Hallo beste mensen,
Ik hoop dat iemand de rust kan nemen om mijn VERHAALtje door te lezen.
Ik heb een golf3 gti uit 96' met een "drukstift" ipv "druklager" koppelingssysteem.
Uit mijn prise as van de versnellingsbak komt een drukstift die als je de koppeling in trapt tegen een drukplaat aan komt die op zijn beurt de drukgroep indrukt.
Ik heb een AGG motor en een CHE versnellingsbak.
Nou heb ik al 3x het probleem gehad dat die "drukstift" de "drukplaat" doorboord waardoor ik dus niet meer kan ontkoppelen/koppelen, en de bak er elke keer af moet halen om die plaat te vervangen waarbij ik ook elke keer de koppelingsset vervang ivm schade opgelopen van losse metalendeeltjes van de plaat,die alles beschadigen, maar goed ik ben gelukkig monteur en dat lukt me allemaal wel ik zit er alleen wel mee dat ik het probleem niet kan vast stellen ik kan geen echte oorzaak vinden!
Nu heb ik dus de koppelingsset vervangen (koppelingsplaat,drukgroep,drukplaat) ik heb de drukstift al 4x vervangen door een nieuwe, ik heb al 2x het druklagertje + het gaffletje achterop de bak vervangen (achter het groene dekseltje) ik heb de koppelingskabel al 2x vervangen (zelfstellende) vrije slag alles is goed, hij koppelt super licht.
MAAR, als ik bijvoorbeeld van zijn 1 redelijk vlug overschakel naar zijn 2 en de koppeling op laat komen dan pakt ie hem pas naar een seconde terwijl ik me voet allang los heb. (klap krijg je dan, alsof je niet kan schakelen haha) als ik echter rustig schakel rustiger als normaal dan is er niks aan de hand maar dan moet ik wel een seconde wachten om de koppeling op te laten komen, terwijl de auto allang in de versnelling staat.
en ik heb zelfs al 3x een andere versnellingsbak geprobeerd gewoon die eronder hoort.
nu kan ik het probleem van het doorboren voor zijn omdat op een een of andere manier me drukstift naar ongeveer 50x koppelen krom geduwd word en het voelbaar is in me koppelingspedaal die trilt namelijk hoe harder ik ga rijden hoe harder hij trilt, (geen gas is niet trillen) ik voel hem al trillen op het vrije slag gedeelte door tot onderin.
ik durf nu ook met 100% te zeggen dat als ik nu me drukstift demonteer en op de werkbank leg deze weer krom is.
krom als een hoepel is overdreven maar als ik hem op een vlakstuk leg en ik rol hem heen en weer kun je het zien.
Wat een gedoe! ik vind sleutelen leuk maar ook dat heeft zo zijn grenzen ik heb zowat alles vernieuwd (meerdere malen) en er zit zowat niks meer tussen wat ik niet heb vernieuwd.
Me vliegwiel is het enige wat ik niet vervangen heb maar die ziet er gewoon goed uit.
niet verbrand, schoon en recht
Ik rijdt absoluut niet met me voet op het pedaal.
ik zit er doorheen ik weet het echt niet meer.
Hoop op mensen met ervaring hiermee.
mvg Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Michel die drukpen moet met die koppeling mee kunnen draaien. Als dat niet kan wordt het een boor. Achter die grote ronde deksel waar de koppelinghevel draait zit een druklager . Deksel tik je er met een beiteltje uit en als het moet is het nog bruikbaar. Als je om dat lager uit gaat neem die deksel dan ook even mee.en een niewe drukstift. Die hevel en dat drukhefboompje kunnen maar op EEN manier weer in elkaar dus FOOLPROOF. Groeten. Doe ook een beetje molycote op de stift aan de kant van de koppeling.
Punt,
ik heb dat druklagertje (zwarte) al 2x vervangen dat drukhefboompje ook en de drukpen al wel 4x vervangen (340mm lang) en ik weet dat die drukpen mee moet kunnen draaien maar hoe controleer ik dit?
ik ga er vanuit dat als ik alles nieuw heb van de dealer en het op de juiste manier monteer , de drukpen gewoon meedraait.
en ik weet zeker dat ik alles op de goede manier heb zitten want het kan idd maar op 1 manier.
mijn vraag is ook of die drukstift vast in dat druklagertje moet zitten, als je hem bv aan de kopsekant eruit trekt want de mijne klemt er wel in maar niet dat ie vast zit, ik vraag me daaroom ook af hoe die drukstift word terug geduwd als je de koppeling los laat neemt dat druklagertje hem dan mee naar zijn rust stand?
mvg
Dat terug drukken doet die koppeling zelf, daar zit kracht genoeg in. Denk toch dat de bak er (even ) af moet. Waar de pen de bak uit komt zit een keerring en een bronzen busje. Ik denk dat daarom de pen mee blijft draaien. Dat druklager heb ik meerdere malen vervangen omdat het in elkaar gedrukt was. Kijk of die drukstift ter hoogte van die keerring beschadigd is en of wel soepel draait. Zijn ook beide centreerbussen aan de bak nog aanwezig !!!!!! Groeten.
Hmm, die keering en dat bronzen busje heb ik nog nooit vervangen, die zitten dan in de prise as ?
En die pen moet toch meedraaien? je zegt: "Ik denk dat daarom de pen mee blijft draaien"
ik heb 2 van die pennen thuis liggen en heb deze zojuist gechecked op beschadigingen, wel krom maar geen beschadigingen te zien van evt harde materialen.
Maar elke keer als ik er een nieuwe pen/drukstift in zet en ik kijk vanuit de kopse kant in de bak (kant van deksel zeg maar) dan zit die pen niet in het midden die hangt dan een beetje je kan hem op en neer bewegen zeg maar tot wel een halve centimeter is dit normaal? en dan monteer je het zwarte lagertje en kleine gaveltje en hopen dat de drukstift recht zit, tenzij je de drukstift via de prise as monteert dan kun je hem wel controleren daar heeft hij bijna geen speling, want dat gat is veel kleiner dan aan de druklager kant.
En welke centreerbussen bedoel je?
dank mvg
Vraag bij VW wat je nodig hebt om dat op te lossen . Om dat busje er uit te halen sneed ik daar schroefdraad in en met een draadeind als slagtrekker haal je het er uit. Die pen moet met de koppeling mee draaien maar bij jou dus duidelijk niet . Dat de krukas en primaire-as in lijn staan zitten er 2 plaatstalen bussen in de omtrek van de bak. Als ze er niet inzitten kan dat een oorzaak zijn dat die drukstift buigt. Dat keeringetje zorgt er voor dat er geen olie bij de koppeling komt en de stift mag niet in dat gat rammelen. Maak er studie van en succes.
lijkt idd alsof het een en ander niet goed uitgelijnd is en dat de stift niet mee kan draaien. Dit kan komen doordat het druklager zijn werk niet goed doet (of dat de stift onder belasting niet wil draaien)
14 jaar
[quote=Punt]Vraag bij VW wat je nodig hebt om dat op te lossen . Om dat busje er uit te halen sneed ik daar schroefdraad in en met een draadeind als slagtrekker haal je het er uit. Die pen moet met de koppeling mee draaien maar bij jou dus duidelijk niet . Dat de krukas en primaire-as in lijn staan zitten er 2 plaatstalen bussen in de omtrek van de bak. Als ze er niet inzitten kan dat een oorzaak zijn dat die drukstift buigt. Dat keeringetje zorgt er voor dat er geen olie bij de koppeling komt en de stift mag niet in dat gat rammelen. Maak er studie van en succes.[/quote]
Punt,
Ik ga die keering en dat busje vervangen, dus ik haal de bak er maar weer onderuit voor de 5e keer maar goed ik wil het wel per se goed hebben, ik zal op die centreer bussen letten al weet ik niet precies wat je daarmee bedoelt.. hartelijk dank alvast voor je reacties..
ik heb nog een vraagje: Wat is nou de juiste manier/methode om een zelfstellende koppelingskabel los te halen van bak.. iets met 5 keer koppelen en dan gaffel omhoog halen ofzo? ik gooi hem altijd maar gewoon onder los en hopen dat de steller nog werkt.
mvg Michel
Je bent die busjes dus nog nooit tegen gekomen !!! Het is een gerold stukje plaatstaal. 15mm lang. In de bak en in de motor zitten twee te grote gaten waar ze in passen. Tik ze in het blok dan kan daar het stofblik aan blijven hangen (als je mazzel bent). !!
O ja die kabel .... Halverwege die kabel zit een soort van lus met 2 ogen waarmee je de kabel in de korte stand kan fixeren. Soms is die niet meer aanwezig en moet je een list verzinnen. Bindstripjes zijn een oplossing. Als alles in rust staat kan je de koppelinghevel aan de bak zo een stuk naar beneden trekken !!! Dan kan je ook de buitenkabel indrukken en vast zetten. Even hobbieen . Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar