Volkswagen Lt 35: Soorten antivries (koelvloeistof) en olie????

Bouwjaar: 1999

In de Lt van 99 zit waarschijnlijk dure long-life olie in (olieinterval rond de 25000 km), aangezien ik niet zoveel km's ga doen zou ik er half-synth Castrol in doen en om de 6 maand de olie verversen.


Koelsystheem zou ik opvullen met anti-vries en water. Ik heb ooit eens vernomen dat je bij VW enkle de koelvloeistof mag nemen van vw omdat er anders oxidatie gaat ontstaan in het motorblok (inwendig) gaan ontstaan. Is dit waar of zijn het toch maar fabeltjes.

Bij het servostuur moet je effectief de olie van vw nemen, dit weet ik zeker.
Wie verklaart dit hier of dit allemaal zo is of niet.

Ik heb over een jaar of 3 in men audi 80 tdi gewone antivries gedaan en nog nooit geen problemen gehad.

V4-lover

Geplaatst door V4-lover (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen LT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

lt is nooit llf je kan er gewone 5/40 indoen en in het koelsysteem g12 koelvloeistof. interval voor lt 22500km kleine en 45000 grote beurt.

V4-lover (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat ze opgeven stond in het instruktieboekeje maar:

Mag je half synth ook gebruiken mits vroeger te verversen?

Idem met gewone antivries

H&k (0), 18 jaar geleden

NEEEEEEEE GEEN GEWONE ANTIVRIES!!!!
Sorry, dat moest er even uit.
Je koelvloeistof kan G11 of G12 zijn. Niet te mengen. Je kan het zien aan de kleur. Tegenwoordig is er ook G12 plus of extra of super ofzo, en die mengt met beide.
Andere substanties maken een koffieprutachtige drap die je er bijna niet meer uitkrijgt.
De G11 en G12 vloeistoffen smeren de waterpomp dat doet normale antivries niet.
Neem geen risico: ga naar de VW dealer voor de juiste antivries.
Prijsverschil met andere leveranciers, is niet zo heel groot..

Wat die olie betreft: Volgens mij kan daar best long life in gezeten hebben... en zou het echt voordeliger zijn iedere 6 mnd te verversen dan een volsyntheet 1X per jaar??? Bereken je ook het filter?

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

als het 102 pk is dan kan 10 w 40 heel goed maar let op de specificatie bv555 etc dan verversen om de15000 km met filter. het koel middel verhaal hierboven is duidelijk.het doet nl meer als men denkt . denk aan cavicatie etc

V4-lover (0) PRO, 18 jaar geleden

Awel hé, ik wil jullie hier echt 100% geloven maar toen ik over enkele jaren (4) de cilinderkop afgenomen had van men audi 80TDI van '94 heb ik het koelsysteem goed gespoeld en dan rode antivries ingedaan met water en nog nooit problemen gehad.

Ik snap niet goed wat er zo speciaal is aan die G11 of 12.

Bedankt voor de uitleg iedereen.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

de G-11 mag alleen worden gemengt met div, soorten koelvloeistof!

G-12 is samengesteld speciaal voor de alu motorblokken/koppen! tevens om het corroderen te voorkomen...

paul,

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

zoals ik al schreef dus lezen maar , nog een aan vulling wat denkt u van meer calori af voer etc

H&k (0), 18 jaar geleden

@ V4-lover
Rode antivries? Was dat niet toevallig G12?????

Ieder mag van mij doen wat hij wil met zijn koelvloeistof.
Ik kwam een vraag tegen op Problemcar en heb getracht zo goed mogelijk te antwoorden.


V4-lover (0) PRO, 18 jaar geleden

De man waar ik men antivries haal (groothandel) zei me dat rood of groen of blauwe antivries (geen koelvloeistof) juist allemaal dezelfde zijn maar enkel een kleurstof is dat men bij de standaard antivries toevoegt.

Ik wil hier ook niet beweren dat ik er alles van af weet hoor ( verre van) maar stel gewoon eens een vraag en geef zelf men bevindingen betreffende men audi 80TDI ;-).

THX aan iedereen trouwens

H&k (0), 18 jaar geleden

Misschien dat de volgende links e.e.a. verduidelijkt.


http://www.pimvanheertum.nl/producten.ht...

En met google ofzo zal er wel meer te vinden zijn.


En wat betreft de audi80: ik denk toch echt dat het G12 geweest is.

Als je toch gaat experimenteren: Kijk uit wat je doet. Een LT is een kostbaar bezit :-)

johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

af fabriek zit er g12 in en longlife olie in een lt is niet af fabriek lt is gewoon QG0, en de g12 plus van nu kan ook gemengt worden met andere koelvloeistoffen.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bent een rund als je met koelvloestof stunt. Gewoon het kleurtje er in wat er in zat en wat in het instructieboekje en op het tankje is aangegeven. Mengen is uit den boze. Die troep schift namelijk en de rotzooi raakt dan verstopt. Geloof je het niet, probeer het maar uit, maar bestel meteen een blik reiniger, een radiateur en een warmtewisselaar voor de kachel.

G12 plus kun je overigens wel mengen, maar je kunt bij oudere voertuigen van buiten niet zien of dat er in zit.....

s6

johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

dat is met vuurwerk harry.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je met twee soorten antivries die schiften met elkaar rondrijd krijg je vanzelf vuurwerk :-)

nijkamp (0) PRO, 18 jaar geleden

agip heeft een altenatief

koelmiddel geschikt voor het mengen / afvullen

etileen / propileen koelvloeistof

wij gebruiken dit nu al 2 jaar echt super
geen gezeur meer van wat moet er nu weer op.


geschikt voor alle types dus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.