Mijn golf lekte olie bij het kleppendeksel, deze heb ik vervangen.
Maar nu blijkt dat het kleppendeksel lekte als gevolg van een hoge druk in de kop, als ik de olievuldop eraf haal dan blaast die daar net zo hard als de uitlaat.
Compressie gemeten, cylinder 1 (meest rechtse) heeft 12,5 bar, de rest 13,5.
De ontluchting in het kleppendeksel heb ik al gereinigd, alsook de ijzeren pijp die van voor naar achter gaat en samenkomt met de carterontluchting van het kleppendeksel. Beide zaten behoorlijk vol met koolaanslag en een beetje witte sludge. Na het reinigen blaast de ontluchting nog steeds hard, met name de ontluchting van het kleppendeksel blaast.
Als ik wat meer gas geef dan blaast die minder hard...
De auto heeft pas 180 000km gereden, en elk jaar dealeronderhouden, toen ik het kleppendeksel eraf haalde zag alles er ook heel schoon uit, nergens koolaanslag of iets dergelijks.
Wat kan ik hieraan doen? Het olieverbruik is nu ook best hoog (1 liter op de 1000 tot 3000km, varieert) maar ik heb absoluut geen blauwe pluimen/
gr. Leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat olieverbruik vind ik nog wel mee vallen. De motor zal altijd wat carterdruk hebben. Zorg in elk geval dat je carterontluchting goed open is. michiel..
Het verbruik is gaan stijgen, voorheen verbruikte die een litertje op de 10 000 en dat is langzaam aan steeds erger geworden in 50 000km tot 1 op de 1000. (wel in 6 jaar tijd)
Wat ik gek vind: de druk in de kop is hoog (olievuldop blijft zeker niet liggen!) maar de leiding die van het carter afkomt blaast amper, de peilstok blaast ook niet. De druk zit dus alleen in de kop. Kan dat aan de klepseals liggen?
gr. Leon
13 jaar
Ik vermoed toch dat je carter nog niet helemaal goed open is. controleer dit nogmaal grondig. Verstopte carterontluchting is schadelijk voor de motor. michiel..
13 jaar
Zijn er dan nog meer ontluchtingsslangen? Ik heb op beide slangen geblazen en ik had totaal geen weerstand, ging er zo door!
Het kleppendeksel heb ik zelfs een week lang in de benzine laten weken om alle koolresten eruit te krijgen, dat is zeker helemaal zuiver.
gr. Leon
13 jaar
Niemand een idee?
13 jaar
Zat er ook witte slurie in het kleppendeksel. En als hij niet blauw pluimt verdenk ik je klepsteelseals nog niet. michiel..
13 jaar
Helemaal niks van witte slurrie in het kleppendeksel, alleen in het rubberen slangetje zat een heel klein beetje..
Blauw pluimen kan ik vanuit de binnenspiegel niet goed zien, maar als ik stil sta en ik geef flink gas tot 5000 toeren zie ik ook geen rook.
Is het aan te raden om een oil catch can te monteren? Mijn injectiesysteem komt elke keer onder de olie te zitten van de carterdampen.
gr. Leon
13 jaar
Hallo,
Als het olieverbruik ineens zo erg toeneemt is er toch wel een en ander mis.
Het kan via de klepseals komen of erger via de zuigerwanden.
Miss heb je een aantal zuigerveren vastzitten of zijn je schraapveren versleten.
Wat ik je zou aanraden is een goede motorspoeling van het merk Forte... miss dat dan de veren indien er vervuiling is weer los komen.
Je compressie is goed het verschil van 1 bar onderling is acceptabel.
Olieverbruik 1 : 1000 is hoog maar kan nog...maar je zegt komt niet altijd voor en je zet nog niet de straat blauw.
Hoe ziet je olie zelf er verder uit?
Verder zit er altijd wel wat druk onder het kleppendeksel.
Je zou ook een lektest kunnen laten uitvoeren.
Chris
al zou je geen klepseals hebben hier kan nooit of te nimmer carterdruk of druk in je kop zoals jij zegt van komen ,klepseals houden de overtollige olie tegen die anders langs je kleppen de verbrandingsruimte ingaan,en waardoor hij olie gaat gebruiken en of roken.,en compressie heeft ie met gesloten kleppen dus de enige manier waardoor je carterdruk hoger word is langs je zuigers af,maar dat ie blaast met de dop eraf is vrij normaal ,maar welke olie gooi jij erop ??toch niet van de aldi.[quote=leon1988]Het verbruik is gaan stijgen, voorheen verbruikte die een litertje op de 10 000 en dat is langzaam aan steeds erger geworden in 50 000km tot 1 op de 1000. (wel in 6 jaar tijd)
Wat ik gek vind: de druk in de kop is hoog (olievuldop blijft zeker niet liggen!) maar de leiding die van het carter afkomt blaast amper, de peilstok blaast ook niet. De druk zit dus alleen in de kop. Kan dat aan de klepseals liggen?
gr. Leon[/quote]
13 jaar
De olie is op dit moment bruinig, niet echt zwart. De laatste beurt is uitgevoerd in Juni en er is in de tussentijd maar 8000km gereden (wel bijna alleen maar snelwegritten, wordt alleen gebruikt voor lange afstanden van +100km). Ik ben aan het overwegen om de beurt dan maar wat eerder te doen en dan te flushen met Forté, lijkt me sowieso goed om eens een keer een reinigingsmiddel erdoor te gooien.
Ik weet dat een lichte druk normaal is, maar dit is echt blazen, net een sputterende uitlaat.
Bedankt voor de reacties!
Gr. Leon
13 jaar
dat flushen ,zou ik nooit of nimmer iemand aanraden,dadelijk word er zo goed gereinigd dat je oliekanalen dicht gaan zitten,wel vaker gehoord dat er een motortje zo mooi liep en na het flushen begon te lageren.,een oud motortje moet je niet teveel troep ingooien gewoon op tijd olie met filtertje verversen en zonodig bijvullen ,en accepteren dat ie wat gaat gebruiken.
13 jaar
een 1.8 heeft behoorlijk veel luchtverplaatsing,onderin je carter dus die blaast meer als een 1.1,een bmw 2002 blaast de dop in je gezicht als je hem los erop legt
13 jaar
De dealer gooit er gewoon 10W40 in, ik meen van Shell? De dealer zal in ieder geval geen Aldi olie gebruiken!
Wat ik wel raar vind is dat er bijna geen druk uit het carter zelf komt, die pijp zucht meer dan dat die blaast, de slang die van het kleppendeksel komt die sputtert en blaast daarintegen als een dolle!
gr. Leon
13 jaar
10 w 40 is oké,en inderdaad de dealer zal wel goeie olie hebben.
13 jaar
Robby, ik ben monteur dus ik weet wat klepseals zijn en wat ze doen.
Ik probeer twee problemen los van elkaar te zien, olieverbruik en hoge carterdruk.
Het komt via het carter idd dus zuiger/cilinderslijtage of veel te veel olie enz.
Om een oude discussie opnieuw te beginnen: Olie van de Aldi, Action enz is van prima kwaliteit.
Het is wettelijk verplicht om in de oliehandel aan een aantal kwaliteitseisen te voldoen dus daar is ook deze olie op getest.
Het prijverschil zit in de mate van inkoop, via tussenhandelaren en vaak is het de wat oude minerale olie en geen moderne full syn enz.
De dopes kunnen iets eerder zijn uitgwerkt, maar als je keurig ververst is er niks aan de hand.
Bij mij staan 4 auto's allemaal met goedkope olie in het carter een heeft al 185000 gelopen met alleen olie van onder de 10 euro/ 5 liter.
Er staat alleen geen She** oid op..
ik heb toch niks gezegd wat betreft jou kunnen en weten.
13 jaar
Er zit zeker niet teveel olie in, het MAX streepje heb ik nog nooit overschreden. Maar carterdruk is toch te merken via de peilstok en de ijzeren leiding die aangesloten is op het carter? Daar staat juist érg weinig druk op. Een kennis van mij zei dat er ook een klep zou kunnen zitten op die leiding en dat die stationair misschien dicht valt waardoor de druk eerder via de kop weg wil. Kan dat? Hoe meer toeren ik maak hoe minder druk er op de kop staat.
Wat betreft die goedkopere oliën, daar ben ik van op de hoogte, alle oliën moeten voldoen aan de regels voor de dikte, anders mogen ze er natuurlijk geen 10W40 op schrijven. Maar ik ben daarintegen wel een voorstander van de "merk" olie, puur vanwege de dopes die daar wat meer doorontwikkeld zijn, die zijn er alleen maar voor het verbeteren en zolang mogelijk vasthouden van de kwaliteit.
gr. Leon
13 jaar
Dat laatste klopt maar ik bedoel het kan geen kwaad en heeft niks een goedkope of dure olie te maken.
Dat flushen wat ik bedoel is ZEER goed, heel veel garages gebruiken het en verstopt nimmer !
Ik zeg echt het merk Forte das zeer goed spul !
Heel veel profs hier op het forum bevelen het van harte aan.
Paar keer verversen en filter meenemen !
Je peilstok zit rechtreeks naar onderkant carter dus daar zou je idd druk moeten voelen of weerstand met het terugzetten ervan.
Ik denk dat het dus wel meevalt.
Heb je een vergelijkende auto ergens? met bv zelfde motortype? of rij anders langs de dealer om even te laten voelen wat jij ervaart.
succes
Ja, flushen gaat sowieso gebeuren, ik bedoel: wat is wijsheid: als ik niks zou doen en de verstopping wordt steeds erger, dan gaat ie kapot. Als ik wél iets doe en die rotzooi is eruit, dan ben ik daar tenminste van af.
Ik heb hier niemand in de buurt die ook een Golf 3 heeft met hetzelfde motorblok. Wel heb ik bij andere auto's gekeken (Seat Arosa 1.4, Volvo V50 2.4, Volvo 960 2.5 6cylinder met 4 ton op de teller) en die blazen allemaal véél minder. Klein briesje, meer niet.
Ik vind trouwens wel dat de uitlaatgassen een raar geurtje hebben, ik ga morgen eens kijken of dat geurtje weg is als ik de carterventilatieslang van het luchtfilter af haal. Het is geen luchtje waar je van gaat hoesten ofzo, kan het niet thuisbrengen.
gr. Leon
Zal eens langsgaan bij de dealer
13 jaar
Ik heb zelf een vento 1.8 adw als ik de oliedop los op het olievulgat leg wordt hij er ook af geblazen. Maar ik ervaar dit als normaal. michiel..
13 jaar
je moet de opening van de olievuldop eens net ze groot maken als de opening van de peilstok,je pakt gewoon een plastic of bierviltje maak je een klein gaatje in en houd je op de opening van de olievuldop,dan zal ie net zo weinig blazen als de peilstok.
13 jaar
alles is wel gezegd denk ik, gaat nu beetje nergens meer over :D
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar