Gisteren winterbanden erop gezet. Vandaag: ping, bandenspanning melding. Banden waren op druk, dus reset schakelaar ingedrukt en alles okay, maar ik vroeg me af hoe werkt het precies?
Ik neem aan dat de rotatiesnelheid met de ABS sensoren gemeten wordt en bij verschillen tussen de wielen een melding komt.
Maar wordt het verschil gemeten tussen links en rechts of ook tussen voor en achter? Gaat dat altijd goed als de auto beladen wordt? (zware caravan erachter en de achterwielen draaien wat sneller, of valt dat mee?)
Bij hoeveel procent verschil komt er dan een melding?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het wordt vergeleken vanaf het moment dat de resetknop ingedrukt is. Hoeveel procent verschil? Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik weet wel dat valse meldingen eigenlijk niet voorkomen.
Maar even gegoogled. Kwam een patent tegen:
US 5583483 A (Mercedes) Hoewel ik zag dat Nissan, Eaton, GM, Ford en anderen ook zo'n soort patent hebben.
Daarin staat dat als de druk van 2.4 bar naar 1.9 bar zakt, de rotatiesnelheid 0.3% groter wordt.
Dat lijkt weinig, maar is eenvoudig te meten door fase verschillen van de pulsen te meten of simpelweg de pulsen te tellen over een bepaalde tijd.
Hoe snel de foutmelding komt is afhankelijk van hoe groot het verschil is. (volgens het Mercedes patent)
In het patent staan ook allemaal interessante dingen over wielspin, as belasting, bochten etc. Voor wie het leuk vindt:
https://drive.google.com/viewerng/viewer...
Vergeet dan ook niet de claims te lezen. ;-)
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar