close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: Golf schakelt slecht

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 66kw

Hallo,

Ik heb een volkswagen golf 1.8 66kw automaat uit 1994.

Het probleem: Soms schakelt de automatische versnellingsbak heel slecht, pas bij veel toeren gaat ie naar de volgende versnelling terwijl je heel rustig optrekt, met heel rustig gasgeven schakelt ie pas bij 3000 toeren van de 1 naar de 2, dit gaat ook niet heel vloeiend. De versnelling die daarop volgt idem dito, maar van de 3 naar de 4 gaat echt met heel veel moeite, pas bij 5000 toeren gaat ie met een klap naar de 4.

Ik heb dit probleem al vaker gehad, zowel met een koude als warme motor. En zowel direct na het starten als na een rit van 30km.

Onlangs heeft de auto nog een grote beurt gehad waarbij de bougiekabels, rotor, verdelerkap en de ATF ( automatische versnellingsbak olie) met filters en al vervangen is. Het probleem heeft zich daarvoor ook al voorgedaan.

Op het moment dat de storing optreedt merk je dit alleen aan het schakelen, er gaat geen lampje oid branden. De automaat schakelt verder gewoon goed, het is sowieso geen verfijnde automaat, je merkt het altijd als ie opschakelt, we hebben hiervoor echter een volkswagen vento gehad, zelfde motor en zelfde automaat, nieuw gekocht, en die schakelde precies hetzelfde, dus de bak zou in principe gewoon in orde moeten zijn.

Ik heb geprobeerd om naar de dealer te rijden, maar er was echter geen monteur meer aanwezig, en de vorige keer dat ik erheen ben gegaan, nadat de storing heeft plaatsgevonden (storing was dus weer weg toen ik naar de dealer ging) konden geen uitsluitsel geven en zeiden dat het kwam omdat we toendertijd erg weinig kilometers reden (hooguit 3000km per jaar). Ik rij nu echter bijna 300km (waarvan 250km snelweg) per week en het probleem komt nog steeds voor.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Met vriendelijke groet,

Leon van Bergen

Geplaatst door

leon1988 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou het enigste wat je kan doen is het storinggeheugen van de bak uitlaten lezen want de olie hebben ze al ververst.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

16 jaar

Hallo

Volgens mij heb je een defecte speedsensor op de automaat.
Dit kan verholpen worden zonder de bak te demonteren.
groeten

Transmissies 0
badge

16 jaar

[quote=Transmissies]Hallo

Volgens mij heb je een defecte speedsensor op de automaat.
Dit kan verholpen worden zonder de bak te demonteren.
groeten[/quote]
Dat zou inderdaad kunnen, de automaat zou volgens jou dan denken dat ik bijv een kickdown doe, maar omdat ik dus weinig gas geef bokt ie in de volgende versnelling? net als bij een schakelauto, als je daar te weinig tussengas geeft bij het opschakelen dan bokt ie even?

Waar zit die speedsensor, en hoe duur is die eigenlijk?

gr. Leon

leon1988 0

16 jaar

Hallo

Er zijn er 2 en de ene zit aan de voorkant en de andere aan de achterkant.
Ze kosten ongeveer 50 euro per stuk.
Ik zou je eerst aanraden om een diagnose toestel aan te sluiten en te gaan rijden om te kijken welke sensor fout is.

Groeten

Transmissies 0
badge

16 jaar

Goed idee. Nu maar afwachten totdat de storing er weer is...

gr. Leon

leon1988 0

16 jaar

Ik heb nog een opmerking, vaak als het smorgens vochtig is geweest en ik rij weg, dan werkt de snelheidsmeter vaak niet meteen (blijft roerloos stilstaan) pas na een paar keer helemaal stoppen en optrekken geeft ie weer de juiste snelheid aan. Kan dit te maken hebben met de speedsensor van de automaat?

gr. Leon

leon1988 0

16 jaar

Hoi Leon,
heb dezelfde Golf gehad uit 1992.....ja het is dus zo dat er twee (!) snelheidssensors zijn (vreemd maar de motor en bak staan als unit los van elkaar).
Mijn km-teller deed het af en toe....daardoor heb ik de volgende kennis opgedaan.
Als je de kabels van de snelheidssensor van de bak haalt reageerde mijn Golf precies zoals jij nu ervaart! Dus.....kans groot dat dit het is, maar kan ook de electronica/bedrading erachter zijn natuurlijk. Ik dacht dat het verwisselen van deze snelheidssensor (in de buurt van de accu) niet zo heel makkelijk is, vaak roestig en ook met kunststof dacht ik, ik heb er niet uit durven draaien, maar voor een garage een peuleschil lijkt me. Echter! Haal de stekker er even af, en maakt het schoon b.v. met WD40 en druk hem weer goed erop, wie weet doet ie het dan. Laatst had ik een storingsmelding aan de automaat van mijn Nissan....even stekker los en vast...en..weg die storingsmelding. Soms kan ook de draad naar de snelheidssensor beschadigd zijn, ook omdat hij vlak bij de accu zit en door schuren kan hij bloot zijn geworden en ongewenst aarde maken.
Bij mij bleek de km-teller gek te doen doordat de andere sensor (in het midden achter de kop van de motor, als je voor de auto staat, gaan 2 grote draden naar toe). Deze kun je er echt zo uitdraaien, bijna met de hand, is ding van zo'n 5 cm lang en 2cm rond met groot schroefdraad. Kost 30 euro bij de dealer, neem de oude mee, hebben ze normaal op voorraad, want na een jaartje of 15 gaan ze allemaal wel kapot.
Of is het euvel al verholpen? (-:
Groet,
Kees.

jodokus 0

16 jaar

Hoi Kees,

Goede tip, ik zal er snel eens naar kijken, eerst even afwachten totdat het weer droog is..

Heb je het over een mechanische of electronische snelheidskabel? De bedrading rond het blok was sowieso al erg "stug" geworden, deze heb ik nu met speciale tape omgezwachteld.

Het euvel heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan, het komt sowieso niet vaak voor, op dit moment 1x in het half jaar gehad, zoiets.

Wat me wel opvalt is dat de automaat iedere dag een beetje anders schakelt, deze week dinsdag voelde je de auto nauwelijks schakelen, en de automaat liet zich ook veel soepeler doortrekken..

Ik heb vandaag wel gemerkt dat als je op het dashboard slaat (boven de snelheidsmeter dus) dan schiet de wijzer iedere keer een stukje omhoog...

gr. Leon

leon1988 0

16 jaar

Nee joh, auto's met mechanische snelheidskabels zijn echt oud en hebben dan ook geen sensor. De sensor geeft electrische impulsen. Dus met doe kabels bedoel ik gewoon de electrische draadjes....maar de stekker kun je er dus zo afhalen...en als ik je zo 'lees' moet je echt die stekker bij de accu (ergens 20 cm links van de accu en dan wat lager) los- en schoonmaken en dus de kabel eraanvast even bekijken op slijtage. En als je dus af en toe problemen heb je met je snelheidsmeter moet je zeker die sensor vervangen achter (de kop van) je motorblok, baat het niet dan schaadt het niet, eventueel vraag je even of ze er naar kijken bij de APK, want zo kom je eigenlijk niet door de apk....
Groet en succes,
vind zo'n 1.8 55kw heeeerlijk rijden. 1 van de weinige benzineauto's met kracht onderin en rustig lopend als een diesel, en met die automaat bloedsnel ondanks zijn 75 pk....en we hebben er in 10 jaar (tot zijn 17e levensjaar NIETS aan geahd op die snelheidssensor na...ja een uiltaatdemper/banden/remmen/accu en schokbrekers)

jodokus 0

16 jaar

De auto heeft pas geleden nog een APK keuring gehad, daar is die gewoon doorheen gekomen. De snelheidsmeter heeft alleen kuren bij een koude start en vochtiger weer.. Maar goed, ik zal dat ding eens nakijken als het beter weer is.

leon1988 0

16 jaar

Ik heb weer nieuws, na 4 storingen in de avond was het eindelijk raak in de morgen, de baas gesmst dat ik later kom en dus meteen naar de garage.

Er zijn 3 storingen gevonden:

kickdown schakelaar onlogische waarde
gaskleppotentiemeter onlogische waarde
massa probleem versnellingsbak

Aangezien ik bij een koude motor vaak last heb van terugvallen van de toeren, en een hoog verbruik ( 1 op 10) terwijl ik veel op de snelweg rij, heb ik het idee dat dat de gaskleppotentiemeter is, maar wie kan me uitleggen wat het precies is?

Maandag gaat de auto terug naar de garage en dan wordt alles doorgemeten... Ik hou jullie op de hoogte

gr. Leon

leon1988 0

16 jaar

De auto is vandaag naar de dealer geweest.

Volgens hun is het gasklephuis kapot, vervangen door een nieuwe kost €800,- wat ik dus niet zie zitten...

Ik heb het idee om een gasklephuis van de sloop te zoeken, maar ik moet wel eerst weten welke ik kan gebruiken, de Golf heeft een 1.8 liter motor met 8 kleppen en een automaat --> Welke gasklephuizen kan ik hierop zetten? Moet het persé van een Golf afkomen die OOK een automaat heeft?

Wordt het vervolgens gewoon een kwestie van monteren? of moet het ook ingeleerd worden?

Ik ken iemand die handig is met auto's dus het monteren en dergelijke verwacht ik geen problemen.

Als laatste vraag: kunnen hierdoor de storingen van de automaat zijn opgetreden?

gr. Leon

edit: het betreft de 66kw (90pk) versie, zit hier ook een verschil in?

leon1988 0

16 jaar

Sinds Juni rij ik eigenlijk al een hele tijd zonder echte problemen. Ik blijf de automaat echter nogal ruw vinden, vlak voor het opschakelen houdt de auto even in, en schakelt dan pas door, het komt allemaal niet zo heel vloeiend over. Met een koude motor heb ik het overigens helemaal niet, je voelt de automaat dan haast niet schakelen.

Als de auto op temperatuur is wil die ook niet echt helemaal vloeiend doortrekken, hij klinkt ook wat rauw.

Ondertussen heb ik ook een diagnose apparaat gekocht.

Twee storingen blijven terugkomen:

00660
00518

Dit zegt Gerrit speek over de 518 code:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...

Ik vind die omschrijving best kloppen, en heb ook een hoog verbruik, met moeite haal ik 1 op 10 met lange afstanden.

Wat is die G69 connector? en waar zit die?

gr. Leon

leon1988 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.