Volkswagen Golf IV: Golf IV V5 '00 AGZ slaat af tijdens het rijden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 V5 AGZ

Sinds een tijdje slaat de motor spontaan af tijdens het rijden.
Ben toen naar de dealer geweest en bleek dat de bobine lek was (water op gespoten, motor viel inderdaad uit).
Bobine vervangen en naar huis gereden, maar de motor sloeg weer af.

Dealer gaf aan dat het brandstofpomp relais (409) defect moest zijn.
Heb deze bekeken en er bleek inderdaad een soldering gescheurd te zijn.
Heb deze opnieuw doorgevloeid, probleem opgelost.

Dacht ik.
Motor blijft nu op willekeurige momenten afslaan, zoals tijdens het rijden, maar voornamelijk als ik tot stilstand kom op de afrit van de snelweg.
Motor is niet meer aan te krijgen, zelfs niet na ontkoppelen van de accu.
Na wat internet zoekwerk, heb ik besloten om de LMM en de BDP-sensor (nokkenas, zie foto: http://pic1.aldoc.eu/PicData/PicData-3/0... te verwisselen met een 2e hands.
Probleem blijft.

Beschrijving:
Als ik afrem, en het toerental dus afneemt, valt op een gegeven moment de motor uit en de toerenteller geeft dan 0 aan (ook als ik hem laat uitrollen in de versnelling).
Ik heb nu 2 keer gezien dat ook het motorolie lampje (rood) ongeveer 10 seconden brand. Accu en CHECK lampje branden dan continu.
Ook hoor ik direct na het afslaan een relais tikken, heb gevoeld en het is relais 409 (brandstofpomp) welke 3-5 keer tikt...
Motor slaat niet meer aan na uitvallen, ondanks dat de startmotor zijn best doet...

Waar kan dit aan liggen? Wat moet ik doen?
Is de ECU defect? of is er een ander probleem?
Tijdens meten is mij opgevallen dat er op het draadje (niet de dikke stekker) welke aan de bobine zit, geen massa staat.
Klopt dat? of is dat geen massa draadje?

Ook heb ik de auto meerdere malen uitgelezen, zie hieronder het rapport:

VAG-COM Version: Release 311.2-N


Chassis Type: 1J - VW G/J/B Mk4
Scan: 01,02,03,08,15,17,19,22,35,46,56

Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 071 906 018 K
Component: MOTRONIC M3.8.3 HS V02
Coding: 00031
Shop #: WSC 01317
3 Faults Found:
00668 - Supply Voltage Terminal 30
07-10 - Signal to Low - Intermittent
00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
00524 - Knock Sensor 1 (G61)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
Readiness: 0000 1001

Address 03 -------------------------------------------------------
Controller: 1J0 907 379 Q
Component: ABS/EDS 20 IE CAN 0001
Coding: 13504
Shop #: WSC 01317
No fault code found.

Address 08 -------------------------------------------------------
Controller: 3B1 907 044 C
Component: CLIMATRONIC C 0.7.0
Coding: 01000
Shop #: WSC 01317
No fault code found.

Skipping Address 15-Airbags

Address 17 -------------------------------------------------------
Controller: 1J0 920 802 B
Component: KOMBI+WEGFAHRS. BOO V27
Coding: 05152
Shop #: WSC 00399
Ident.-Nr. WEGFAHRS.:VWZ6Z0X1465491
1 Fault Found:
01176 - Key
07-10 - Signal to Low - Intermittent

Address 19 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 0001
Coding: 00006
Shop #: WSC 01317
No fault code found.

Address 46 -------------------------------------------------------
Controller: 1J0 959 799 Q
Component: 4F Zentral-SG Komf. 0001
Coding: 00257
Shop #: WSC 01317
3 Faults Found:
00912 - Window Regulator Switch: Front Left (E40)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00913 - Window Regulator Switch: Front Right Driver (E81)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00944 - Heated Exterior Mirror: Passenger Side (Z5)
35-00 - -

End -------------------------------------------------------

Gizm0

Geplaatst door Gizm0 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik denk dat foutcode 00668 jouw probleem aangeeft. De constante plus (terminal 30) valt weg. Het motorstuurapparaat krijgt dan geen voeding en de motor kan niet meer draaien. Dus voeding meten op het moment van storing op het motorstuurapparaat of alle relais en zekeringen die in die circuit zitten vernieuwen. Ik weet wel dat bij div VAG's zekeringen bovenop de accu kunnen oxideren. Misschien kan je hier het probleem vinden?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Nog ff aan aanvulling:
De bobine(s) krijgen een voeding vanaf de zekeringenkast en worden naar massa geschakeld door het motorstuurapparaat. Jouw meting klopte dus.

Brandt het motormanagmentlampje wel op moment van storing?

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik denk ook zoiets als wat Jarno zegt. De constante plus valt weg zegt de motor ecu in de foutmelding dus inderdaad ook de massageschakelde bobine's zijn er dan niet meer die door de motor ecu worden geschakeld.

Zou bedrading en stekkers e.d. even goed gaan bekijken en anders volgens het stroomschema die plusdraad opnieuw leggen en daarna aankijken.

audia4 (0) PRO, 9 jaar geleden

waarschijnlijk de kabelboom ergens inwendig doorgesleten of gekraakt. Als je afremt op de motor krijg je reactiekracht waardoor deze kantelt. kan wel dat er dan sluiting of onderbreking optreed.

Gizm0 (0), 9 jaar geleden

Beste Jarno, Ricky en Audia4,

bedankt voor jullie berichten.
Gisteren avond ben ik weer aan de slag gegaan met de golf.

Omdat de leden van het VWForum mij adviseerden op sensoren te vervangen, ben ik hier mee begonnen.
Inmiddels heb ik het volgende gedaan
* Nokkenas sensor vervangen (heb er 1 vervangen, zou er 2 hebben, waar zit deze 2e?)
* LMM vervangen voor orginele van Bosch
* ECU verwijderd en stekkers bekeken, zag niks opvallends, geen corrosie, ECU is ook gewoon uit te lezen
* Klopsensor opgezocht, gaf al tijden foutmelding, stekker bleek er af te zijn. heb deze er weer op geklikt
* Krukas sensor opgezocht(zie foto hieronder). heb deze geprobeerd te vervangen, maar kan hier niet bij. lijkt er op dat de bumper er af moet om deze te vervangen.
[img]http://i62.tinypic.com/jqjkfo.jpg[/img]
Daarnaast zit er een kabel aan van ongeveer 60cm. De krukassensor welke ik gekocht heb, heeft een kabel van ongeveer 35cm. Hoe kan dit? Kijk ik nou naar de verkeerde?
[img]http://i60.tinypic.com/sniic0.jpg[/img]

Zoals jullie aangaven heb ik gekeken naar de zekeringen bovenop de accu.
Deze doorgemeten en gaven geen problemen.
Ook de kabels welke bovenop de accu zaten zagen er goed uit (geen corrosie).
Heb de accu gemeten (12,5V bij motor uit, 13,5V bij stationair draaien).
De accu is wel van 08-2007, maakt dit uit ondanks dat de spanning goed is?
Tevens heb ik gekeken naar de massapunten onder de accu. deze zagen er ook goed uit, geen corrosie, en niks bijzonders bij het meten.

Jarno, jij gaf aan dat de constante plus (30) weg valt. omdat ik zelf niet zo electrotechnisch ben aangelegd, heb ik mijn vader gevraagd om hulp.
Hij vroeg zich af of jij niet de geschakelde plus bedoelde, in plaats van de constante plus?
Hoe kan ik controleren of de constante of geschakelde plus weg valt?
Welke relais/zekeringen moet ik hiervoor allemaal meten?
Als ik op de site van Gerrit Speek de foutcode 00668 bekijk, krijg ik als mogelijke oplossing: "Relais voor Klem 30 (J317) doet het niet (defect, klemt, doet het af en toe)".
Waar zit deze? Ik heb hier naar gegoogled, en kreeg te lezen dan Relais J317 gelijk zou zijn aan Relais 109. Ik heb onder het stuur gekeken naar de relais, maar daar zit geen 109.
Waar vind ik Relais 109? Is dit uberhaupt de eventuele schuldige of moet ik toch naar andere oorzaken zoeken?

Audia4, jij gaf aan dat er een mogelijke kabelbreuk kon zijn.
Ik heb zo'n beetje aan alle electra kabels getrokken en geschudt toen de motor stationair draaide, maar hij viel niet uit.
Welke kabel (of op welke plek) zou een zwakke plek kunnen zijn?

Zou het kunnen zijn dat de brandstofpomp relais (409) alsnog defect is (zelfs na opnieuw doorvloeien), waardoor de pomp uitvalt en de motor dus plots uitvalt?
Of zou de auto eerst nog enkele meters gaan stotteren als de brandstofdruk weg valt?

Zoveel vragen, zoveel oorzaken...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bedankt!

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Je hebt nu van alles al vervangen (sommige dingen waren niet nodig) maar sluit nu alles aan en wis ALLE storingen en ga dan rijden en wacht tot dat voorval zich weer voordoet en lees hem dan weer uit, dan heb je verse foutcode's en kijken welke storingen er dan als eerste terug komen.

Vw55 (0), 9 jaar geleden

Had precies het zelfde probleem.

Bij mij was het de krukassensor.

Vw55 (0), 9 jaar geleden

00524 - Knock Sensor 1 (G61)

Los dit op door het te vervangen en je hebt 99,9% geen last meer.

Gizm0 (0), 9 jaar geleden

GK, de klopsensor geeft al 2 jaar foutmelding, maar merkte er niks van tijdens het rijden. kan me niet voorstellen dat deze het uitvallen van de motor veroorzaakt.

Inmiddels heb ik (afgelopen zaterdag) de krukassensor vervangen.
Hier zaten namelijk staalsplinters op (zie foto hieronder).
[img]http://oi61.tinypic.com/9gkd50.jpg[/img]

Omdat ik de oude niet los kon krijgen, heb ik hem met tape afgeplakt en met ty-raps vast gemaakt.

Tevens heb ik nog enkele massa punten en relais 100 (onder motorkap) gecontroleerd.
Relais 100 had gebruikerssporen (corrosie of schroeiplekken) op de connectoren en aan binnenkant van de plastic behuizing.
Ben helaas vergeten hier foto's van te maken.
alles schoongemaakt en relais laten doormeten.

Relais 100 (onder het dashbord) zag er schoon uit.

Ik ben gelijk flinke stukken gaan rijden en rij tot op vandaag (ongeveer 120km later) nogsteeds zonder problemen.
Ook de foutmeldingen van de LMM (vervangen voor orginele Bosch) en de klopsensor (stekker was los) zijn nu weg.

Laat ik niet te vroeg juichen, maar ik ben in ieder geval weer mobiel!

Bedankt voor jullie hulp tot zo ver!


Nu wil ik me gaan richten op foutcode 00668 - Supply Voltage Terminal 30 (07-10 - Signal to Low - Intermittent).

Deze foutcode lijkt dus niks te maken te hebben met het uitvallen.
Maar toch wil ik hem graag weg hebben.
ik heb al meerdere massapunten gecontroleerd, zo ook de zekeringen en kabels OP de accu, en de relais onder het dashbord en onder de motorkap.

Wat is de volgende stap die ik kan doen?

Vw55 (0), 9 jaar geleden

Krukassensor is wat ik bedoelde.
Dacht dat dat in het engels voor knock sensor stond.
Als je je krukassensor hebt vervangen zal je motor niet meer afslaan.
een probleem minder dus.

JonnieL (0), 9 jaar geleden

Address 17 -------------------------------------------------------
Controller: 1J0 920 802 B
Component: KOMBI+WEGFAHRS. BOO V27
Coding: 05152
Shop #: WSC 00399
Ident.-Nr. WEGFAHRS.:VWZ6Z0X1465491
1 Fault Found:
01176 - Key
07-10 - Signal to Low - Intermittent

Ik denk de Wegfahrsperre (startonderbreker) is de boosdoener

dit word veroozaakt door:

-of de transponder (glazen buisje in de sleutel dat de code voor de startonderbreker bevat)
-of de leesspoel (spoeltje in de kraag vh contactslot en leest de tranponder-code in de sleutel)

-of het cotactblokje (=metalen plaatje met meerdere "verbrande" contacten iets verder onderaan het


Probeer eerst de reserve sleutel eens

tip: plak of bind de best werkende sleutel plat op het contactslothuis om de overbrug-afstand te vekleinen. Je kan dan de andere (of bijgemaakte sleuten zonder code) gebruiken om te starten.


Ik kan dat 'het Contactblokje' de twee metalen plaatjes (vol met 'contact-knobbeltjes) deze niet meer goed op elkaar krijgt. Deze worden 'One by One' door het omdraaien vd sleutel op elkaar gedrukt en schakelt op volgorde (via stuur-stroom kabels) diverse relais voor de hoofd-stroom in.

In ALLE gevallen kan de startmotor gewoon rondtollen maar de bougie vonkt niet omdat de stroom op het Ontstekings-circuit niet is bekrachtigd (

(deze info staat ook elders op deze site en ook id vwforums te vinden)

thijsbosmann (0), 9 jaar geleden

Goedemiddag,

Even het stof van dit topic afblazen. Ik heb hetzelfde probleem als jij met spontaan uitvallen, en heb een nieuwe krukas positie sensor opgehaald omdat de VAGcom ook deze melding gaf.

Heb jij zo nog enig idee waar de stekker zit van deze sensor? Ik heb ondertussen al een uur onder de auto gekeken maar ik kan hem nergens vinden en gelukkig kun je overal zo goed bij bij een V5 haha (NOT)

Ook heb ik de melding van circuit 30. Heb je dit al opgelost?

Hoor graag van jullie zodat ik hopelijk weer ZSM kan genieten van mijn V5...

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Zit bij een v5 aan de voorzijde van de motor, onder het inlaatspruitstuk.

thijsbosmann (0), 9 jaar geleden

Dus het inlaat gedeelte moet dan los om erbij te kunnen?

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Vanaf onder kun je er volgens mij ook wel bij, maar de stekker is wel lastig bereikbaar.

thijsbosmann (0), 9 jaar geleden

Zeg dat wel! Hahaha, ik heb niets kunnen vinden gisteren, vandaar dat ik de reactie van PO even afwacht! Wel top dat iedereen hier meedenkt met elkaar!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.