Dag mensen,
zelf zoek ik naar een andere auto waar ik weer wat mee vooruit kan. Nu heb ik een 1992 VR6 gezien met +/- 160K op de teller (NAP erbij).
Waar moet ik bij deze auto's op letten als ik ga kijken? En dean bedoel ik vooral dingen als distributie, specifieke eigenaardigheden, onderhoud, etc.
Ik zoek een betrouwbare(!) auto die ruim genoeg is voor 2 met bagage, in onderhoud niet TE gek is en waar je zelf met beperkte middelen ook wat aan kan doen.
Nu heb ik een Clio 1,8 16V (te koop!!) en naast dat die wat te klein en rumoerig is, is er zelf ook erg weinig aan te repareren omdat je nergens bijkomt.
Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen, want liever koop ik dan een 1988 Jetta dan dat ik dit koop en er financiëel op leegloop. +/- 35.000 KM per jaar, gemiddelde tot snelle rijstijl (met respect voor materiaal)
Dank alvast!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een 92 er vr6 staan nou niet bekend om betrouwbaar, het zijn immers de eerste uitvoerings met v6 motor.
de distibutie ketting is een zwakpunt, net als de bij behorende spanners.
koprevesie komt ook vaak voor.
let wel, de meeste van deze bouwjaren is flink mee getrapt, immers ze zijn al een aantal jaren betaalbaar, ook voor de jeugd!
de beste golfjes zijn na bj 93/94 hierbij zijn enkele modificaties toegepast, maar natuurlijk zitten daar ook rotte appels tussen.
en een 92 er kan een hele goede auto zijn, maar het blijft een risco.
maar met een jaar kilometrage van 35.000km koop je toch geen vr6? deze zijn allerminst zuinig.
is een tdi niet een optie? een golfje 3 tdi koop je voor ongeveer het zelfde geld als een mooie vr6, een andere chip er in en aan vermogen ook geen gebrek.
ben met je eens dat het prachtige geluid van een vr6 niet goed te maken is door een dieseldreun, maar met deze tijden is het bijna niet meer mogelijk om een dergelijke vr 6 te rijden.
maar met een gebruikte geld altijd, hoop op een flinke portie geluk en het kan gerust meevallen.
succes
Nu heb ik een Clio 1,8 16V (te koop!!) en naast dat die wat te klein en rumoerig is, is er zelf ook erg weinig aan te repareren omdat je nergens bijkomt.
Wat dat repareren aan gaat is die VR6 ook een kleine ramp......
Degene die jij wilt kopen is alleen geld waard als de distributieketting bewijsbaar vervangen is. Zo niet, laten staan want dan is ie er aan toe. Er is er tot 1996 niet een die de twee ton met een ketting haalt. Hierna is het een stuk beter, alle onderdelen van de D-ketting zijn gemodificeerd.
alex, kijk eens op www.vr6specialist.nl, ga naar de rubriek faqs.
dit is een vakman wat betreft vr6 motoren van vw, hier staan alle zwakke punten van de vr6 op, en dat zijn er nogal wat!
doe er je voordeel mee.
35000km per jaar en dan een vr6?
dan 1 op gas zeker?
anders kun je het beste kijken naar een 110pk tdi in een golf 3
die chippen en je zit ook zomaar op ongeveer 150pk
19 jaar
ok, dat zijn de tips die ik nodig heb !! Dat van die KM's is mijn grootste probleem niet.. Ik kijk ook naar diesels inderdaad maar het sportieve hart blijft ook kloppen he :-) Maar slechte sleutelbaarheid en rotte motoren zijn een definitieve NO.
Voor mij een 'lekker laten staan' dus. Maarrreehhh.. een golf III TDI voor 4000 ¤ heb ik niet echt veel gezien nog
THX!!!!
Alex denk dat je voor 4000 genoeg type 3 tdi's kan vinden, een type 4 koop je immers al voor 5/6, en het verschil tussen 3 en 4 is levensgroot vooral qua afwerking
qua betrouwbaarheid is een golf 3 beter, qua roestvorming kun je beter een golf 4 kopen.
alles heeft zijn voor en na delen.
Let bij een type 3 idd even op de dorpels, recht onder de voordeurstijl, zijn vaak verrot doordat een of ander onverlaat van een apk boer de steunen van de brug of garagekrik hier heeft geparkeerd. Dorpel drukt dan wat in, naad gaat open staan en het roestspook krijgt kans de boel lekker krokant te maken.
verder verrotten de achterkleppen ook, komt door verstopte waterafvoergaatjes.
achterklep in de hoeken van het raamrubber onder toevallig??
klopt daar bij het raam van de achterklep roesten ze ook, is bij de latere versies opgelost.
ok, brandhout dus.. Nou was ik al afgehaakt bij 'slecht zelf te onderhouden' dus we zoeken lekker verder..
Nogmaals thx allemaal!
nou alex dat gaat wel er ver. iedereen weet dat ik n BMW mens ben en een vr6 vindt ik een overschatte motor, maar n golf 3 is gewoon een goede auto,en wat bedoel je met "slecht zelf te onderhouden?" een type 3 onderhouden wijkt niet echt af van bijv een megane onderhouden,om maar eens een wrak van een auto te noemen, en alex jij verdiende toch de "pro" status?
Ik ben op de hoogte van te gemiddelde VR6 aanbod,weet dat er veel import wrakken staan met rommelige stationairloop.
Ben geen golfliefhebber maar zon ding als brandhout afwimpelen gaat te ver, met name gezien de alternatieven. Kun je rustig kopen, en geen enkele auto kan roest voorkomen als je verkeerd op de brug zet, dus das geen goed aankoopargument. Als je zoekt naar een auto waar niemand wat over te zeuren heeft moet je
1) je budget vertienvoudigen of,
2) een onbekende auto kopen
persoonlijk denk ik dat je professioneel genoeg bent om in te zien dat elke auto wel wat heeft, maar een golf ZEKER niet minder is dan vergelijkbare auto's.Zelfs een toyota van die periode is weleens iets kapot aan ( radiateur).
succes
EVO
precies! met een beetje geld in de zak is er best een frisse te koop! zelf in nederland..
paul,
Toch is een frisse VR6 van 1992 net zo zeldzaam als een Hebmüller cabrio kever..... Of ik moet hebben zitten dromen.
Tuurlijk zijn er ook knappe, maar die kun je met een lampje zoeken en ze zitten zeker in het duurdere segment.
Ik heb in het verleden al behoorlijk wat VW's verkocht. Een TDi durf ik best met BOVAG-garantie te verkopen. Kost hoogstens een luchtmassameter. Een VR6 verkopen met garantie staat gelijk aan russisch roulette. Ik moest er een aantal inruilen die ik steeds zonder garantie heb verkocht, en de klant daar ook nadrukkelijk op gewezen heb. Toch naderhand altijd gezeur gehad omdat er van alles kapot ging. Als ik er weer eens eentje inruil vliegt hij meteen naar de handel!
het ging hiet niet alleen om VR6, weet zelf ok dat dit geen garantie-waardige auto is, we moeten collectief weinig geld bieden voor die dingen want volgens de petjes-dragende eigenaren zijn t altijd " perfecte liefhebbers auto's " helaas durf je soms niet helemaal eerlijk te zijn tegen zo'n jongen als t om inruil gaat omdat ze m zelf voor teveel geld gekocht hebben bij foute zaken en ook nog eens voor een fortuin aan leleijke spoilers en lampen erin gestopt hebben, maar daar hoeft de bonafide handel niet de dupe van te worden, pech voor de eigenaar die m inruilt maar ze zijn gewoon weinig waard, niemand met een normaal bedrijf zit te wachten op zo'n rampending . maar toch moet je m vergelijken met n astra gsi, CRX, clio 16V enz en die zijn toch vaak ook beroerd ( koppaking bij alle genoemden) dus ist niet helemaal eerlijk. Bedoelde dat n golf 3 een prima ding is. ( en btw paul, we kunnen t dus ook eens zijn!!! haha nwe ervaring :-)
oké alles kan stuk! praten we hier over VW die een misser heeft gemaakt? met deze techniek...
of zou het te maken hebben met de bestuurder zelf (jeugd) die hem de nek weet om te draaien!
paul,
iedereen heeft een geldig punt!
Het gaat mij erom of het een leuke dagelijkse auto is. Gezien het gegeven dat ik geen eigen ruimte heb om te kunnen sleutelen en de verhalen die ik hierover gelezen heb is het voor mij dus brandhout.
Natuurlijk is een willekeurige GolfIII geen rommel, maar ik zit niet te wachten op wéér zo'n auto waarbij je andermans ellende koopt. Die clio van me (220K met originele motor trouwens) is daar ook zo'n voorbeeld van.
Zelf heb ik een zwak voor BMW (Evo; vriend!!hahah) en voor auto's waar je lange afstanden snel en comfortabel mee kan afleggen. Vandaar dat ik altijd interesse heb in 'snellere' auto's.
In ieder geval gaat deze specifieke VR6 aan me voorbij en ga ik morgen braaf kijken naar een GolfIII GL. Daar kan ik denk ik helemaal geen buil aan vallen dus denk dat dat het maar wordt..
Voor de geïnteresseerden; 3 drs VR6 (nederlander) zonder troep erop geschroefd en zelfs de goeie velgen er nog op. Staat in Heerenveen. Redelijk net en origineel ogende auto.
paul, we praten hier zeker over een misser van vw met deze techniek.
deze vr6 is gemaakt voor snelheid en power, dat kan hij dus niet hebben.
de bestuurder zal er zeker invloed op hebben, maar deze auto is er voor gemaakt dus moet het zeker aankunnen.
en hij heeft bewezen dat niet te kunnen, lijkt mij dat vw dan een steek laat vallen(zoals wel vaker).
Hmm.. ik schaar me toch achter Paul en EVO in deze (met respect voor je mening Arie) want dit soort auto's vallen vaak ten prooi aan mensen die onkundig zijn en geen gevoel voor techniek hebben. Dus ook geen respect voor warmrijden of onderhoudsintervallen.
En dan is alles stuk te krijgen, JUIST de sportieve auto's omdat deze motoren dichter op de grens opereren van wat mogelijk is.
idd, het bovenstaande niet te vergeten!
dan zijn er dus meer fabrikanten die ZEER slechte auto's op de markt zetten! evo gaf ook al een hint...
CRX.. CLIO 16v..VW TDI..GSI..CALIBRA..VR6..ECT,ECT, stuk voor stuk risico auto's..
allemaal typy's auto's waar de jeugd voor valt! en vervolgens raggen ze hem schoon af..
en dan maar zeggen dat de fabrikanten slechte auto's op de markt zetten...
dit is eigelijk geen terechte beoordeling op een merk..
mijn mening is, de gebruiker heeft de levensduur van zijn/haar auto zelf in de hand!
paul,
soms gaat het wel hard, maar KAN het niet hard. Maar ja , om nou met zn allen in een simpel 1.6tje te gaan rijden, no way. gewoon goed zoeken, kosten aan een auto heb je altijd alleen begin met een goede basis.
ps Alex waarom geen E36 318is? fijne motor, weinig problemen t.o.v 6 cilinders en toch normaal brandstofverbruik,alleen rubbers achteras vaak slecht en veel importexemplaren. motorkarakteristiek lijkt meer op die van een E30 M3 dan op die van bijv een 325i !! echt een vaak onderschatte wagen
EVO; ik zoek een E30 318is of een E21 323i. E36 is me nog ff boven het budget.
318is motoren; waar moet ik op letten? Distributie begreep ik, maar nog meer?
Ow; een E30 320is mag ook :-)
320is moeilijk t vinden, is een handelaar die ze uit italie haalt,adverteerd er ook mee op marktplaats, naar mijn mening redelijke tot goede exemplaren.
Typische E-30 dingen:
draagarmbussen vóór ( volgens mij hele arm vervangen)
roest onderste gedeelte achterschermen onder a. bumperhoeken
trilling in stuur rond 80m/u (stuurkogels of stuurhuis)
"zingend" differentieel
bout van dynamo trilt soms los
motorsteunen ( vooral bij 16V's, hoorbaar als je de motor afzet met kap open, soort bonkend geluid door trilling uitschakelen motor
Checkcontrol kapot, kapot aan het gaan of net kapot geweest
succes
EVO
top EVO, Thx!!!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar