Volkswagen Transporter: Grijze rook stationair en bij gas geven wordt deze wit.

Bouwjaar: 2001, Motorcode: ABL

We hebben hier een auto staan die is warmgelopen (Waterpomp defect).

Na starte ontzettend veel witte rook uit uitlaat.

Kop gedemonteerd bleek deze gescheurd te zijn.

Kop vervangen.

Nu blijft de auto nog steeds roken niet meer zoveel als voorheen maar toch nog veel te veel.
Brandstof pomp is afgesteld.

Als de auto stationair loopt dan is de kleur van de rook grijs maar als je gas geeft kleurt deze langzaam naar wit.

Zou dit aan een defecte injector kunnen liggen of zou het onderblok gescheurd zijn,

Weet niet of dit vaker bij deze motoren voorkomt.

jossnijder

Geplaatst door jossnijder (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Verbruikt hij nu ook olie of koelvloeistof ? Injectoren verdenk ik niet als eerste..

Heb je ook al eens compressie gemeten ?

Ik neem aan dat de kop die er nu opzit wel in orde is..

Gr Stefan

jossnijder (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb hem maar een minuut of 10 laten lopen.

In die tijd is het koelvloeistof nivo niet gedaalt.
Evenals het olie nivo.

Compressie heb ik na vervanging van de kop niet meer gemeten.

Er zit nu een nieuwe kop op mag dus wel aannemen dat deze in orde is

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rij er maar eens een stuk mee, en kijk of het roken dan minder word, het kan zijn dat er nog olie of koelvloeistof in de uitlaat terecht is gekomen, en dat is er niet na 10 min stationair lopen uit.

Als het olie niveau al na 10 min gezakt zou zijn, zou het helemaal niet goed zijn, dat zul je zien na een paar 100 km rijden.

jossnijder (0) PRO, 14 jaar geleden

Net een stuk wezen rijden maar niet verder dan een km of 3 gekomen.

In het begin liep hij goed roken leek wat minder te worden.

Totdat op eeens het toerental vanzelf omhoog schoot.

Auto van contact gezet echter zonder resultaat.

Auto snel in de versnelling gezet en koppeling laten komen met voet op de rem toen sloeg hij wel af.

Auto afgesleept en vloeistoffen gecontrolleerd koelvloeistof is nog in orde olie stond nu bijna op minimum.

Slang tussen de turbo uitgehaald deze is helemaal nat van de olie.

Schoongemaakt en de auto weer proberen te starten.
Met veel moeite lukte dat maar motor maakt nu een ratelend geluid.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Niet meer starten, hij loopt op zijn eigen olie! Je komt zowiso het inlaattraject aan het schoonmaken, Het probleem kan een defecte turbo zijn, of de zuigerveren/olieschraapveren zijn het probleem vanwege het warmlopen..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nog verder gekomen met de auto ?

jossnijder (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb een cilinderlektest gedaan en bij de middelste 2 cilinders heeft hij grote lekkage naar het carter in.

Klant heeft besloten om de motor niet te repareren maar een ruilmotor te laten monteren.

Bedankt voor de reacties.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.