vanaf september rij ik met veel genoegen in een passat variant (1.9tdi 66kw AHU motor)bj 2000 maar laatste weken hoor ik een zware bromtoon als ik vermogen vraag.Ook bij gas loslaten in de hogere toeren tussen de 2500-3500 RPM is dit erg hinderlijk. Eerst verdacht ik het uitlaat systeem na controlle op de brug kon ik uitwendig geen afwijkingen ontdekken,tevens achter beplating onder motor gekeken of slangen van en naar intercooler en naar luchtfilterhuis niet gescheurd waren, dit omdat ik nu het turbo systeem verdacht kortom alle slangen ook de vacuum slangen zijn heel.Auto rijd goed trekt goed start goed alleen bij temperaturen onder de 2 graden loopt hij ongeveer 2seconden op drie poten. Verder ter info de EGR klep is afgesloten.
Wie helpt mij op weg zelf sleutel ik al 40 jaar aan BOEINGS 747 vlietuigen en onderhou mijn auto altijd zelf maar ben nog niet zo bekend in het TDI gebeuren hopende op wat reacties bijvoorbeeld van de echte kenners zoals Paul Kelder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is een beetje flauw, maarrrr.... je sleutelde toch niet aan Boeings van El Al....?
heb je ook op de dempers/ kathelisator een klap gegeven om te kijken of het binnewerk niet los ligt? zo niet, doe dit even dan... (uitlaat systeem komt ook nergens tegenaan?!)
en kijk oook eens na of de plastic lichtbuizen niet ergens tegenaan liggen/ hebben gelegen (hou rekening met het kantelen van je blok bij het rijden, bij het zoeken naar de oorzaak.)
mvg
Voorste motorsteunen stuk kan ook nog, die dingen zijn vloeistofgevuld. Als ze stuk zijn hangt er rode derrie onder de bevestigingsmoer aan de onderkant.
hallo Harry Dok bedankt voor je reactie ik verdacht zelf ook de motorsteunen heb deze bekeken toen ik op de brug stond ze waren droog geen rood oliespoor bij rechter ook goed onder de hoes gekeken
18 jaar
hallo gerrit
soms komt het voor dat het flexible stuk van de voorpijp vast kan zitten, ook dit geeft een iritante brom,
paul,
Blijegeit bedankt voor je reactie uitlaat is geheel vrij ik verdacht ook als eerste het uitlaat systeem ik zal van de week je advies opvolgen toch denk soms of het niet aan het vliegwiel kan liggen vooral ook omdat er ook een lichte trilling in de pendalen voelbaar is en ik het idee heb dat deze langzaam maar zeker iets erger wordt. Is dit trouwens een tweemassa vliegwiel KM stand 200.000 ik hou je op de hoogte
18 jaar
gerrit..
het 2-massavliegwiel is niet de eerste verdachte, indien de motor goed op tempratuur is en de motor niet voelbaar op 3 cilinders lijkt te lopen (schudden) bespaar je dan de moeite tot het gaan vervangen van dit toch kostbare onderdeel...
paul,
Paul bedankt voor je reactie ik zal het flexible stuk eens bekijken is dit nog gangbaar te maken als dit vastzit? De problemen zijn begonnen op de terugreis vanuit portugal ik heb toen iets onder de auto gehoord net een hand grind wat je hoorde volgens mij lag er niets op de weg. Zou het kunnen zijn dat de katilisator toen leeg geblazen is vanaf dat moment maakt hij een ander geluid het viel mij het eerst op bij gas loslaten tijdens kruissnelheid zeg maar als de moter in zijn compressie hangt het klinkt dan net alsof er lucht ontsnapt en soms prutteld het wat na in de uitlaat de bromtoon was toen nog niet zo hevig als nu alvast bedankt.gerrit
18 jaar
hallo gerrit..
het flexible stuk is zeker wel weer soepel te krijgen door hem voorzichtig heen en weer te bewegen, overgens ik verwacht niet dat door één klap onder jou auto de kat is leeg geslagen..
paul,
Gerrit, wat ook nog mogelijk is: een stuk keramisch materiaal dwars in de katalysator. Dan kan er namelijk bijna geen uitlagas doorheen stromen. Ook verandert je geluid van de uitlaat dan. Zou maar even een paar tikken tegen de kat geven om te luisteren of er losse delen in liggen.
Hallo allemaal vanmiddag heb ik op advies van paul het flexible stuk gangbaar gemaakt,nou dit was wel nodig in het begin dacht ik dit lukt nooit zo star was het maar na lang aanhouden kwam er toch weer wat ruimte in de gevlogten stalen bepansering en ik moet zeggen paul had gelijk de auto rijd weer met zijn vertrouwde geluid, zag ook dat de twee leidingen naar de verdamper tegen elkaar lagen te jutteren gelijk de loop iets verlegd. Iedereen bedankt voor het mee denken en paul vooral jij bedankt top hoor vr gr gerrit
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar