Beste Collega's,
Ik zit hier met een héél vervelend probleem waar wij de oorzaak niet van kunnen achter halen en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Het gaat om een golf V 1.6 FSI uit 2004, het probleem is dat de auto langzaam maar zeker steeds minder vermogen is gaan krijgen en inhoud.
Hij geeft foutcode *P0191 (brandstofverdeler druksensor buiten tolerantie) aan, nu heb ik natuurlijk eerst het forum doorzocht en internet om mogelijke oorzaken te vinden maar alles wat ik hier en op andere sites kon vinden heb ik geprobeerd maar zonder resultaat.
Het volgende heb ik vervangen:
-Brandstofdruk sensor (twee keer)
-Brandstofpomp + regelapparaat
-Brandstoffilter
De eerste keer dat ik de brandstofdruk sensor vervangen had kwam de foutcode terug en het probleem was niet opgelost de auto hield nog steeds in, daarna heb ik de brandstofpomp + regelapparaat vervangen maar dat hielp ook niet dus heb ik de brandstoffilter vervangen maar ook zonder resultaat.
Ik heb de sensor die op de brandstof leiding zit ook gecontroleerd maar die werkt goed, ik had geen opties meer en had gehoord dat ik misschien de verkeerde druksensor had geplaatst dus ben ik na de volkswagen dealer geweest met mijn oude druksensor en heb ik een nieuwe besteld via het onderdeel nummer en deze sensor ook weer geplaatst maar ook zonder resultaat de foutcode komt direct terug en de auto heeft nog steeds niet zijn vermogen terug.
Ik heb de auto na een collega bedrijf gebracht om hem eens goed uit te laten lezen en hun zeiden dat er geen druk op de benzine staat waardoor die in de noodloop gaat.
Ik lees dat meer mensen met dit probleem zitten en er niet uit komen is er iemand die weet wat de oorzaak van dit zéér vervelende probleem is want wij hebben geen opties meer.
Met vriendelijke groet
Bart.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gaat deze foutmelding over de lagedruk of de hogedruk sensor?
Als het de lagedruk betreft (dus opvoerpomp in de tank) dan het ook daarin zoeken, in dat circuit. Als het de hogedruk betreft dan alsnog kan er een probleem zijn met de lagedruk toevoer (dus weer de pomp in de tank en alles wat daaraan zit, hogedrukpomp krijgt dan immers ook te weinig) maar dan komt er ook bij dat de hogedrukpomp zelf ook stuk kan zijn of de aansturing hiervan of de mechanische aansturing hiervan (plunger van de pomp of de nokken nokkenas).
Je zou eens de brandstofdrukken van lage en hoge druk eens moeten meten of die wel overeen komen zoals ze horen. Ik heb wel vaker gehad dat alle drukken (tijdelijk) juist zijn maar dan toch een probleem in de hogedrukpomp zelf.
Ook moet je controleren of de hogedrukrail wel z'n druk behoudt als je motor uit zet, deze moet een lange tijd rond de 40-50 bar blijven staan, als deze gelijk zakt dan lekke verstuiver of lekke pomp.
Wat ook wel vaker voorkomt is de 1e en 2e katalysator die inwendig losraakt met vermogensverlies als gevolg maar dan krijg je niet deze foutmelding maar voor het geval je meerdere problemen tegelijk hebt...
Best Richard,
Bedankt voor je reactie, het gaat hier om de hogedruk sensor die onder het kunstof inlaatspruitstuk zit.
De brandstofpomp in de tank + regelapparaat heb ik al vervangen + de brandstoffilter maar zonder enig resultaat.
Ik heb van een collega bedrijf die de auto eerder ook had uitgelezen gister vernomen dat hun vorige week een soort gelijk probleem hadden met een volkswagen passat, daar bleek uiteindelijk een nok van de nokkenas versleten te zijn waar door die stationair netjes op 50 bar bleef maar zodra je gas gaf zou die 180 bar moeten zijn maar dan bleeft die hangen 50 bar vanwege de versleten nok.
Ik ga de nokken en nokkenas eens controleren of die niet versleten zijn, want zoals jij ook zegt wordt de hogedruk pomp aangedreven door de nokkenas dus als die versleten zijn zou dat inderdaad het probleem kunnen zijn en anders ga ik de hogedrukpomp eens controleren.
Je hebt het over meten van de hoge en de lage druk maar hoe doe ik dat ?
Met vriendelijke groet
Bart.
10 jaar
Je kan dan die drukken meten met de testkast via de meetwaardes, je ziet dan wat beide druksensoren meten/aangeven. Die nokken zou kunnen maar heb ik zelf nog nooit meegemaakt bij deze motor.
Als het echt een druk probleem is dan verdenk ik de hogedrukpomp. Maar ik kan niet zien wat de storing precies zegt, hij zegt volgens jou "buiten tollerantie" maar is dat dan de druk of is dan een elektrische storing? Bij het tweede ligt het aan de bedrading of in ieder geval iets elektrisch.
Tja, met een EOBD/OBD2 scanner kun je - als er al data wordt getoond - niet alle benzine-drukken zien.
Je kunt er zeker niet de gevraagde druk mee zien, dus afwijkingen zijn moeilijk te vinden.
Je zult iemand met VCDS moeten vinden of het laten doen door een professional met de juiste apparatuur.
Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.
Natuurlijk zijn alle oplossingen altijd welkom.
10 jaar
is hier ooit de oorzaak van gevonden?
Heb hier een touran 1.6 fsi met precies hetzelfde probleem.
Is hier de oorzaak van gevonden? hier hetzelfde probleem ook met een touran 1.6 fsi... motor loopt onregelmatig, misfire in cilinder 2,3 3 en 4. lage druksensor storing op benzine. motor loopt op gas met een hoog toerental goed, stationair slecht. Op benzine komt het toerental moeilijk op gang. iemand ervaring mee?
6 jaar
Heren, hier hetzelfde probleem golf 4 1.6 Fsi 2003.
Bij meerdere garages langs geweest en uitgelezen maar komen allemaal met verschillende oorzaken.
-Hogedruk benzinepomp
-Brandstof sensor
-Inlaatspruitsuk
Kan iemand mij hier misschien helpen?
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar