Weet iemand hoe je het best de homokineet van de as kunt halen (wielzijde)?
Ik ben gister aan het rommelen geweest, en dat beviel slecht.
Na het verwijderen van de aandrijfas, heb ik de centrale bout, weer terug in de homokineet gedraait, totdat deze vast liep,
door de bout aan te draaien, " duw" je uiteindelijk de homokineet van de as.
MAAR, de kopsekant van de aandrijfas (waarop de bout dus vastloopt) is hol,
Daardoor verniel je de draad van je bout, dit is opzich niet zo heel erg, (want de homokineet komt wel los)
MAAR, daarna moet de oude (vernielde bout) weer uit de homokineet gedraait worden, bij mij zorgde dat
voor beschadiging van de binnendraad van de homokineet.
Dit heb ik opzich wel kunnen "repareren" door een M16 fijn metrische tap, door de draad te halen.
maar dat is natuurlijk niet echt ideaal allemaal.
Hoe doet VW dit klusje?
Er zijn wel speciale homokineet trekkers zag ik bij lausaulec,
maar bij midlock zie ik niks wat er speciaal voor is.
vr gr Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rogier bij vw hebben ze daar een special stukje gereedschap voor dat je er in draait zodat hij los komt.
groetjes jan.
bij een revisiesetje voor de homokineet zit een nieuwe bout, die gebruik je voor de montage van de boel als de hoes vervangen is.
De oude bout gebruik je om hem af te drukken, maar eerst.......
De oude bout even ontdoen van de eerste 4 gangen draad. Als je hem aan de punt wat verjongt (tegen de slijpsteeen) dan maakt het niet uit dat de kop iets beschadigt Hij gaat dan altijd weer terug. zonder de boel te vermoeren. Je kunt er zelfs iets een punt aan slijpen, hij centreert dan mooi op het center wat in de kopse kant van de as zit.
heb je het vaak aan de hand, dan het speciaaltool kopen, verdient ze eigen terug.
Bedankt voor de reacties,
Vandaag heb ik de rechter kant vervangen,
dit maal heb ik een andere methode gehanteerd.
Een Bout M12x150 (eerste 5com draad, de overige 10 cm zonder draad, de draad van de bout kan dus niet blijven hangen op
de binnendraad van de homokineet)
heb ik gebruikt om door de homokineet, in de as te laten zakken.
Dan de homokineet met de linkerhand vast houden, bout naar boven toe laten uitsteken. (de bakzijde van de as hangt dus naar
beneden).
Dan met een zware hamer, 2 tikken op de M12 Bout (bij de eerste tik schuift de homokineet van de achterste borg (aan bakzijde) naar de borgveer.
Bij de 2de tik schiet de borgveer door de homokineet. (Wel zorgen dat de as niet op de grond valt natuurlijk)
Karweitje van enkele seconde op deze manier.
En het mooie is, je hebt zelf de homokineet in je linkerhand, dus je te hard slaat, veert je arm vanzelf mee naar beneden, zodat je
eventuele overdaad aan kracht (die schadelijk zou kunnen zijn voor de homokineet) opvangt.
Gister heb ik met een slagmoersleutel die M16 bout moeten indraaien in de homokineet.
Als ik dat met een indusdop en ratel deed, wilde de as alleen maar gaan draaien in de bankschroef, zoveel
kracht moest ik zetten.
Nu was er veel minder kracht nodig en je hoeft ook je as niet in de bankschroef te zetten (dus hij blijft mooi netjes)
wat ik ook wel fijn vind.
Nog een opmerking voor Audi4:
ik had sterk het idee dat de M16 bout ongeveer dezelfde diameter had als het gat in de aandrijas.
Dus ik ben bang dat als ik de eerste 4gangen verwijder, ik vanzelf bij de volgende gangen terecht kom, en dan die dus vernaggel)
Het mooist zou zijn om de complete 5 cm (grof weg de diepte van de as) vrij van draad te maken. Maar goed
dan kom je eigenlijk uit op de methode die ik vandaag gebruikt hebt.
Alleen draai je dan kracht op de bout, en ik mijn geval SLA je kracht op de bout.
vr gr Rogier
18 jaar
[quote=Rogier10230]Bedankt voor de reacties,
Vandaag heb ik de rechter kant vervangen,
dit maal heb ik een andere methode gehanteerd.
Een Bout M12x150 (eerste 5com draad, de overige 10 cm zonder draad, de draad van de bout kan dus niet blijven hangen op
de binnendraad van de homokineet)
heb ik gebruikt om door de homokineet, in de as te laten zakken.
Dan de homokineet met de linkerhand vast houden, bout naar boven toe laten uitsteken. (de bakzijde van de as hangt dus naar
beneden).
Dan met een zware hamer, 2 tikken op de M12 Bout (bij de eerste tik schuift de homokineet van de achterste borg (aan bakzijde) naar de borgveer.
Bij de 2de tik schiet de borgveer door de homokineet. (Wel zorgen dat de as niet op de grond valt natuurlijk)
Karweitje van enkele seconde op deze manier.
En het mooie is, je hebt zelf de homokineet in je linkerhand, dus je te hard slaat, veert je arm vanzelf mee naar beneden, zodat je
eventuele overdaad aan kracht (die schadelijk zou kunnen zijn voor de homokineet) opvangt.
Gister heb ik met een slagmoersleutel die M16 bout moeten indraaien in de homokineet.
Als ik dat met een indusdop en ratel deed, wilde de as alleen maar gaan draaien in de bankschroef, zoveel
kracht moest ik zetten.
Nu was er veel minder kracht nodig en je hoeft ook je as niet in de bankschroef te zetten (dus hij blijft mooi netjes)
wat ik ook wel fijn vind.
Nog een opmerking voor Audi4:
ik had sterk het idee dat de M16 bout ongeveer dezelfde diameter had als het gat in de aandrijas.
Dus ik ben bang dat als ik de eerste 4gangen verwijder, ik vanzelf bij de volgende gangen terecht kom, en dan die dus vernaggel)
Het mooist zou zijn om de complete 5 cm (grof weg de diepte van de as) vrij van draad te maken. Maar goed
dan kom je eigenlijk uit op de methode die ik vandaag gebruikt hebt.
Alleen draai je dan kracht op de bout, en ik mijn geval SLA je kracht op de bout.
vr gr Rogier[/quote]
je maakt het wel ingewikkelt rogier.... normaal, en dat doet men ook zo, demonteren we de hele aandrijvas... vrij simpel er hoeft namelijk geen draagarm los het kan allemaal net.. neem aan dat je de bout ook hebt vervangen en ook met het juiste aanhaalmoment hebt vastgezet... zo niet..? kost het je een wiellager.
zeskantbout
◆ werd gewijzigd in inbusbout
◆ na elke demontage vervangen
Bij het aantrekken moet de wagen op de wielen staan
Aantrekmomenten:
bout, M14:
◆ 115 Nm en 180° verder draaien
bout, M16:
◆ 190 Nm en 180° verder draaien
poly-inbusbout
◆ met 10 Nm kruiselings voorspannen
◆ M8x48; 40 Nm
◆ M10x48; 77 Nm
paul,
Valt wel mee, gewoon inderdaad de hele as verwijderen zoals je zegt.
Ipv de oude M16 bout in de homokineet draaien.
Een lange iets dunnere bout pakken,die door de homokineet laten zaken op de aandrijfas, en dan met 2tikken op de kop van die bout, en klaar ben je.
Heb inderdaad de nieuwe inbus M16 gebruikt,
Maar 190NM plus 180graden dat redt ik niet, ik denk dat ik tot 90graden kom.
(verder wil de bout niet)
En dan moet ik al veel meer kracht zetten, dan ik nodig had om de bouten los te draaien.
Ik snap eerlijk gezegt niet, waarom die bout zo ontzettende vast moet.
Hij houdt toch alleen de aandrijfas op ze plek in het lager?
Radiaal staat er wel een hoop kracht (tijdens optrekken vooral) op de as natuurlijk (maar die wordt overgebracht door de splainen).
Ik de axiale richting gebeurd er toch haast niks met die as, zou je zeggen?
Graag je reactie Paul
vr gr Rogier
18 jaar
de bout betreft een rekbout... vandaar ook vervangen en aandraaien met het juiste aanhaalmoment, om dit aanhaalmoment te verkrijgen daar heb natuurlijk mijn spullen voor.
paul,
Met een lange arm, zou ik wel verder kunnen gaan, maargoed zoals gezegd komt er mijns inziens niet zoveel
kracht in die richting, dus ik hoop dat het zo goed is.
Vr gr Rogier
18 jaar
[quote=Rogier10230]Met een lange arm, zou ik wel verder kunnen gaan, maargoed zoals gezegd komt er mijns inziens niet zoveel
kracht in die richting, dus ik hoop dat het zo goed is.
Vr gr Rogier[/quote]
jou inziens kost jou gewoon een wiellager, je bent niet de eerste die dit overkomt, let wel de vaste waarden worden niet voor niets met nadruk vermeld.
''ervaring is een optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan''
paul,
Het is nog erger, niet alleen het wiellager gaat er aan, doordat de boel ruimte krijgt lubbert de naaf die in het wiellager zit ook heel snel uit....... (duur onderdeel)
Heb er al eens eentje gehad, die was volgens zeggen met 190 n/m aangedraait, hoekverdraaiing vergeten. restultaat, na een paar duizend km zat de bout los, wiellager aan gort, passing tussen naaf en wiellager kapotgewalst.
Dus vasttrekken die hap.
Gaan we doen, bedankt voor de informatie.
Rogier
18 jaar
Draadje kan afgesloten worden wat mij betreft.
Alles zit weer oke, op moment plus 180graden.
btw. onlangs een A4 110pk onderhanden gehad,
Bij deze aandrijfas heb je het probleem van het beschadigen van je Bout niet.
Hier kan je gewoon de (M14) bout indraad methode gebruiken
vr gr
Rogier
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar