close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen TRANSPORTER TDI 128 KW DC 1.0 AUT: hocus pocus weg koelvloeistof

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: axe, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 128

T5 AXE 174 pk automaat uit 2005. Per 300-350 kilometer verbruik ik 1 liter koelvloeistof. Het begon met 1 liter op 1000 kilometer maar het wordt steeds meer. Mijn garage heeft al verschillende keren gezocht naar de oorzaak of waar de vloeistof naar verdwijnt. Het enige wat we weten is dat het verdwijnt.

Als we het systeem op druk zetten blijft de druk 24 uur lang gehandhaafd.
Er is geen witte rook, er zit geen olie in de koelvloeistof, geen water in de olie en er zijn geen uitwendige lekkages.
Blok, radiator en oliekoeler zijn kurkdroog. Olie is ververst en er bevond zich geen water onder in de carterpan.
We hebben de EGR afgesloten van de koelvloeistof om lekkage daar uit te sluiten. De vloeistof verdwijnt niet door de dop van het reservoir.
We hebben compressie gemeten maar daar was niets aan te merken, endoscopie zag geen schone cilinders of andere opvallende zaken die duiden op het verbranden van koelvloeistof. Er zijn geen geluiden in de kachel hoorbaar, er komt geen compressiedruk op het koelsysteem te staan.

En toch raak ik een enorme hoeveelheid koelvloeistof kwijt.

Wie heeft er een idee?

Geplaatst door

rittenburg (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je er ook druk opgezet bij draaiende motor ? vreemde zaak

jan5047 0
badge

8 jaar

Nee, dat hebben we/ze volgens mij niet gedaan. Het systeem bouwt wel gewoon druk op. Als ik na een nacht stilstand de dop van het (bijna lege) expansie reservoir los draai staat er nog gewoon (over)druk op het systeem.

Wat zou we kunnen onderzoeken/uitsluiten als we druk meten met draaiende motor?

Cor

rittenburg 0

8 jaar

ja misschien dat er toch ergens een scheur zit en als de motor warm is deze uitzet en dan koelwater verlies optreed, een andere remedie heb ik ook niet, maar wel vreemd dat er na een nacht stilstand nog druk op staat! hoe voelt de radiateur slang aan bij warme motor, Kun je hem inknijpen of is hij keihard. wat dat kan duiden op koppakking lekkage of gescheurde cilinderkop
gr jan

jan5047 0
badge

8 jaar

dit is een vijf cilinder motor.
ik vermoed dat de waterpomp de boos doener is.
deze waterpomp wordt door tandwielen aangedreven dus lekkage is moeilijk te zien.
soms zie je een spoortje onder het carter.
maar ik zou deze toch maar demonteren.
de koelvloeistof loopt zo je carter in met alle gevolgen van dien dus advies gelijk olie en filter vervangen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

8 jaar

[quote=jan5047]ja misschien dat er toch ergens een scheur zit en als de motor warm is deze uitzet en dan koelwater verlies optreed, een andere remedie heb ik ook niet, maar wel vreemd dat er na een nacht stilstand nog druk op staat! hoe voelt de radiateur slang aan bij warme motor, Kun je hem inknijpen of is hij keihard. wat dat kan duiden op koppakking lekkage of gescheurde cilinderkop
gr jan[/quote]

Slang is nog wel in te knijpen.
Bovendien hadden we ook al compressie gemeten.

rittenburg 0

8 jaar

[quote=jan T]dit is een vijf cilinder motor.
ik vermoed dat de waterpomp de boos doener is.
deze waterpomp wordt door tandwielen aangedreven dus lekkage is moeilijk te zien.
soms zie je een spoortje onder het carter.
maar ik zou deze toch maar demonteren.
de koelvloeistof loopt zo je carter in met alle gevolgen van dien dus advies gelijk olie en filter vervangen.

groetjes jan.[/quote]

Jan2, het oliepeil stijgt niet, er zit geen water in de olie (melk) en de olie en filter zijn vervangen en gecontroleerd op koelvloeistof. Dit zou zich onder in het carter moeten verzamelen.
Tot slot zou de druk toch ook af moeten nemen als hij een nacht onder (test)druk gezet wordt?

Ik waardeer jullie meedenken enorm. Het is me echter nog steeds een raadsel.

rittenburg 0

8 jaar

ja ben eigenlijk wel benieuwd waar de koelvloeistof blijft, als je geen spoor aan de buitenkant ziet en er geen bij de olie komt, dan is er maar 1 oplossing het komt inwendig en verdampt daar

jan5047 0
badge

8 jaar

Toch zou ik de waterpomp demonteren bij deze motoren is dat toch negen van de tien keerde oorzaak.

Gr jan

jan T 150
badge vip badge

8 jaar

Hallo, inderdaad waterpomp 1e verdachte. De koelvloeistof verdampt uit de motorolie en wordt afgezogen door de carterventialtie.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

8 jaar

Na lang zoeken en niets gevonden te hebben hebben we tenslotte maar een flesje stopleak in het systeem gegooid en zie...... ik heb al 1100 kilometer gereden zonder bij te hoeven vullen. Komend weekend rij ik nog eens een 1700 kilometer dus ik ben benieuwd.

rittenburg 0

8 jaar

ja maar dat is een noodmiddel brengt soms meer schade aan , verstopping van kachel etc etc, maar goed we wachten af

jan5047 0
badge

8 jaar

We zijn 3 jaar verder en hij verbruikt nog steeds koelvloeistof. Inmiddels heb ik ook problemen gehad met de Turbo en de roetkat. Het vermoeden is nu dat er een minimaal scheurtje in de kop zit die bij warme motor de koelvloeistof via uitlaat verliest. Aangezien ik ook startproblemen heb die ws te wijten zijn aan uitgesleten injectorpassingen gaat binnenkort de kop eraf.

rittenburg 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.