik ga ervanuit dat dan de installatie leeg/lek is. Mag je hier een compressor opzetten en de druk opvoeren tot 8 bar om tekijken waar een lek zit?
De pomp werkt gewoon.

Ik begrijp dat de stikstof zelf onder circa 10 bar erin wodt gepompt.

Stukje bij beetje komen we steeds verder!
Als ik dat gecheck heb dan kan ik wel even naar Mijdrecht rijden. dat is niet zover van Bunnik.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik zou niet zelf gaan experimenteren, dalijk gaat er meer kapot dan nodig is..

Ook niet zelf met een compressor druk op het systeem zetten, dat komt niet goed.

Snel / simpel / betaalbaar > Even langs een aircospecialist, dan ben je er zo achter.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Neem de raad toch aan van stefan84, als je er geen verstand van hebt blijf erdan van af, wat je ook hebt uitgevoerd hetgeen ik hier van je lees Ries77 is buiten de lijntjes.

Ik zelf heb nog nóóit zomaar een serviceventiel eraf gedraaid om te kijken of er wel koudemiddel in zit, voor hetzelfde geld zat er wel koudemiddel in ! vergeet niet dat er een behoorlijke druk op het systeem staat.

Met perslucht zet je geen systeem op druk, tenzij de lucht gedroogd is, of anders met stikstof.

Ries77 (0), 13 jaar geleden

iK NEEM DE RAAD VAN sTEFAN OVER. EN GA OOK NAAR mIJDRECHT OM DE LAKKAGE TE LATEN ZOEKEN. tOCH BLIJFT BIJ MIJ WEER EEN VRAAG OPKOMEN. DE LEIDINGEN VAN DE AIRCO ZIJN ZACHT DIE KUN JE ZO INKNIJPEN, DAN STAAT ER VOLGENS MIJ GEEN DRUK MEER OP. iN ELK GEVAL ONTZETTEND BEDANKT ZOVER VOOR ALLE INTRESSE EN GEDACHTE WISSELINGEN.

nOG EVEN EEN KORTE ANDERE VRAAG. DIE VAN ONS/MIJN VROUW IS EEN AUTOMAAT EN ZODRA JE HEM IN d ZET BEGINT HIJ ZACHTJES TE ROLLEN. iS DAT NORMAAL BIJ EEN DIESEL OF IS ER DAN WAT MIS MET DE AUTOMAAT BAK ?

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Ries77]nOG EVEN EEN KORTE ANDERE VRAAG. DIE VAN ONS/MIJN VROUW IS EEN AUTOMAAT EN ZODRA JE HEM IN d ZET BEGINT HIJ ZACHTJES TE ROLLEN. iS DAT NORMAAL BIJ EEN DIESEL OF IS ER DAN WAT MIS MET DE AUTOMAAT BAK ?[/quote]
Dat is normaal bij een automaat.

Ries77 (0), 13 jaar geleden

Bedankt Theo, ben ik weer een klein stukje verder. Ik laat nog even weten wat het was met de airco als ik bij en airco station ben geweest.

Stefan en Sinterklaas bedankt voor jullie advies.

Zodra ik weer een probleem heb hoor je weer van me.

Succes en bedankt zover!

Groet, Ries

stefan84 (0), 13 jaar geleden

We zijn benieuwt Ries,

Was trouwens niet verkeerd bedoeld, maar om meer schade en ellende te voorkomen kun je beter even langs een airco service rijden, dan weet je tenminste wat er nu aan de hand is.

Gr Stefan

sinterklaas (0), 13 jaar geleden

iedereen is hier om te helpen.
en op het gebied van een airco daar kan je heel snel de fout in gaan.
er hoeft maar wat fout te gaan en je zit al te kloten met je condensor, pomp / compressor, filter/droger, leidingen etc etc.
Een reparatie of service van 100 euro kan dan lopen in vele honderden euro`s.
voor hetzelfde pers je met veel perslucht de uitgedroogde filter/droger delen andere onderdelen in.
Bij mij zijn ze ook met perslucht bezig geweest, maar heel eventjes maar omdat de verstopping achter de nippel zat, dat ware 2 tot 3 korte luchtstoten geweest.
Succes ries

Ries77 (0), 13 jaar geleden

Ik heb contact opgenomen met autobedrijf Goes in Bunnik.
Die gaan hem de 25ste nakijken.
We wachten af en ik laat het horen.
Ik ging er ook vanuit dat het met de goede bedoelingen was!:-)
Ik ben wel eens wat eigenwijs.
Misschine niet altijd mijn goede eigenschap maar ik kom er wel steeds verder mee!!

Nogmaals harstikke bedankt!

Ik laat het horen.

Gr Ries

Ries77 (0), 13 jaar geleden

Beste mensen hier nog even een terugkoppeling. Gister is de XXX bij XXXX in XXXX geweest voor de airco en ze hebben hem gevuld en klaar was klara. meteen helemaal uitgelezen en hij gaf verder geen foutcodes. 90,00 euro voor bijvullen 4 nieuwe zekeringen uitlezen en alles is weer goed.

groetjes Richard

Ries77 (0), 9 jaar geleden

uiteindelijk toch naar de garage geweest

Ries77 (0), 9 jaar geleden

Garage heeft het probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.