close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Lt 35: Hoe krukasbout loskrijgen bij LT 2,5 TDI van 1999

Bouwjaar: 1999

Ga binnenkort LT kopen van 99 en deze heeft een olielek (waarschijnlijk) aan de keerring krukas denk ik en om deze te vervangen moet het voorste tandwiel dat op de krukas staat er af (waar de distr. Riem op ligt)

Nu heb ik dit al eens gedaan op men audi 80 TDI en heb toen een
blokkeergereedschap mogen lenen van iemand maar aangezien ik twijfel dat dit gereedschap ook zal passen voor de LT vraag ik dit hier eens,misschien zitten hier nog handige mensen met een bruikbare tip.

Geplaatst door

V4-lover (85)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Los haal je hem met de luchtsleutel, vast moet met de momentsleutel. Blokkeren (eigenlijk tegenhouden, als de motor iets verdraait maakt niet uit, als voor het monteren van de D-riem maar weer op z'n merken staat) doe ik altijd met een zware gedore bandsleutel waar het originele canvasbandje van vervangen is door een stuk distributieriem. Moet even met z'n 2en zijn dan, maar werkt en past altijd.....
Als je een nieuwe keerring haalt bij de dealer, informeer dan ook of het voorschrift is bij dit type de bout van de poelie te vervangen. Zo ja, doe dit dan ook, ze breken n.l. wel eens.

audia4 0
badge

19 jaar

De bout van de krukaspoelie kan onvoorstelbaar vastzitten. Ik heb deze bout eens losgedraaid met een luchtsleutel die gebruikt wordt voor vrachtwagenwielen, het speciaal gereedschap was niet sterk genoeg, de radiateur moest toen wel uitgebouwd worden. De bout moet vernieuwd worden en vastgedraaid met 160 Nm + 180 graden.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

iets warm stoken! dan vliegt ie je om de oren!! pasop met MEGA luchtsleutels ze kunnen ook zomaar afbreken!!

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Als hij echt echt vastzit OPPASSEN /Enkel lossen met speciale sleutels verkrijgbaar bij VW- of Volvodealer die dezelfde motoren gebruikten in 740/240 modellen. Poelie moet tegengehouden worden met speciaal gereedschap en dan pas lossen.

jhl 0
badge

19 jaar

met vw tegenhouder en grote dop 27 losdraaien geen probleem altijd nieuwe bout gebruiken vastdraaien op160 nm + 180 graden ( 1/2 slag) en wat de olielekkage betreft als de tandriem nat is van de olie dan keering vervangen is hij droog dan pakking van oliepomp vervangen, en dat is een ..... klus.

Ik denk dat het best is dat ge de radiator verwijdert zodat ge er recht op de bout kunt werken anders gaat ge nog wel even sukkelen.Heb het probleem ooit voor gehad bij een audi 100 oud model
Groeten formotion

formotion3115 0
badge

19 jaar

Wanneer ge denkt dat het gaat tegen slaan bij van Gucht hebben ze die blokkeermal wel om even te lenen

formotion3115 0
badge

19 jaar

@ John, je zegt:
wat de olielekkage betreft als de tandriem nat is van de olie dan keering vervangen is hij droog dan pakking van oliepomp vervangen, en dat is een ..... klus.

Wel dit is het juist dat ik niet goed begrijp.
De dealer waar de LT in onderhoud ging zei tegen de verkoper van de LT dat het olielek waarschijnlijk tgv de oliepomp kwam maar dit snap ik dus niet goed hé.
Een oliepomp zit toch in het carter en kan toch niet lekken naar buiten toe of is dit bij zo en LT een ander systeem dan bij vb een golf diesel motor, graag wat uitleg hierover.
THX

Aan "iedereen en Kurt" trouwens bedankt al voor de tips

V4-lover 85
badge

19 jaar

wat john zegt klopt als een bus (lt-bus in dit geval). de oliepomp zit direct achter het krukastandwiel. het hele huis is de oliepomp. de pakking tussen het huis en motorblok zal nog wel van papier zijn. vervanging is een stalen pakking die niet meer lekt. let echter op om de oliepomp uit te bouwen moet je ook het carter uitbouwen. de aanzuigbuis van de oliepomp zit namelijk vast aan het huis en aan het motorblok. eerst het oliecarter verwijderen en dan het complete huis(oliepomp) verwijderen. om het carter te demonteren is het wel makkelijker om de motorsteunen te lossen en de motor op de takelen. dit is rot werk bij zon bus. een tegenhouder voor de krukas is eigenlijk een must voor deze bussen. zelfs na verwijdering radiator kun je nog slecht bij de bout komen, omdat de voorste balk in de weg zit. zelf een tegenhouder maken kan ook, je hebt een dikke buis nodig waar je een stuk uitslijpt en vervolgens een meter lange pijp of strip aan last.

veel succes met deze bewerkelijke busjes

caddy1492 0
badge

19 jaar

Bedankt, begin het te snappen maar indien het de pakking is tussen oliepomp en motorblok moet dan ook het distributietandwiel gelost worden?


Ik weet wel dat ge dat ziet als je de LT hebt maar heb hem maar volgende week. Daarmee kan ik al eens horen achter zo een blokkeergereedschap.

Nog iets: Is deze klus te doen zonder brug of put, heb wel een Hijskraan en slagmoersleutel en compressor enzo. Kwestie van die krukasbout eventueel vast en los te krijgen ( of je dus genoeg plaats hebt als je op de grond werkt)

THX

V4-lover 85
badge

19 jaar

beste is op een 2 kolommer motor moet omhoog en subframe omlaag

Ben er dus aan begonnen en distributieriem is droog, zodus is het de pakking oliepomp maar: Nu komt het.

Ik heb contact opgenomen met iemand die 15J bij VW gewerkt heeft en deze man zegt dat het niet de pakking is van de oliepomp tegen de blok, maar dat het compleet de oliepomp is die lekt.
Materiaal is poreus en een gekend probleeem bij VW zegt hij.

Nu is men vraag hier: Weet er hier iemand iets vanaf?

Al bij al geloof ik die man wel hoor maar er is wel een verschil tussen pakking vervangen en complete oliepomp in prijs.
Ik kan het momenteel niet zien want alles hangt onder de olie en met km-stand van 240000 is het misschien toch het beste om de oliepomp compleet te vervangen.
Heb ook al zitten googelen naar info en niets te vinden, als het een gekend probleem is dan moet je dit toch vinden op internet volgens mij.

V4-lover 85
badge

19 jaar

ik heb nog nooit de pomp vervangen wel de pakking maar als je twijfelt moet je de pomp gewoon vervangen

Behalve de oliepomp heb ik me eens verschrikkelijk vergist aangezien na vervangen van DE pakking er nog olielekkage was........bleek de retourleiding van de turbo (zit op de oliepeilstok T4) lek te zijn en je zou zweren dat de pakking van de oliepomp lek was.

Jos.

jos_br.5980 0
badge

19 jaar

eigenlijk een stomme vraag van mij of je de krukasbout ook moest lossen om de oliepomp te vervangen.
;-))))

Nu het open ligt is het duidelijk.

Bedankt mannen voor de hulp

V4-lover 85
badge

19 jaar

ervaring is een opeenhoping van fouten :-)

caddy1492 0
badge

19 jaar

[quote]Ik heb contact opgenomen met iemand die 15J bij VW gewerkt heeft [/quote]
Busje is pas 6 jaar oud....

H&k 0

19 jaar

h&k waar je al niet op let.

Ik bedoel te zeggen dat ervaring met kevers bijvoorbeeld, iets anders is als een LT.
Als de pomp poreus zou zijn en 'gekend' bij VW, dan zou er (waarschijnlijk) een terugroepactie geweest zijn, of op zijn minst zou één van de ervaren raadgevers hier het probleem kennen.

H&k 0

19 jaar

wat betreft de poreuze pompen, ik heb er nog nooit van gehoord er zijn altijd mensen die spoken zien, ik heb toch denk ik wel een paar honderd van die reparaties uitgevoerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.