Volkswagen Golf: Hard bonkend geluid na loshalen en terugzetten veerpoot

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Vorige week heb ik mijn veerpoot los gehaald om de rubbers etc. na te kijken en schoon te maken waarna ik de veerpoot terug heb gezet. Ik wist toen niet dat je de auto opnieuw moet uitlijnen nadat je de veerpoot los hebt gehaald, de auto trekt nu dan ook iets naar links.
Ik heb de veerpoot er weer goed strak aangezet met de bout om dat imbusje.
Nu heb ik het volgende probleem: toen ik gister een stukje een beetje fel had gereden hoorde ik toen ik door de bocht ging opeens een hard bonkend geluid, nu maakt ie steeds bij elke bocht een bonkend geluid, het maakt niet uit welke richting.
Mijn vraag is: kan dit geluid weggaan wanneer ik de auto laat uitlijnen? Of is er toch wat anders kapot gegaan? Kan het komen doordat ik niet dat speciale gereedschap van VW heb gebruikt om de veerpoot los en vast te maken? Want wat me wel opvalt is dat de veerschotel aan de kant waar ik hem los heb gehad hoger zit dan aan de andere kant, ik heb gelezen dat je met een dopje van VW dat busje om dat schroefdraad vast kan draaien waardoor je meer schroefdraad hebt om de moer erop vast te zetten, misschien dat ik dat moet doen?

Alvast bedankt!

tommy058

Geplaatst door tommy058 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij ben je een paar onderdelen vergeten te monteren.
kijk maar es in die emmer war alles wat over was in is gegooid.

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Ik weet zeker dat ik alles goed vast heb gemaakt, ik had geen onderdelen over. Dus of ik moet de veerpoot vastmaken met het speciale VW-gereedschap of ik moet de auto laten uitlijnen (wat sowieso moet) of er is iets anders kapot, maar dat laatste lijkt me sterk omdat het plotseling begon met bonken.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

je veerpootlager zal dit gebonk-geluid wel veroorzaken.

heb je de complete schokbreker uitelkaar gehaald ?

Stefan

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

Tommy je moet inderdaad het schroefdraadbusje terug aandraaien. Dit busje drukt de veerschotel bovenop de veer vast op de rand van schokdemper-zuigerstang, meestal bij het losdraaien van de bovenste moer gaat ook het busje mee los.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

en de bump rubbers,zijn die weer terug geplaatst?

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Ik heb alleen de veerpoot eruit gehaald, ik heb hem niet uit elkaar gehaald, dus de veer en de schokbreker heb ik niet los gehad. Voor de rest heb ik alles gewoon teruggeplaatst zoals ik het eruit heb gehaald. Ik hoop dat wanneer ik morgen de boel goed vast heb het bonken over is.

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Nou, ik heb dat busje vast gedraaid en toen de boel weer stevig vastgezet, het heeft niks geholpen, hij bonkt nog steeds stevig in de bochten..of eigenlijk is het meer een hard *TOK TOK TOK* geluid, en nee, ik heb geen kip onder de motorkap;). Weet iemand wat er dan aan de hand kan zijn? Toplager versleten of iets dergelijks?
Alvast bedankt!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

tommy

alle onderdelen zitten goed op volgorde ?

paul,

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Ja zeker, ik heb namelijk de veerpoot niet uit elkaar gehaald, heb wel dat beschermkapje weggehaald (nummer 2 op die tekening) omdat die kapot was, maar dat kan dat geluid niet veroorzaakt hebben denk ik? Daarnaast begon 'ie pas eergister te bonken, na een stukje wat harder gereden te hebben, terwijl ik de veerpoot die week daarvoor al terug had geplaatst. Het valt me wel op dat nadat ik dat busje strakker heb gedraaid, de veerschotel nog steeds hoger zit dan aan de andere kant.

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

tommy,ik weet niet aan welke zijde je de veerpoot gedemont./gemont. hebt maar misschien moet je het probleem in de aandrijving zoeken (homokineet of trillingsdemper) Ik denk dat je om de rechter aandrijfas ( lange as) een trillingsdemper heb zitten, deze zou bij het nemen van een bocht best wel eens ergens kunnen raken !

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

tommy zegt....ik heb namelijk de veerpoot NIET uit elkaar gehaald.

paul,

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Ik heb de linker veerpoot eruit gehaald, en t bonk/tok geluid komt ook van links (als je in de auto zit links). Maar ik heb nu ontdekt dat wanneer ik op een bepaald punt op het zijscherm links duw, je bij het terugveren van de auto dezelfde TOK hoort..dus denk toch dat de vering niet helemaal spoort. Aan de andere kant klinkt het wanneer je rijd wel als iets in de aandrijving, een regelmatig gebonk..

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Hmm, heb vanmiddag de veerpoot er weer onderweg gehaald, alles nagekeken en vast gedraaid..weer teruggezet, nog steeds geen verandering..wel zag ik dat de toplager duidelijk versleten is..kan dit dat regelmatig bonkende/tokkende geluid veroorzaken?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

in het kort.....ja dat kan...

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Heb de veerpootlager vervangen, heeft niks geholpen..nog steeds 't bonkende geluid. Merk ook dat het stuur trilt, dit wordt erger wanneer ik een bocht maak en hij dus begint te bonken. Wat kan er kapot zijn? Zal uitlijnen helpen?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

de aandrijfas/homokineet is nu verdachte nr 1, met name de buitenste homokineet.

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Oke, hoe kan ik makkelijk controleren of deze stuk is dan? Maar wat wel vreemd is dat ie dan van het ene op t andere moment kapot is gegaan, normaal gaat dat toch geleidelijk? Heb nooit eerder geluiden uit die richting gehoord..kan het niet zijn dat er door de scheve wielstand(moet uitgelijnd worden) iets kapot is gegaan? Een stuurkogel ofzo?
Alvast bedankt!

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

ja indd, vreemd dat ie begint nadat je de boel hebt losgehad.....maar wonderen zijn de wereld nog niet uit...

pak eens een ruim parkeerterein, ga nu rondjes rijden in je eerste versnelling, zowel naar links en naar rechts...zo is vaak wel te horen of het de aandrijfas is..

een stuurkogel kun je wel voelen....het wiel horizontool heen en weer bewegen..is er dan speling..dan is er een stuurkogel ruim.

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Heb je de aandrijfas losgehad en bij het terugzetten misschien een borgveer vergeten waardoor hij ruimte heeft om te gaan klapperen? ('k weet niet hoe het bij een Golf zit maar aandrijfas wordt vaak met een veerring geborgd)
suc6
Peter

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Ik heb de aandrijfas niet losgehad..wat ik net zag toen ik even het wiel eraf had:
[url=http://img442.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img442.imageshack.us/img442/8706/...[/img][/url]

Hier hoort een schroef te zitten, deze is dus afgebroken..heeft het hier misschien iets mee te maken? Want ik kan namelijk als de auto op de krik staat en het wiel eraf is de remschijf heen en weer bewegen, zeg maar naar me toe trekken en terug..dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

in feite is dit schroefje aleen voor het vasthouden van je schijf als het wiel er af is.....d.m.v je wielbouten komt dit normaliter vast te zitten..

maar wat nog kan, is dat je schijf nu niet aansluit op de naaf....doordat hij b.v net op de schroef rust....tja...dan kun je indd de gekste geluiden en trillings krijgen...

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Oke..zal morgen eens kijken of ik de resten van het schroefje eruit kan zien te krijgen en er dan een nieuwe inzetten. Als ik de auto stil heb staan en ik draai het stuur snel heen en weer, dan hoor je nu ook een vreemd geluid uit de wielkast ergens vandaan komen..het lijkt alsof het steeds erger wordt. Maar wanneer ik het wiel eraf heb en ik aan de stuurstang en de aandrijfas wrik, is er geen beweging in te krijgen..het lijkt alsof daar helemaal geen speling op zit..

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik vrees dat je wiel en schijf loshangen doordat ene schroefje...

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ja nog effe en dan vertel je t zo dat je t zelf geloofd
volgende stap is zeker boutvan 1.20 mtr lang van li naar re om alles bij mekaar te houden.
als de zuigerstang nu eens ruimte in de bovenste geleiding heeft krijg je ook een bonkend geluid.
maar vroeg ik al eerder zitten de bump rubbers er wel in.

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Bedoel je met de bump rubbers dat stuk rubber om de schokdemper heen? Zeg maar nummer 3 van dat plaatje hierboven? Zo ja, die zitten er wel in..zo nee, wat bedoel je er dan mee?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ja num 3
en met de speling v d zuigerstang .
je zal de demper en veer los moeten maken en dan de as war rubber omheen zit half ingedrukt voelen of er haaks op 1 speling is.
dit zou bonken kunnen geven omdat dit de eigenlijke verbinding tussen auto en wiel is aan de bovenzijde

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Ahaa, dit zou kunnen inderdaad..maar dat verklaart niet het trillen van het stuur toch? En dat 'ie in de bochten erg trekt, alsof 'ie een andere kant op wil, dat kan hier toch niet door komen? In ieder geval bedankt voor de input!

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

jou woorden kan niet.
kelly was vroeger ook een jongetje.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk jerry.............als het wiel gemonteerd wordt, en remschijf is net ietsje verdraaid zal die lekker op de afgebroken schroef hangen....daarna trek je de wielbouten aan........en wat krijg je dan? JUISTTT EEN SLINGEREND WIEL!!! wat het trekken in een bocht betreft.....dat lijkt mij een uitlijn kwestie..

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=arie549]kijk jerry.............als het wiel gemonteerd wordt, en remschijf is net ietsje verdraaid zal die lekker op de afgebroken schroef hangen....daarna trek je de wielbouten aan........en wat krijg je dan? JUISTTT EEN SLINGEREND WIEL!!! wat het trekken in een bocht betreft.....dat lijkt mij een uitlijn kwestie..[/quote]
kijk arie 549
hij heeft een bonkend geluid en geen shymm in het stuur??????????????????????????????????????????????
mvg kijk jerry

stefan84 (0), 17 jaar geleden

nou jerry wat is shymm voor een gerecht ?

bij de chinees verkrijgbaar ?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

klant komt binnen
ik heb last van
go moet u toch naal desjinees

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Pff, word er zo langzamerhand beetje gek van, heb de remschijf zo gezet dat die afgebroken schroef gewoon achter het gaatje zit waar normaal gesproken de schroef doorheen gaat. Helpt niet, hier ligt het dus niet aan..dan toch homokineet? En dan wielzijde of bakzijde? Hoe check je welke kapot is?
Alvast bedankt!

stefan84 (0), 17 jaar geleden

voel eens of er geen overmatige speling op zit,als je de hoes eraf haalt zie je als het goed is kogels zitten,het kan zijn dat je er nu ene of meerdere mist.

meestal gaan de homokineet kapot aan de wielzijde..

Stefan

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb je niet toevallig de aandrijfas te ver uit de binnendste homokineet getrokken,waardoor er nu een kogel los ligt in de hoes?

Ricky,

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Ik heb niet aan de aandrijfas gezeten..en daarnaast begon het bonken tijdens het rijden, een paar dagen nadat ik met de veerpoot bezig was geweest.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

en toch kan je aandrijfas nu WEL kapot zijn..eens gaat alles kapot..ook al heb je hem niet gedemonteerd en is het gebeurt nadat je je verrpoot hebt gemonteerd..toeval.?

Stefan

tommy058 (0), 17 jaar geleden

Haha, dat is waar..ook al vind ik het moeilijk om in toeval te geloven:) ik laat het weten wanneer ik weet wat het is.

ferryv (0), 17 jaar geleden

op je aandrijfas zit ook een massieve ring voor "evenwicht" bij mij was ooit ook eens zo'n getik.bleek dus die ring te zijn,zat bij mij links.
dat ding zit verbonden met rubber en dat was verweerd dus die ring ging klapperen.

wegslijpen en klaar..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.